The (re)interpretation and implementation of educational citizenship policies by teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Maria José D.
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Simão, Ana Margarida Veiga
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2902
Resumo: This investigation aims to understand how primary teachers implement the educational policies of citizenship outlined in official documents. Thus, the legal texts that guide teachers and define education policies for citizenship of the Portuguese Ministry of Education and of the European Union, were analysed. The data obtained through a questionnaire made available online was answered by 109 teachers aged between 23 and 63 years old and allowed us to conclude that there is a great variety in the topics covered and in the teaching strategies. Environmental Education and the rules of interpersonal coexistence were the most referenced domains. References to solidarity actions in the community and the establishment of rules of interpersonal coexistence constituted pedagogical practices that refer to a current conception of citizenship.
id CESGRANRIO_83ff71dd07cf5a527215791802e47e76
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2902
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The (re)interpretation and implementation of educational citizenship policies by teachersLa (re)interpretación y la implementación de las políticas educativas de ciudadanía por los profesoresA (re)interpretação e a implementação das políticas educativas de cidadania pelos professores *Citizenship and development; Democracy; Primary EducationCiudadanía y desarrollo; Democracia; Educación BásicaEducaçãoCidadania e desenvolvimento; Democracia; Educação BásicaThis investigation aims to understand how primary teachers implement the educational policies of citizenship outlined in official documents. Thus, the legal texts that guide teachers and define education policies for citizenship of the Portuguese Ministry of Education and of the European Union, were analysed. The data obtained through a questionnaire made available online was answered by 109 teachers aged between 23 and 63 years old and allowed us to conclude that there is a great variety in the topics covered and in the teaching strategies. Environmental Education and the rules of interpersonal coexistence were the most referenced domains. References to solidarity actions in the community and the establishment of rules of interpersonal coexistence constituted pedagogical practices that refer to a current conception of citizenship.Esta investigación tiene como objetivo comprender cómo los docentes del 1er Ciclo de Educación Básica (EB) implementan las políticas educativas de ciudadanía recogidas en documentos oficiales. Así, se analizaron los textos legales y las directrices del Ministerio de Educación portugués y de la Unión Europea, que definen las políticas de Educación para la Ciudadanía, que han servido de guía para que los docentes eduquen para la/y en ciudadanía en EB. Los datos obtenidos a través de cuestionarios disponibles en línea, respondidos por 109 docentes con edades comprendidas entre 23 y 63 años, permitieron concluir que existe una gran variedad en los temas tratados y en las estrategias de enseñanza. La Educación Ambiental y las reglas de convivencia interpersonal fueron los dominios más referenciados. Las referencias a acciones solidarias en la comunidad y el establecimiento de reglas para la convivencia interpersonal constituyeron prácticas pedagógicas que remiten a una concepción actual de ciudadanía.Esta investigação visa compreender de que forma os professores do 1º Ciclo do Ensino Básico (EB) implementam as políticas educativas de cidadania delineadas nos documentos oficiais. Assim, analisaram-se os textos legais e as orientações do Ministério da Educação português e da União Europeia, que definem as políticas de Educação para a cidadania, que têm servido de guia para os professores educarem para a/e na cidadania no EB. Os dados obtidos por meio de questionários disponibilizados on-line, respondidos por 109 professores com idades entre 23 e 63 anos, permitiram concluir que há grande variedade nos temas abordados e nas estratégias de ensino. A Educação Ambiental e as regras da convivência interpessoal foram os domínios mais referenciados. Referências a ações solidárias na comunidade e o estabelecimento de regras de convivência interpessoal constituíram práticas pedagógicas que remetem para uma conceção atual de cidadania.Fundação CesgranrioMartins, Maria José D.Simão, Ana Margarida Veiga2022-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/290210.1590/S0104-40362021002902902Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 117 (2022): Revista Ensaio Out./Dez.; 897-9191809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2902/1610https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2902/1611https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2902/1612EuropaCronológicaPor conveniênciaDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-13T19:42:14Zoai:ojs.localhost:article/2902Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-12-13T19:42:14Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The (re)interpretation and implementation of educational citizenship policies by teachers
La (re)interpretación y la implementación de las políticas educativas de ciudadanía por los profesores
A (re)interpretação e a implementação das políticas educativas de cidadania pelos professores *
title The (re)interpretation and implementation of educational citizenship policies by teachers
spellingShingle The (re)interpretation and implementation of educational citizenship policies by teachers
Martins, Maria José D.
Citizenship and development; Democracy; Primary Education
Ciudadanía y desarrollo; Democracia; Educación Básica
Educação
Cidadania e desenvolvimento; Democracia; Educação Básica
title_short The (re)interpretation and implementation of educational citizenship policies by teachers
title_full The (re)interpretation and implementation of educational citizenship policies by teachers
title_fullStr The (re)interpretation and implementation of educational citizenship policies by teachers
title_full_unstemmed The (re)interpretation and implementation of educational citizenship policies by teachers
title_sort The (re)interpretation and implementation of educational citizenship policies by teachers
author Martins, Maria José D.
author_facet Martins, Maria José D.
Simão, Ana Margarida Veiga
author_role author
author2 Simão, Ana Margarida Veiga
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Maria José D.
Simão, Ana Margarida Veiga
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Citizenship and development; Democracy; Primary Education
Ciudadanía y desarrollo; Democracia; Educación Básica
Educação
Cidadania e desenvolvimento; Democracia; Educação Básica
topic Citizenship and development; Democracy; Primary Education
Ciudadanía y desarrollo; Democracia; Educación Básica
Educação
Cidadania e desenvolvimento; Democracia; Educação Básica
description This investigation aims to understand how primary teachers implement the educational policies of citizenship outlined in official documents. Thus, the legal texts that guide teachers and define education policies for citizenship of the Portuguese Ministry of Education and of the European Union, were analysed. The data obtained through a questionnaire made available online was answered by 109 teachers aged between 23 and 63 years old and allowed us to conclude that there is a great variety in the topics covered and in the teaching strategies. Environmental Education and the rules of interpersonal coexistence were the most referenced domains. References to solidarity actions in the community and the establishment of rules of interpersonal coexistence constituted pedagogical practices that refer to a current conception of citizenship.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-22
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2902
10.1590/S0104-40362021002902902
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2902
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362021002902902
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2902/1610
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2902/1611
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2902/1612
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Europa
Cronológica
Por conveniência
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 117 (2022): Revista Ensaio Out./Dez.; 897-919
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032187285504