Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corsi, Fabrícia Aparecida Migliorato
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/795
Resumo: This research was conducted with a group of 8th grade of elementary school of public Minas Gerais and tried to analyze the effects of working with the production of textual genres, the use of newspaper in the classroom teaching of Portuguese.We work with textual support newspaper allied with the textbook. The textsproduced by students portraying some events experienced in their social sphere.Yields were analyzed by observing the process of construction and organization of texts: a thematic progression, the referral, the textual organization, the plan of composition, content and style. We seek to ascertain how the work using thenewspaper contributed to the production of textual genres in school and socialenvironment of the student. We support our analysis in the postulates of Bakhtin(2010), Koch (2009) and Marcuschi (2008), under the vision of TextualLinguistics, which guided all the work of analyzing texts produced. With the search results reaffirm that the school is a place for social interaction and as such, the social practices of language and should happen to become meaningful to students.
id CUB_a91c31f69d185b321667dcfcdce8ea9e
oai_identifier_str oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/795
network_acronym_str CUB
network_name_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository_id_str
spelling Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamentalContributions of the use of the printed newspaper in the production of text genres in elementary schoolGêneros textuaisBakhtinJornal escolarProdução textualCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis research was conducted with a group of 8th grade of elementary school of public Minas Gerais and tried to analyze the effects of working with the production of textual genres, the use of newspaper in the classroom teaching of Portuguese.We work with textual support newspaper allied with the textbook. The textsproduced by students portraying some events experienced in their social sphere.Yields were analyzed by observing the process of construction and organization of texts: a thematic progression, the referral, the textual organization, the plan of composition, content and style. We seek to ascertain how the work using thenewspaper contributed to the production of textual genres in school and socialenvironment of the student. We support our analysis in the postulates of Bakhtin(2010), Koch (2009) and Marcuschi (2008), under the vision of TextualLinguistics, which guided all the work of analyzing texts produced. With the search results reaffirm that the school is a place for social interaction and as such, the social practices of language and should happen to become meaningful to students.Esta pesquisa foi desenvolvida com uma turma de 8º ano do Ensino Fundamental da rede pública de Minas Gerais e buscou analisar os efeitos do trabalho com a produção de gêneros textuais, pelo uso do jornal impresso, em sala de aula do ensino de Português. Trabalhamos com o suporte textual jornal impresso aliado ao livro didático. Os textos produzidos pelos alunos retratam alguns acontecimentos vivenciados em sua esfera social. As produções foram analisadas observando o processo de construção e organização dos textos: a progressão temática, a referenciação, a organização textual, o plano de composição, conteúdo e estilo. Procuramos averiguar como o trabalho com o uso do jornal impresso contribuiu para a produção dos gêneros textuais no ambiente escolar e social do educando. Apoiamos nossas análises nos postulados de Bakhtin (2010), Koch (2009) e Marcuschi (2008), sob a visão da Linguística Textual, que norteou todo o trabalho de análise dos textos produzidos. Com o resultado da pesquisa reafirmamos que a escola é um espaço de interação social e como tal, as práticas sociais de linguagem acontecem e devem tornar-se significativas para os alunos.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANPernambuco, Juscelino1656882776659459http://lattes.cnpq.br/1656882776659459Ferreira, Luiz Antônio8589530563783945http://lattes.cnpq.br/8589530563783945Figueiredo, Maria Flávia0501927833510978http://lattes.cnpq.br/0501927833510978Corsi, Fabrícia Aparecida Migliorato2020-06-22T17:48:16Z2020-06-22T17:48:16Z2012-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCORSI, Fabrícia Aparecida Migliorato. Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental. Franca, 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2012.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/795porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-06-22T17:49:14Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/795Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-06-22T17:49:14Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental
Contributions of the use of the printed newspaper in the production of text genres in elementary school
title Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental
spellingShingle Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental
Corsi, Fabrícia Aparecida Migliorato
Gêneros textuais
Bakhtin
Jornal escolar
Produção textual
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental
title_full Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental
title_fullStr Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental
title_full_unstemmed Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental
title_sort Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental
author Corsi, Fabrícia Aparecida Migliorato
author_facet Corsi, Fabrícia Aparecida Migliorato
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pernambuco, Juscelino
1656882776659459
http://lattes.cnpq.br/1656882776659459
Ferreira, Luiz Antônio
8589530563783945
http://lattes.cnpq.br/8589530563783945
Figueiredo, Maria Flávia
0501927833510978
http://lattes.cnpq.br/0501927833510978
dc.contributor.author.fl_str_mv Corsi, Fabrícia Aparecida Migliorato
dc.subject.por.fl_str_mv Gêneros textuais
Bakhtin
Jornal escolar
Produção textual
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Gêneros textuais
Bakhtin
Jornal escolar
Produção textual
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This research was conducted with a group of 8th grade of elementary school of public Minas Gerais and tried to analyze the effects of working with the production of textual genres, the use of newspaper in the classroom teaching of Portuguese.We work with textual support newspaper allied with the textbook. The textsproduced by students portraying some events experienced in their social sphere.Yields were analyzed by observing the process of construction and organization of texts: a thematic progression, the referral, the textual organization, the plan of composition, content and style. We seek to ascertain how the work using thenewspaper contributed to the production of textual genres in school and socialenvironment of the student. We support our analysis in the postulates of Bakhtin(2010), Koch (2009) and Marcuschi (2008), under the vision of TextualLinguistics, which guided all the work of analyzing texts produced. With the search results reaffirm that the school is a place for social interaction and as such, the social practices of language and should happen to become meaningful to students.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03
2020-06-22T17:48:16Z
2020-06-22T17:48:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CORSI, Fabrícia Aparecida Migliorato. Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental. Franca, 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2012.
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/795
identifier_str_mv CORSI, Fabrícia Aparecida Migliorato. Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental. Franca, 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2012.
url https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/795
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Franca
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Mestrado em Linguística
UNIFRAN
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Franca
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Mestrado em Linguística
UNIFRAN
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron:CUB
instname_str Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron_str CUB
institution CUB
reponame_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
collection Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository.name.fl_str_mv Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
repository.mail.fl_str_mv bibli@brazcubas.edu.br
_version_ 1798311353095553024