Narrativa e dialogicidade nas comunidades virtuais de aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sartori, Ademilde Silveira
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Roesler, Jucimara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/68
Resumo: Walter Benjamin knows the narrative as experiences interchange, as relationship and as a social practice that presupposes a speaker. Bakhtin understands that dialogs include all verbal communications, besides the face to face interaction. The "word" is directed to the other because it is social driven, affirms, who is worried about dialog as a social interaction and as the fundamental reality of language. When Paulo Freire affirms that the Word can not be driven to the others, he does references to the authoritarian act of to impose, to prescript, though the transformer Word is the meeting point of the change of the world and only can be expressed when a dialog exists. From the study of these three theorists, one can identify the dialog and the cyberspace narrative as the basis for the sustainability of Distance Education dialogism in Virtual Learning Communities.
id ANPPC-1_d5f2b634a896601f0b9478a5a7eb21fd
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/68
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Narrativa e dialogicidade nas comunidades virtuais de aprendizagemComunidades Virtuais de AprendizagemNarrativaDialogoEducação a DistânciaWalter Benjamin knows the narrative as experiences interchange, as relationship and as a social practice that presupposes a speaker. Bakhtin understands that dialogs include all verbal communications, besides the face to face interaction. The "word" is directed to the other because it is social driven, affirms, who is worried about dialog as a social interaction and as the fundamental reality of language. When Paulo Freire affirms that the Word can not be driven to the others, he does references to the authoritarian act of to impose, to prescript, though the transformer Word is the meeting point of the change of the world and only can be expressed when a dialog exists. From the study of these three theorists, one can identify the dialog and the cyberspace narrative as the basis for the sustainability of Distance Education dialogism in Virtual Learning Communities.Walter Benjamin entiende la narrativa como cambio de experiencias, como relación, como práctica social que presupone interlocución. Bakhtin entiende que el diálogo incluye todas las formas de comunicación verbal, además de la interacción cara a cara. La palabra se dirige al otro por ser socialmente dirigida, afirma Bahktin, preocupado con el diálogo como interacción verbal, como realidad fundamental de la lengua. Al afirmar que la palabra no puede ser dirigida para otros, Paulo Freire se refiere al acto autoritario del dictar, del prescribir, por eso la palabra transformadora es el encuentro para el cambio del mundo y sólo puede ser dicha con los otros en diálogo. A partir del estudio de estos tres teóricos, se identifica el diálogo y la narrativa en el ciberespacio como base para sustentación del dialogo en EaD basada en Comunidades Virtuales de AprendizajeWalter Benjamin entende a narrativa como troca de experiências, como relação, como prática social que pressupõe interlocução. Bakhtin entende que o diálogo inclui todas as formas de comunicação verbal, além da interação face-a-face. A palavra dirigese ao outro por ser socialmente dirigida, afirma, preocupado com o diálogo como interação verbal, como realidade fundamental da língua. Ao afirmar que a palavra não pode ser dirigida para outros, Paulo Freire refere-se ao ato autoritário do ditar, do prescrever, por isso a palavra transformadora é encontro para a mudança do mundo e só pode ser dita com os outros em diálogo. A partir do estudo destes três teóricos, identifica-se o diálogo e a narrativa no ciberespaço como base para sustentação da dialogicidade na EaD baseada em Comunidades Virtuais de Aprendizagem.ABEC2006-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/6810.30962/ec.68E-Compós; Vol. 5 (2006)E-Compós; Vol. 5 (2006)E-Compós; v. 5 (2006)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/68/68Sartori, Ademilde SilveiraRoesler, Jucimarainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:31:11Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/68Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:31:11E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Narrativa e dialogicidade nas comunidades virtuais de aprendizagem
title Narrativa e dialogicidade nas comunidades virtuais de aprendizagem
spellingShingle Narrativa e dialogicidade nas comunidades virtuais de aprendizagem
Sartori, Ademilde Silveira
Comunidades Virtuais de Aprendizagem
Narrativa
Dialogo
Educação a Distância
title_short Narrativa e dialogicidade nas comunidades virtuais de aprendizagem
title_full Narrativa e dialogicidade nas comunidades virtuais de aprendizagem
title_fullStr Narrativa e dialogicidade nas comunidades virtuais de aprendizagem
title_full_unstemmed Narrativa e dialogicidade nas comunidades virtuais de aprendizagem
title_sort Narrativa e dialogicidade nas comunidades virtuais de aprendizagem
author Sartori, Ademilde Silveira
author_facet Sartori, Ademilde Silveira
Roesler, Jucimara
author_role author
author2 Roesler, Jucimara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sartori, Ademilde Silveira
Roesler, Jucimara
dc.subject.por.fl_str_mv Comunidades Virtuais de Aprendizagem
Narrativa
Dialogo
Educação a Distância
topic Comunidades Virtuais de Aprendizagem
Narrativa
Dialogo
Educação a Distância
description Walter Benjamin knows the narrative as experiences interchange, as relationship and as a social practice that presupposes a speaker. Bakhtin understands that dialogs include all verbal communications, besides the face to face interaction. The "word" is directed to the other because it is social driven, affirms, who is worried about dialog as a social interaction and as the fundamental reality of language. When Paulo Freire affirms that the Word can not be driven to the others, he does references to the authoritarian act of to impose, to prescript, though the transformer Word is the meeting point of the change of the world and only can be expressed when a dialog exists. From the study of these three theorists, one can identify the dialog and the cyberspace narrative as the basis for the sustainability of Distance Education dialogism in Virtual Learning Communities.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/68
10.30962/ec.68
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/68
identifier_str_mv 10.30962/ec.68
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/68/68
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 5 (2006)
E-Compós; Vol. 5 (2006)
E-Compós; v. 5 (2006)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1754643044989140992