A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Mozart Neves
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Filho, Antonio José da Costa, Silva, João Bosco Paraíso da, Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286
Resumo: This study performs a multivariate statistical analysis of principal components (PCA) to establish school performance standards for the 5th and 9th grades of the municipal schools in Ribeirão Preto. The mathematical equations obtained from two-dimensional PCA graphs reveal that the percentages of students with adequate learning in Portuguese language and mathematics are the most significant indicators to explain such performance patterns. From this analysis, it was possible to establish school performance vectors for each of the schools in the two elementary school years considered here. Finally, it was possible to establish a quantitative indicator of the heterogeneity for each of the school levels investigated.
id CESGRANRIO_ffda69bc501f45ebf50a269587c6d671
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/3286
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schoolsUn análisis estadístico multivariado del desempeño en las escuelas municipales de Ribeirão PretoUma análise estatística multivariada do desempenho das escolas municipais de Ribeirão PretoSchool Performance; Principal Components; School Heterogeneity.; Municipal Schools; Ribeirão PretoDesempeño Escolar; Componentes Principales; Heterogeneidad Escolar; Escuelas Municipales; Ribeirão PretoEducaçãoDesempenho Escolar; Componentes Principais; Heterogeneidade Escolar; Escolas Municipais; Ribeirão PretoThis study performs a multivariate statistical analysis of principal components (PCA) to establish school performance standards for the 5th and 9th grades of the municipal schools in Ribeirão Preto. The mathematical equations obtained from two-dimensional PCA graphs reveal that the percentages of students with adequate learning in Portuguese language and mathematics are the most significant indicators to explain such performance patterns. From this analysis, it was possible to establish school performance vectors for each of the schools in the two elementary school years considered here. Finally, it was possible to establish a quantitative indicator of the heterogeneity for each of the school levels investigated.Este estudio realiza un análisis estadístico multivariado de componentes principales (ACP) para establecer estándares de desempeño escolar para los grados 5º y 9º de la escuela primaria en las escuelas municipales de Ribeirão Preto. Las ecuaciones matemáticas obtenidas de los gráficos bidimensionales de ACP_revelan que los porcentajes de estudiantes con un aprendizaje adecuado en portugués y en matemáticas son los indicadores más significativos para explicar dichos patrones de desempeño.. A partir de este análisis, fue posible establecer vectores de desempeño escolar para cada una de las escuelas de los dos años de Educación Primaria aquí considerados. Esto permitió la construcción de un indicador de heterogeneidad para las escuelas del sistema municipal de Educación de Ribeirão Preto.Esse estudo faz uma análise estatística multivariada de componentes principais (ACP) para estabelecer padrões de desempenho escolar para o 5° e o 9° ano do Ensino Fundamental das escolas municipais de Ribeirão Preto. As equações matemáticas obtidas de gráficos bidimensionais de ACP revelam que os percentuais de alunos com aprendizado adequado em língua portuguesa e em matemática são os indicadores mais significativos para explicar tais padrões de desempenho. A partir dessa análise, foi possível estabelecer vetores de desempenho escolar para cada uma das escolas dos dois anos escolares do Ensino Fundamental aqui considerados. Isso permitiu construir um indicador de heterogeneidade para as escolas da rede municipal de Educação de Ribeirão Preto.Fundação CesgranrioBanco Santander (Programa Santander Universidades)Ramos, Mozart NevesFilho, Antonio José da CostaSilva, João Bosco Paraíso daNascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do2021-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/328610.1590/S0104-40362021002903286Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 857-8731809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286/1501https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286/1502https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286/1503AméricasDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-09T20:55:26Zoai:ojs.localhost:article/3286Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-11-09T20:55:26Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools
Un análisis estadístico multivariado del desempeño en las escuelas municipales de Ribeirão Preto
Uma análise estatística multivariada do desempenho das escolas municipais de Ribeirão Preto
title A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools
spellingShingle A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools
Ramos, Mozart Neves
School Performance; Principal Components; School Heterogeneity.; Municipal Schools; Ribeirão Preto
Desempeño Escolar; Componentes Principales; Heterogeneidad Escolar; Escuelas Municipales; Ribeirão Preto
Educação
Desempenho Escolar; Componentes Principais; Heterogeneidade Escolar; Escolas Municipais; Ribeirão Preto
title_short A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools
title_full A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools
title_fullStr A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools
title_full_unstemmed A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools
title_sort A multivariate statistical analysis of the performance of the Ribeirão Preto municipal schools
author Ramos, Mozart Neves
author_facet Ramos, Mozart Neves
Filho, Antonio José da Costa
Silva, João Bosco Paraíso da
Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do
author_role author
author2 Filho, Antonio José da Costa
Silva, João Bosco Paraíso da
Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

Banco Santander (Programa Santander Universidades)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Mozart Neves
Filho, Antonio José da Costa
Silva, João Bosco Paraíso da
Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv School Performance; Principal Components; School Heterogeneity.; Municipal Schools; Ribeirão Preto
Desempeño Escolar; Componentes Principales; Heterogeneidad Escolar; Escuelas Municipales; Ribeirão Preto
Educação
Desempenho Escolar; Componentes Principais; Heterogeneidade Escolar; Escolas Municipais; Ribeirão Preto
topic School Performance; Principal Components; School Heterogeneity.; Municipal Schools; Ribeirão Preto
Desempeño Escolar; Componentes Principales; Heterogeneidad Escolar; Escuelas Municipales; Ribeirão Preto
Educação
Desempenho Escolar; Componentes Principais; Heterogeneidade Escolar; Escolas Municipais; Ribeirão Preto
description This study performs a multivariate statistical analysis of principal components (PCA) to establish school performance standards for the 5th and 9th grades of the municipal schools in Ribeirão Preto. The mathematical equations obtained from two-dimensional PCA graphs reveal that the percentages of students with adequate learning in Portuguese language and mathematics are the most significant indicators to explain such performance patterns. From this analysis, it was possible to establish school performance vectors for each of the schools in the two elementary school years considered here. Finally, it was possible to establish a quantitative indicator of the heterogeneity for each of the school levels investigated.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-25
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286
10.1590/S0104-40362021002903286
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362021002903286
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286/1501
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286/1502
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3286/1503
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Américas


dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 857-873
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832031376736256