Devir-Pele: performances que rasuram currículos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Retratos da Escola (Online) |
Texto Completo: | https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1882 |
Resumo: | This article draws on the notion of performance in the field of education as the invention of a curriculum whose creations reveal a new skin and constitute the effects of insurrections that undo official versions. It discusses the possibility of considering creation as a skin that forges provisional existences and problematizes everyday performances as processes produced in immanence. The aim is to stress that curricula are invented in everyday life. It explores creations and movements that erase the curriculum of a public school through performance and its new skins, as a place of development and creation. Such movements of this cartographic research show birthplaces and creative movements of a public high school in Serra, located in Vitória. Everyday performances take place when their movements challenge the representation imposed to education through constraining policies and emphasizes the political strength of the public school in the creation of performances that are invented in different contexts in everyday life. It, thus, enhances creation as a way of resisting collectively. |
id |
CNTE-1_c94a9895e93e2918e95ae6ad69b4ec57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1882 |
network_acronym_str |
CNTE-1 |
network_name_str |
Retratos da Escola (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Devir-Pele: performances que rasuram currículosCurrículo.Performance.Devir.Criação.Curriculum. Performance. Devenir. Creación.Curriculum. Performance. Becoming. Creation.This article draws on the notion of performance in the field of education as the invention of a curriculum whose creations reveal a new skin and constitute the effects of insurrections that undo official versions. It discusses the possibility of considering creation as a skin that forges provisional existences and problematizes everyday performances as processes produced in immanence. The aim is to stress that curricula are invented in everyday life. It explores creations and movements that erase the curriculum of a public school through performance and its new skins, as a place of development and creation. Such movements of this cartographic research show birthplaces and creative movements of a public high school in Serra, located in Vitória. Everyday performances take place when their movements challenge the representation imposed to education through constraining policies and emphasizes the political strength of the public school in the creation of performances that are invented in different contexts in everyday life. It, thus, enhances creation as a way of resisting collectively.Este artículo considera la actuación en el campo de la educación como la invención de un currículo cuyas creaciones revelan una nueva piel y constituyen los efectos de las insurrecciones que deshacen las versiones oficiales. Discute la posibilidad de traer la creación como una piel que forja existencias fugaces y provisionales y problematiza las actuaciones cotidianas como procesos de caminar marcados por la inmanencia, con el objetivo de ventilar el pensamiento sobre los currículos que se inventan en la cotidianidad. Explora creaciones y movimientos que borran el currículo de una escuela pública a través de la performance como piel creada, como lugar de desarrollo y creación. Los movimientos de esta investigación cartográfica muestran lugares de nacimiento y movimientos creativos de una escuela secundaria pública en el municipio de Serra, ubicado en la Gran Vitória. Así, las performances cotidianas se dan cuando sus movimientos desafían la representación que se impone a la educación a través de cauces políticos estranguladores y enfatiza la fuerza política de las escuelas públicas en la creación de performances que se inventan en diferentes contextos de la vida cotidiana, potenciando la creación como forma de resistencia colectiva..Este artigo pensa a performance no campo da educação como invenção de um currículo cujas criações fazem surgir uma nova pele e se constituem como efeitos das insurreições que desfazem versões oficiais. Discute a possibilidade de trazer a criação como pele, forjando existências fugidias e provisórias, e problematiza performances cotidianas como processos marcados pela infinitude imanente à vida, com o intuito de ventilar o pensar sobre currículos nos cotidianos. Explora criações e movimentos que rasuram o currículo de uma escola pública pela performance como pele criada, como lugar de desdobramento e criação. Os movimentos desta pesquisa cartográfica evidenciam nascedouros e movimentos criantes de uma escola pública de Ensino Médio de Serra, na Grande Vitória. As performances cotidianas se fazem quando seus movimentos desafiam a representação imposta à educação por vias políticas estranguladoras e ressalta a força política da escola pública na criação de performances que se inventam em diversos contextos, potencializando a criação como forma de resistir coletivamente.CNTE2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/188210.22420/rde.v17i39.1882Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas2238-439110.22420/rde.v17i39reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1882/1210Justiniano, Ana CarolinaFerraço, Carlos Eduardoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-29T19:48:39Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1882Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-12-29T19:48:39Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Devir-Pele: performances que rasuram currículos |
title |
Devir-Pele: performances que rasuram currículos |
spellingShingle |
Devir-Pele: performances que rasuram currículos Justiniano, Ana Carolina Currículo. Performance. Devir. Criação. Curriculum. Performance. Devenir. Creación. Curriculum. Performance. Becoming. Creation. |
title_short |
Devir-Pele: performances que rasuram currículos |
title_full |
Devir-Pele: performances que rasuram currículos |
title_fullStr |
Devir-Pele: performances que rasuram currículos |
title_full_unstemmed |
Devir-Pele: performances que rasuram currículos |
title_sort |
Devir-Pele: performances que rasuram currículos |
author |
Justiniano, Ana Carolina |
author_facet |
Justiniano, Ana Carolina Ferraço, Carlos Eduardo |
author_role |
author |
author2 |
Ferraço, Carlos Eduardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Justiniano, Ana Carolina Ferraço, Carlos Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo. Performance. Devir. Criação. Curriculum. Performance. Devenir. Creación. Curriculum. Performance. Becoming. Creation. |
topic |
Currículo. Performance. Devir. Criação. Curriculum. Performance. Devenir. Creación. Curriculum. Performance. Becoming. Creation. |
description |
This article draws on the notion of performance in the field of education as the invention of a curriculum whose creations reveal a new skin and constitute the effects of insurrections that undo official versions. It discusses the possibility of considering creation as a skin that forges provisional existences and problematizes everyday performances as processes produced in immanence. The aim is to stress that curricula are invented in everyday life. It explores creations and movements that erase the curriculum of a public school through performance and its new skins, as a place of development and creation. Such movements of this cartographic research show birthplaces and creative movements of a public high school in Serra, located in Vitória. Everyday performances take place when their movements challenge the representation imposed to education through constraining policies and emphasizes the political strength of the public school in the creation of performances that are invented in different contexts in everyday life. It, thus, enhances creation as a way of resisting collectively. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1882 10.22420/rde.v17i39.1882 |
url |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1882 |
identifier_str_mv |
10.22420/rde.v17i39.1882 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1882/1210 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas 2238-4391 10.22420/rde.v17i39 reponame:Retratos da Escola (Online) instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) instacron:CNTE |
instname_str |
Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
instacron_str |
CNTE |
institution |
CNTE |
reponame_str |
Retratos da Escola (Online) |
collection |
Retratos da Escola (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com |
_version_ |
1793890340599496704 |