Full-Time Education: Contributions from Graduate Studies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/349 |
Resumo: | This article aims to present an overview of graduate studies on full-time education (FTE) and its curriculum. Our analysis of eight studies selected from the data base Banco de Teses da Capes and of Biblioteca Digital Brasileira de Teses showed that: a) the realization context is far from the formulation context, considering what official documents set forth as goals of FTE; b) FTE implementation presented problems, some of which appear in various schools and regions; c) there is still no clear conception about the curriculum of the full-time school. |
id |
CENPEC-1_e50490a31a4124fb1c65a6dcb49a34df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/349 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Full-Time Education: Contributions from Graduate StudiesEducación a tiempo completo: contribuciones procedentes de las investigaciones de posgradoEducação em tempo integral: contribuições oriundas das pesquisas de pós-graduaçãoEducation. Full-time. Curriculum. National Education Plan.Educación. Tiempo completo. Currículo. Plan Nacional de Educación.Educação. Tempo integral. Currículo. Plano Nacional de Educação.This article aims to present an overview of graduate studies on full-time education (FTE) and its curriculum. Our analysis of eight studies selected from the data base Banco de Teses da Capes and of Biblioteca Digital Brasileira de Teses showed that: a) the realization context is far from the formulation context, considering what official documents set forth as goals of FTE; b) FTE implementation presented problems, some of which appear in various schools and regions; c) there is still no clear conception about the curriculum of the full-time school.La propuesta de este artículo es presentar el panorama de las investigaciones procedentes del posgrado stricto sensu que tratan sobre la educación a tiempo completo (ETC) y su currículo. El análisis de ocho investigaciones seleccionadas en la base de datos del Banco de Tesis de la Capes y de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones reveló: a) que el contexto de la realización está lejos del contexto de la formulación, en lo que se refiere a las finalidades de la ETC presentes en los documentos oficiales; b) que la implantación presentó problemas que hay que superar, algunos de los cuales se repiten en diferentes lugares; y c) que aún no existe una visión clara sobre el currículo de la escuela de tiempo completo.A proposta deste artigo é apresentar o panorama das pesquisas oriundas da pós-graduação stricto sensu que investigam a educação em tempo integral (ETI) e seu currículo. A análise de oito pesquisas selecionadas na base de dados do Banco de Teses da Capes e da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações revelou que: a) o contexto da realização está distante do contexto da formulação, no que se refere às finalidades da ETI presentes nos documentos oficiais; b) a implantação apresentou problemas a serem superados, sendo que alguns deles se repetem em diferentes localidades; e c) ainda não há uma visão clara sobre o currículo da escola de tempo integral. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaBarretto, Elba Siqueira de Sáde Sá, Katia Regina2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/34910.18676/cadernoscenpec.v6i1.349Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 1 (2016)Cadernos Cenpec; v. 6, n. 1 (2016)2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/349/345Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-12-21T15:58:18Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/349Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-12-21T15:58:18Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Full-Time Education: Contributions from Graduate Studies Educación a tiempo completo: contribuciones procedentes de las investigaciones de posgrado Educação em tempo integral: contribuições oriundas das pesquisas de pós-graduação |
title |
Full-Time Education: Contributions from Graduate Studies |
spellingShingle |
Full-Time Education: Contributions from Graduate Studies Barretto, Elba Siqueira de Sá Education. Full-time. Curriculum. National Education Plan. Educación. Tiempo completo. Currículo. Plan Nacional de Educación. Educação. Tempo integral. Currículo. Plano Nacional de Educação. |
title_short |
Full-Time Education: Contributions from Graduate Studies |
title_full |
Full-Time Education: Contributions from Graduate Studies |
title_fullStr |
Full-Time Education: Contributions from Graduate Studies |
title_full_unstemmed |
Full-Time Education: Contributions from Graduate Studies |
title_sort |
Full-Time Education: Contributions from Graduate Studies |
author |
Barretto, Elba Siqueira de Sá |
author_facet |
Barretto, Elba Siqueira de Sá de Sá, Katia Regina |
author_role |
author |
author2 |
de Sá, Katia Regina |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barretto, Elba Siqueira de Sá de Sá, Katia Regina |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education. Full-time. Curriculum. National Education Plan. Educación. Tiempo completo. Currículo. Plan Nacional de Educación. Educação. Tempo integral. Currículo. Plano Nacional de Educação. |
topic |
Education. Full-time. Curriculum. National Education Plan. Educación. Tiempo completo. Currículo. Plan Nacional de Educación. Educação. Tempo integral. Currículo. Plano Nacional de Educação. |
description |
This article aims to present an overview of graduate studies on full-time education (FTE) and its curriculum. Our analysis of eight studies selected from the data base Banco de Teses da Capes and of Biblioteca Digital Brasileira de Teses showed that: a) the realization context is far from the formulation context, considering what official documents set forth as goals of FTE; b) FTE implementation presented problems, some of which appear in various schools and regions; c) there is still no clear conception about the curriculum of the full-time school. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/349 10.18676/cadernoscenpec.v6i1.349 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/349 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v6i1.349 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/349/345 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 1 (2016) Cadernos Cenpec; v. 6, n. 1 (2016) 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v6i1 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072165318656 |