Devir-Pele: performances que rasuram currículos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Justiniano, Ana Carolina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ferraço, Carlos Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1882
Resumo: This article draws on the notion of performance in the field of education as the invention of a curriculum whose creations reveal a new skin and constitute the effects of insurrections that undo official versions. It discusses the possibility of considering creation as a skin that forges provisional existences and problematizes everyday performances as processes produced in immanence.  The aim is to stress that curricula  are invented in everyday life. It explores creations and movements that erase the curriculum of a public school through performance and its new skins, as a place of development and creation. Such movements of this cartographic research show birthplaces and creative movements of a public high school in Serra, located in Vitória. Everyday performances take place when their movements challenge the representation imposed to education through constraining policies and emphasizes the political strength of the public school in the creation of performances that are invented in different contexts in everyday life. It, thus, enhances creation as a way of resisting collectively.
id CNTE-1_c94a9895e93e2918e95ae6ad69b4ec57
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1882
network_acronym_str CNTE-1
network_name_str Retratos da Escola (Online)
repository_id_str
spelling Devir-Pele: performances que rasuram currículosCurrículo.Performance.Devir.Criação.Curriculum. Performance. Devenir. Creación.Curriculum. Performance. Becoming. Creation.This article draws on the notion of performance in the field of education as the invention of a curriculum whose creations reveal a new skin and constitute the effects of insurrections that undo official versions. It discusses the possibility of considering creation as a skin that forges provisional existences and problematizes everyday performances as processes produced in immanence.  The aim is to stress that curricula  are invented in everyday life. It explores creations and movements that erase the curriculum of a public school through performance and its new skins, as a place of development and creation. Such movements of this cartographic research show birthplaces and creative movements of a public high school in Serra, located in Vitória. Everyday performances take place when their movements challenge the representation imposed to education through constraining policies and emphasizes the political strength of the public school in the creation of performances that are invented in different contexts in everyday life. It, thus, enhances creation as a way of resisting collectively.Este artículo considera la actuación en el campo de la educación como la invención de un currículo cuyas creaciones revelan una nueva piel y constituyen los efectos de las insurrecciones que deshacen las versiones oficiales. Discute la posibilidad de traer la creación como una piel que forja existencias fugaces y provisionales y problematiza las actuaciones cotidianas como procesos de caminar marcados por la inmanencia, con el objetivo de ventilar el pensamiento sobre los currículos que se inventan en la cotidianidad. Explora creaciones y movimientos que borran el currículo de una escuela pública a través de la performance como piel creada, como lugar de desarrollo y creación. Los movimientos de esta investigación cartográfica muestran lugares de nacimiento y movimientos creativos de una escuela secundaria pública en el municipio de Serra, ubicado en la Gran Vitória. Así, las performances cotidianas se dan cuando sus movimientos desafían la representación que se impone a la educación a través de cauces políticos estranguladores y enfatiza la fuerza política de las escuelas públicas en la creación de performances que se inventan en diferentes contextos de la vida cotidiana, potenciando la creación como forma de resistencia colectiva..Este artigo pensa a performance no campo da educação como invenção de um currículo cujas criações fazem surgir uma nova pele e se constituem como efeitos das insurreições que desfazem versões oficiais. Discute a possibilidade de trazer a criação como pele, forjando existências fugidias e provisórias, e problematiza performances cotidianas como processos marcados pela infinitude imanente à vida, com o intuito de ventilar o pensar sobre currículos nos cotidianos. Explora criações e movimentos que rasuram o currículo de uma escola pública pela performance como pele criada, como lugar de desdobramento e criação. Os movimentos desta pesquisa cartográfica evidenciam nascedouros e movimentos criantes de uma escola pública de Ensino Médio de Serra, na Grande Vitória. As performances cotidianas se fazem quando seus movimentos desafiam a representação imposta à educação por vias políticas estranguladoras e ressalta a força política da escola pública na criação de performances que se inventam em diversos contextos, potencializando a criação como forma de resistir coletivamente.CNTE2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/188210.22420/rde.v17i39.1882Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas2238-439110.22420/rde.v17i39reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1882/1210Justiniano, Ana CarolinaFerraço, Carlos Eduardoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-29T19:48:39Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1882Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-12-29T19:48:39Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Devir-Pele: performances que rasuram currículos
title Devir-Pele: performances que rasuram currículos
spellingShingle Devir-Pele: performances que rasuram currículos
Justiniano, Ana Carolina
Currículo.
Performance.
Devir.
Criação.
Curriculum. Performance. Devenir. Creación.
Curriculum. Performance. Becoming. Creation.
title_short Devir-Pele: performances que rasuram currículos
title_full Devir-Pele: performances que rasuram currículos
title_fullStr Devir-Pele: performances que rasuram currículos
title_full_unstemmed Devir-Pele: performances que rasuram currículos
title_sort Devir-Pele: performances que rasuram currículos
author Justiniano, Ana Carolina
author_facet Justiniano, Ana Carolina
Ferraço, Carlos Eduardo
author_role author
author2 Ferraço, Carlos Eduardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Justiniano, Ana Carolina
Ferraço, Carlos Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo.
Performance.
Devir.
Criação.
Curriculum. Performance. Devenir. Creación.
Curriculum. Performance. Becoming. Creation.
topic Currículo.
Performance.
Devir.
Criação.
Curriculum. Performance. Devenir. Creación.
Curriculum. Performance. Becoming. Creation.
description This article draws on the notion of performance in the field of education as the invention of a curriculum whose creations reveal a new skin and constitute the effects of insurrections that undo official versions. It discusses the possibility of considering creation as a skin that forges provisional existences and problematizes everyday performances as processes produced in immanence.  The aim is to stress that curricula  are invented in everyday life. It explores creations and movements that erase the curriculum of a public school through performance and its new skins, as a place of development and creation. Such movements of this cartographic research show birthplaces and creative movements of a public high school in Serra, located in Vitória. Everyday performances take place when their movements challenge the representation imposed to education through constraining policies and emphasizes the political strength of the public school in the creation of performances that are invented in different contexts in everyday life. It, thus, enhances creation as a way of resisting collectively.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1882
10.22420/rde.v17i39.1882
url https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1882
identifier_str_mv 10.22420/rde.v17i39.1882
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1882/1210
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CNTE
publisher.none.fl_str_mv CNTE
dc.source.none.fl_str_mv Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas
2238-4391
10.22420/rde.v17i39
reponame:Retratos da Escola (Online)
instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron:CNTE
instname_str Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron_str CNTE
institution CNTE
reponame_str Retratos da Escola (Online)
collection Retratos da Escola (Online)
repository.name.fl_str_mv Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
repository.mail.fl_str_mv lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com
_version_ 1793890340599496704