Peer Review and Academic Productivism from the View of Reviewers of Academic Journals in Management

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Shigaki, Helena Belintani
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Patrus, Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/960
Resumo: In a productivist culture, marked by the appreciation of the publication of scientific papers, the subject of peer review becomes relevant. The aim of this study was to reflect on how productivism is seen by the reviewers of scientific papers in the area of Administration, in the light of three specific objectives: to identify the motivations and external influences that teachers act as reviewers, to understand their assessment about the peer review system in Brazil, and to identify the possible causes for them assigned to productivism. The approach of the study was qualitative, having as basic procedure the content analysis of 11 interviews with expert reviewers. The results show more criticism than praise for peer review, improvement recommendations and the association between the evaluation of Capes and productivism.
id CAPES-1_95240621f78e10356b20626f4552ee5a
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/960
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling Peer Review and Academic Productivism from the View of Reviewers of Academic Journals in ManagementRevisión por pares y productivismo académico desde la óptica de evaluadores de artículos de revistas en AdministraciónRevisão por pares e produtivismo acadêmico sob a ótica de avaliadores de artigos de periódicos em AdministraçãoRevisión por Pares. Productivismo Académico. Evaluadores. Revistas.Peer Review. Academic Productivity. Reviewers. Journals.Administração; Revisão por Pares; Produtivismo AcadêmicoRevisão por Pares. Produtivismo Acadêmico. Avaliadores. Periódicos.In a productivist culture, marked by the appreciation of the publication of scientific papers, the subject of peer review becomes relevant. The aim of this study was to reflect on how productivism is seen by the reviewers of scientific papers in the area of Administration, in the light of three specific objectives: to identify the motivations and external influences that teachers act as reviewers, to understand their assessment about the peer review system in Brazil, and to identify the possible causes for them assigned to productivism. The approach of the study was qualitative, having as basic procedure the content analysis of 11 interviews with expert reviewers. The results show more criticism than praise for peer review, improvement recommendations and the association between the evaluation of Capes and productivism.Em uma cultura de produtivismo, marcada pela valorização da publicação de artigos científicos, o tema da revisão por pares ganha relevância. O objetivo deste estudo foi refletir sobre como o produtivismo é visto pelos avaliadores de artigos científicos da área de Administração, sob a luz de três objetivos específicos: identificar as motivações e influências externas do porquê professores atuam como revisores, entender sua avaliação acerca do sistema de revisão por pares no Brasil, e identificar as possíveis causas por eles atribuídas ao produtivismo. A abordagem do estudo foi qualitativa tendo como procedimento básico a análise de conteúdo de 11 entrevistas com avaliadores experientes. Os resultados apontam mais críticas que elogios à revisão por pares, recomendações de aperfeiçoamento e a associação entre a avaliação da Capes com o produtivismo.En una cultura de productivismo, que tiene la marca de la valorización de la publicación de artículos científicos, el tema de la revisión por pares es relevante. El objetivo de este estudio ha sido reflexionar sobre cómo el productivismo es visto por los evaluadores de artículos científicos del área de Administración, a la luz de tres objetivos específicos: identificar las motivaciones e influencias externas de las razones que llevan los profesores a actuar como evaluadores, comprender su apreciación sobre el sistema de revisión por pares en Brasil, e identificar las posibles causas por ellos atribuidas al productivismo. El abordaje del estudio es cualitativo, el procedimiento básico es el análisis de contenido de once entrevistas con evaluadores expertos. Los resultados apuntan más críticas que elogios a la revisión por pares, recomendaciones de perfeccionamiento y la asociación entre la evaluación de la Capes e el productivismo.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoCAPESShigaki, Helena BelintaniPatrus, Roberto2017-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/96010.21713/2358-2332.2016.v13.960RBPG; v. 13, n. 31 (2016)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 13, n. 31 (2016)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/960/pdf##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Peer Review and Academic Productivism from the View of Reviewers of Academic Journals in Management
Revisión por pares y productivismo académico desde la óptica de evaluadores de artículos de revistas en Administración
Revisão por pares e produtivismo acadêmico sob a ótica de avaliadores de artigos de periódicos em Administração
title Peer Review and Academic Productivism from the View of Reviewers of Academic Journals in Management
spellingShingle Peer Review and Academic Productivism from the View of Reviewers of Academic Journals in Management
Shigaki, Helena Belintani
Revisión por Pares. Productivismo Académico. Evaluadores. Revistas.
Peer Review. Academic Productivity. Reviewers. Journals.
