Cultural Meanings of Capulana: possibilidades para o ensino de História Afro-Brasileira e Africana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos da Silva Monteiro de Camargo, Janete
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pereira de Souza, Izaque, Kazuko Teruya, Teresa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1825
Resumo: Abstract: In this paper we investigate the meaning of the capulana cloth in the culture of the Mozambican population, such as: the origin, uses and production of cultural and artistic meanings of the capulana.  This fabric first arrived in Africa in the 9th and 10th centuries through trade between peoples. The question is: How does this artifact contribute to the construction of identity in African culture? The goal is to contribute to the implementation of the Law 10.639/2003, which establishes the mandatory teaching of African and Afro-Brazilian History and Culture in Basic Education, because we believe that this art can be used as a pedagogical and cultural tool. We carried out a bibliographic and documental research, anchored on Cultural Studies. In the results and discussions, we show that the capulana fabric has several functionalities, since it is part of the daily life of an African population and can be used by both men and women, while the production of meanings inserted in these fabrics depends on the viewer's gaze.
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spelling Cultural Meanings of Capulana: possibilidades para o ensino de História Afro-Brasileira e AfricanaSignificados culturales de Capulana: possibilidades para o ensino de História Afro-Brasileira e AfricanaSignificados culturais da capulana: possibilidades para o ensino de História Afro-Brasileira e AfricanaEducação Básica.Identidade.Lei 10.639/2003.Abstract: In this paper we investigate the meaning of the capulana cloth in the culture of the Mozambican population, such as: the origin, uses and production of cultural and artistic meanings of the capulana.  This fabric first arrived in Africa in the 9th and 10th centuries through trade between peoples. The question is: How does this artifact contribute to the construction of identity in African culture? The goal is to contribute to the implementation of the Law 10.639/2003, which establishes the mandatory teaching of African and Afro-Brazilian History and Culture in Basic Education, because we believe that this art can be used as a pedagogical and cultural tool. We carried out a bibliographic and documental research, anchored on Cultural Studies. In the results and discussions, we show that the capulana fabric has several functionalities, since it is part of the daily life of an African population and can be used by both men and women, while the production of meanings inserted in these fabrics depends on the viewer's gaze.Resumen: En este artículo investigamos el significado de la tela capulana en la cultura de la población mozambiqueña, como: el origen, los usos y la producción de significados culturales y artísticos de la capulana.  Este tejido llegó por primera vez a África en los siglos IX y X a través del comercio entre los pueblos. La pregunta es: ¿Cómo contribuye este artefacto a la construcción de la identidad en la cultura africana? El objetivo es contribuir a la implementación de la Ley 10.639/2003, que establece la obligatoriedad de la enseñanza de la Historia y Cultura Africana y Afrobrasileña en la Educación Básica, pues creemos que este arte puede ser utilizado como herramienta pedagógica y cultural. Realizamos una investigación bibliográfica y documental, anclada en los Estudios Culturales. En los resultados y discusiones, mostramos que el tejido de capulana tiene varias funcionalidades, ya que forma parte de la vida cotidiana de una población africana y puede ser utilizado tanto por hombres como por mujeres, mientras que la producción de significados incrustados en estos tejidos depende del ojo del espectador.  Neste artigo investigamos o significado do tecido capulana na cultura moçambicana, sua origem, seus usos e a produção de sentidos culturais e artísticos. Esse tecido chegou na África nos séculos IX e X, por meio de trocas comerciais entre os povos. A partir da questão De que forma esse artefato contribui para a construção da identidade na cultura africana? objetiva-se contribuir para efetivação da Lei 10.639/2003, que estabelece a obrigatoriedade do Ensino da História e Cultura Africana e Afro-Brasileira na Educação Básica, pois entendemos que essa arte pode ser usada como uma ferramenta pedagógica e cultural. Realizamos uma pesquisa de cunho bibliográfico e documental ancorada nos Estudos Culturais. Nos resultados e discussões evidenciamos que o tecido capulana tem diversas funcionalidades, pois faz parte do cotidiano de uma população africana e pode ser usado tanto por homens quanto por mulheres, enquanto a produção de significados inseridos nesses tecidos depende do olhar do/da espectador/a.CNTE2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/182510.22420/rde.v17i39.1825Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas2238-439110.22420/rde.v17i39reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1825/1212Santos da Silva Monteiro de Camargo, JanetePereira de Souza, IzaqueKazuko Teruya, Teresainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-29T19:48:45Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1825Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-12-29T19:48:45Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
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