Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Retratos da Escola (Online) |
Texto Completo: | https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1634 |
Resumo: | This paper discusses women’s role in the Pará state education from 1900 to 1901, focusing mainly on their participation at the Pará state Pedagogical Congress. Our aim is to assess women participation in Pará education context, through analyzing the Pedagogical Congress records. In doing so, we carried out document analysis and bibliographical research, which allowed us to realize how women’s presence and role at the event brought up debates on girls’ education, choice of textbooks, and prizes being awarded in schools, as well as allowing us to get acquainted with their ideas to Pará state education. We concluded there is a need for broadening studies regarding the history of women as to unveil their actions, which have long been silenced and forgotten by society. |
id |
CNTE-1_01570a446ba8b34fd312f164c43d444c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1634 |
network_acronym_str |
CNTE-1 |
network_name_str |
Retratos da Escola (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)Participación de la mujer en el Congreso Pedagógico del Estado de Pará (1900-1901) Participação feminina no Congresso Pedagógico do Pará (1900-1901)EducaçãoEnsinoPolíticas EducacionaisEducaciónEnseñanzaPolíticas educativas.EducationTeachingEducational policiesThis paper discusses women’s role in the Pará state education from 1900 to 1901, focusing mainly on their participation at the Pará state Pedagogical Congress. Our aim is to assess women participation in Pará education context, through analyzing the Pedagogical Congress records. In doing so, we carried out document analysis and bibliographical research, which allowed us to realize how women’s presence and role at the event brought up debates on girls’ education, choice of textbooks, and prizes being awarded in schools, as well as allowing us to get acquainted with their ideas to Pará state education. We concluded there is a need for broadening studies regarding the history of women as to unveil their actions, which have long been silenced and forgotten by society.Este artículo analiza el papel de la mujer en la educación del estado de Pará de 1900 a 1901, centrándose sobre todo en su participación en el Congreso Pedagógico del estado de Pará. Nuestro objetivo es investigar la participación de las mujeres en el contexto educativo de Pará, a través del análisis de las actas del Congreso Pedagógico. Para esto, llevamos a cabo un análisis documental y una investigación bibliográfica, lo que nos permitió darnos cuenta de cómo la presencia y el papel de la mujer en el evento suscitó debates sobre la educación de las niñas, la elección de libros de texto y la entrega de premios en las escuelas, además de permitirnos familiarizarse con sus ideas sobre la educación del estado de Pará. Concluimos que existe la necesidad de ampliar los estudios sobre la historia de las mujeres para develar sus hechos, que durante mucho tiempo han sido silenciadas y olvidadas por la sociedad.Este artigo discute a atuação da mulher na educação paraense no período de 1900 a 1901, com foco em sua participação no Congresso Pedagógico do Pará. Nosso objetivo geral é investigar a participação feminina no meio educacional paraense a partir da análise das atas do Congresso Pedagógico, em pesquisa documental que permite perceber como essa presença e a atuação no evento levantaramdebates a respeito de educação feminina, escolha dos livros didáticos e entrega de prêmios nas escolas, além de possibilitarem contato com suas ideias para o ensino paraense. Concluímos que se faz necessário o aprofundamento nos estudos voltados à história das mulheres com o intuito de desvelar seus feitos, que por muito tempo se mantiveram silenciados e esquecidos pela sociedade.CNTE2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/163410.22420/rde.v17i38.1634Retratos da Escola; v. 17 n. 38 (2023): Valorização de funcionários e funcionárias da educação básica2238-439110.22420/rde.v17i38reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1634/1191Cunha de Sousa, Ana PaulaDamasceno, AlbertoReschke, Monika de AzevedoLobato, Vívian da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T20:45:24Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1634Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-09-22T20:45:24Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901) Participación de la mujer en el Congreso Pedagógico del Estado de Pará (1900-1901) Participação feminina no Congresso Pedagógico do Pará (1900-1901) |
title |
Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901) |
spellingShingle |
Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901) Cunha de Sousa, Ana Paula Educação Ensino Políticas Educacionais Educación Enseñanza Políticas educativas. Education Teaching Educational policies |
title_short |
Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901) |
title_full |
Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901) |
title_fullStr |
Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901) |
title_full_unstemmed |
Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901) |
title_sort |
Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901) |
author |
Cunha de Sousa, Ana Paula |
author_facet |
Cunha de Sousa, Ana Paula Damasceno, Alberto Reschke, Monika de Azevedo Lobato, Vívian da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Damasceno, Alberto Reschke, Monika de Azevedo Lobato, Vívian da Silva |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha de Sousa, Ana Paula Damasceno, Alberto Reschke, Monika de Azevedo Lobato, Vívian da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ensino Políticas Educacionais Educación Enseñanza Políticas educativas. Education Teaching Educational policies |
topic |
Educação Ensino Políticas Educacionais Educación Enseñanza Políticas educativas. Education Teaching Educational policies |
description |
This paper discusses women’s role in the Pará state education from 1900 to 1901, focusing mainly on their participation at the Pará state Pedagogical Congress. Our aim is to assess women participation in Pará education context, through analyzing the Pedagogical Congress records. In doing so, we carried out document analysis and bibliographical research, which allowed us to realize how women’s presence and role at the event brought up debates on girls’ education, choice of textbooks, and prizes being awarded in schools, as well as allowing us to get acquainted with their ideas to Pará state education. We concluded there is a need for broadening studies regarding the history of women as to unveil their actions, which have long been silenced and forgotten by society. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1634 10.22420/rde.v17i38.1634 |
url |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1634 |
identifier_str_mv |
10.22420/rde.v17i38.1634 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1634/1191 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Retratos da Escola; v. 17 n. 38 (2023): Valorização de funcionários e funcionárias da educação básica 2238-4391 10.22420/rde.v17i38 reponame:Retratos da Escola (Online) instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) instacron:CNTE |
instname_str |
Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
instacron_str |
CNTE |
institution |
CNTE |
reponame_str |
Retratos da Escola (Online) |
collection |
Retratos da Escola (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com |
_version_ |
1793890340520853504 |