Administração; Revisão por Pares; Produtivismo Acadêmico
Revisão por Pares. Produtivismo Acadêmico. Avaliadores. Periódicos.
title_short Peer Review and Academic Productivism from the View of Reviewers of Academic Journals in Management
title_full Peer Review and Academic Productivism from the View of Reviewers of Academic Journals in Management
title_fullStr Peer Review and Academic Productivism from the View of Reviewers of Academic Journals in Management
title_full_unstemmed Peer Review and Academic Productivism from the View of Reviewers of Academic Journals in Management
title_sort Peer Review and Academic Productivism from the View of Reviewers of Academic Journals in Management
author Shigaki, Helena Belintani
author_facet Shigaki, Helena Belintani
Patrus, Roberto
author_role author
author2 Patrus, Roberto
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv CAPES


dc.contributor.author.fl_str_mv Shigaki, Helena Belintani
Patrus, Roberto
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Revisión por Pares. Productivismo Académico. Evaluadores. Revistas.
Peer Review. Academic Productivity. Reviewers. Journals.
Administração; Revisão por Pares; Produtivismo Acadêmico
Revisão por Pares. Produtivismo Acadêmico. Avaliadores. Periódicos.
topic Revisión por Pares. Productivismo Académico. Evaluadores. Revistas.
Peer Review. Academic Productivity. Reviewers. Journals.
Administração; Revisão por Pares; Produtivismo Acadêmico
Revisão por Pares. Produtivismo Acadêmico. Avaliadores. Periódicos.
dc.description.none.fl_txt_mv In a productivist culture, marked by the appreciation of the publication of scientific papers, the subject of peer review becomes relevant. The aim of this study was to reflect on how productivism is seen by the reviewers of scientific papers in the area of Administration, in the light of three specific objectives: to identify the motivations and external influences that teachers act as reviewers, to understand their assessment about the peer review system in Brazil, and to identify the possible causes for them assigned to productivism. The approach of the study was qualitative, having as basic procedure the content analysis of 11 interviews with expert reviewers. The results show more criticism than praise for peer review, improvement recommendations and the association between the evaluation of Capes and productivism.
Em uma cultura de produtivismo, marcada pela valorização da publicação de artigos científicos, o tema da revisão por pares ganha relevância. O objetivo deste estudo foi refletir sobre como o produtivismo é visto pelos avaliadores de artigos científicos da área de Administração, sob a luz de três objetivos específicos: identificar as motivações e influências externas do porquê professores atuam como revisores, entender sua avaliação acerca do sistema de revisão por pares no Brasil, e identificar as possíveis causas por eles atribuídas ao produtivismo. A abordagem do estudo foi qualitativa tendo como procedimento básico a análise de conteúdo de 11 entrevistas com avaliadores experientes. Os resultados apontam mais críticas que elogios à revisão por pares, recomendações de aperfeiçoamento e a associação entre a avaliação da Capes com o produtivismo.
En una cultura de productivismo, que tiene la marca de la valorización de la publicación de artículos científicos, el tema de la revisión por pares es relevante. El objetivo de este estudio ha sido reflexionar sobre cómo el productivismo es visto por los evaluadores de artículos científicos del área de Administración, a la luz de tres objetivos específicos: identificar las motivaciones e influencias externas de las razones que llevan los profesores a actuar como evaluadores, comprender su apreciación sobre el sistema de revisión por pares en Brasil, e identificar las posibles causas por ellos atribuidas al productivismo. El abordaje del estudio es cualitativo, el procedimiento básico es el análisis de contenido de once entrevistas con evaluadores expertos. Los resultados apuntan más críticas que elogios a la revisión por pares, recomendaciones de perfeccionamiento y la asociación entre la evaluación de la Capes e el productivismo.
description In a productivist culture, marked by the appreciation of the publication of scientific papers, the subject of peer review becomes relevant. The aim of this study was to reflect on how productivism is seen by the reviewers of scientific papers in the area of Administration, in the light of three specific objectives: to identify the motivations and external influences that teachers act as reviewers, to understand their assessment about the peer review system in Brazil, and to identify the possible causes for them assigned to productivism. The approach of the study was qualitative, having as basic procedure the content analysis of 11 interviews with expert reviewers. The results show more criticism than praise for peer review, improvement recommendations and the association between the evaluation of Capes and productivism.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-17
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/960
10.21713/2358-2332.2016.v13.960
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/960
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2016.v13.960
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/960/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 13, n. 31 (2016)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 13, n. 31 (2016)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987073707409408