‘Novo’ Ensino Médio? Customização neoliberal da formação integral

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Sandra Regina Oliveira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Czernisz, Eliane Cleide da Silva, Pio, Camila Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1469
Resumo: The text aims to discuss the meaning that assumes the integral formation proposed by the so-called "new" High School. It questions the meaning of integral formation, according to Law 13415/2017.Developed from bibliographical discussion, analysis of legislation and documents guiding the reform of high school, the article presents, at first, the course of the current reform and the defenses made for the integral education and expansion of school time for full-time high school.It analyzes, in a second moment, different perspectives for integral education developed in Brazil in comparison with the proposition of integral education present in the current reform, which we believe is based on privatist and market intentions, as opposed to conceptions that are based on emancipatory educational perspectives. It concludes with notes on the meaning that integral education needs to assume in high school, if we really intend the emancipation of young Brazilians who study in public school.
id CNTE-1_88f49c5c17204e172d870d125e68b192
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1469
network_acronym_str CNTE-1
network_name_str Retratos da Escola (Online)
repository_id_str
spelling ‘Novo’ Ensino Médio? Customização neoliberal da formação integralEnsino Médio. Formação Integral. Tempo Integral. ReformaThe text aims to discuss the meaning that assumes the integral formation proposed by the so-called "new" High School. It questions the meaning of integral formation, according to Law 13415/2017.Developed from bibliographical discussion, analysis of legislation and documents guiding the reform of high school, the article presents, at first, the course of the current reform and the defenses made for the integral education and expansion of school time for full-time high school.It analyzes, in a second moment, different perspectives for integral education developed in Brazil in comparison with the proposition of integral education present in the current reform, which we believe is based on privatist and market intentions, as opposed to conceptions that are based on emancipatory educational perspectives. It concludes with notes on the meaning that integral education needs to assume in high school, if we really intend the emancipation of young Brazilians who study in public school.El texto pretende discutir el significado que asume la formación integral que propone la llamada "nueva" Escuela Secundaria. Cuestiona el significado de la formación integral, según la Ley 13415/2017. Desarrollado a partir de la discusión bibliográfica, el análisis de la legislación y los documentos que guían la reforma de la escuela secundaria, el artículo presenta, en un primer momento, el curso de la reforma actual y las defensas hechas para la educación integral y la expansión del tiempo escolar para la escuela secundaria a tiempo completo.Analiza, en un segundo momento, diferentes perspectivas para la educación integral desarrollada en Brasil en comparación con la propuesta de educación integral presente en la reforma actual, que creemos que se basa en intenciones privatizistas y de mercado, en oposición a concepciones que se basan en perspectivas educativas.Concluye con notas sobre el significado que la educación integral debe asumir en la escuela secundaria, si realmente pretendemos la emancipación de los jóvenes brasileños que estudian en la escuela pública.Este texto objetiva discutir o sentido da formação integral proposta pelo chamado ‘Novo’ Ensino Médio, segundo a Lei 13.415/2017. A partir da discussão bibliográfica, da análise de legislação e documentos orientadores da reforma do ensino médio, apresenta-se o percurso dessa reforma, sua concepção de formação integral e ampliação do tempo escolar; analisam-se diferentes perspectivas para a formação integral já desenvolvidas no Brasil, em comparação com a proposição da atual reforma, que entendemos estar fundamentada em intentos privatistas e de mercado opostos às concepções educacionais emancipadoras. Concluímos que a formação integral precisa viabilizar o desenvolvimento do ser humano em suas múltiplas dimensões – física, intelectual, social e emocional, superando a formação fragmentada e a preparação dos/das educandos/as para o trabalho operacional.CNTE2022-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/146910.22420/rde.v16i34.1469Retratos da Escola; v. 16 n. 34 (2022): O que esperar do Novo Ensino Médio?; 23-382238-439110.22420/rde.v16i34reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1469/1091Garcia, Sandra Regina OliveiraCzernisz, Eliane Cleide da Silva Pio, Camila Aparecidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-16T02:42:59Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1469Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-01-04T15:50:55.651256Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
dc.title.none.fl_str_mv ‘Novo’ Ensino Médio? Customização neoliberal da formação integral
title ‘Novo’ Ensino Médio? Customização neoliberal da formação integral
spellingShingle ‘Novo’ Ensino Médio? Customização neoliberal da formação integral
Garcia, Sandra Regina Oliveira
Ensino Médio. Formação Integral. Tempo Integral. Reforma
title_short ‘Novo’ Ensino Médio? Customização neoliberal da formação integral
title_full ‘Novo’ Ensino Médio? Customização neoliberal da formação integral
title_fullStr ‘Novo’ Ensino Médio? Customização neoliberal da formação integral
title_full_unstemmed ‘Novo’ Ensino Médio? Customização neoliberal da formação integral
title_sort ‘Novo’ Ensino Médio? Customização neoliberal da formação integral
author Garcia, Sandra Regina Oliveira
author_facet Garcia, Sandra Regina Oliveira
Czernisz, Eliane Cleide da Silva
Pio, Camila Aparecida
author_role author
author2 Czernisz, Eliane Cleide da Silva
Pio, Camila Aparecida
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia, Sandra Regina Oliveira
Czernisz, Eliane Cleide da Silva
Pio, Camila Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Médio. Formação Integral. Tempo Integral. Reforma
topic Ensino Médio. Formação Integral. Tempo Integral. Reforma
description The text aims to discuss the meaning that assumes the integral formation proposed by the so-called "new" High School. It questions the meaning of integral formation, according to Law 13415/2017.Developed from bibliographical discussion, analysis of legislation and documents guiding the reform of high school, the article presents, at first, the course of the current reform and the defenses made for the integral education and expansion of school time for full-time high school.It analyzes, in a second moment, different perspectives for integral education developed in Brazil in comparison with the proposition of integral education present in the current reform, which we believe is based on privatist and market intentions, as opposed to conceptions that are based on emancipatory educational perspectives. It concludes with notes on the meaning that integral education needs to assume in high school, if we really intend the emancipation of young Brazilians who study in public school.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1469
10.22420/rde.v16i34.1469
url https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1469
identifier_str_mv 10.22420/rde.v16i34.1469
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1469/1091
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CNTE
publisher.none.fl_str_mv CNTE
dc.source.none.fl_str_mv Retratos da Escola; v. 16 n. 34 (2022): O que esperar do Novo Ensino Médio?; 23-38
2238-4391
10.22420/rde.v16i34
reponame:Retratos da Escola (Online)
instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron:CNTE
instname_str Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron_str CNTE
institution CNTE
reponame_str Retratos da Escola (Online)
collection Retratos da Escola (Online)
repository.name.fl_str_mv Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
repository.mail.fl_str_mv lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com
_version_ 1793890343310065664