Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/795 |
Resumo: | This research was conducted with a group of 8th grade of elementary school of public Minas Gerais and tried to analyze the effects of working with the production of textual genres, the use of newspaper in the classroom teaching of Portuguese.We work with textual support newspaper allied with the textbook. The textsproduced by students portraying some events experienced in their social sphere.Yields were analyzed by observing the process of construction and organization of texts: a thematic progression, the referral, the textual organization, the plan of composition, content and style. We seek to ascertain how the work using thenewspaper contributed to the production of textual genres in school and socialenvironment of the student. We support our analysis in the postulates of Bakhtin(2010), Koch (2009) and Marcuschi (2008), under the vision of TextualLinguistics, which guided all the work of analyzing texts produced. With the search results reaffirm that the school is a place for social interaction and as such, the social practices of language and should happen to become meaningful to students. |
id |
CUB_a91c31f69d185b321667dcfcdce8ea9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/795 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamentalContributions of the use of the printed newspaper in the production of text genres in elementary schoolGêneros textuaisBakhtinJornal escolarProdução textualCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis research was conducted with a group of 8th grade of elementary school of public Minas Gerais and tried to analyze the effects of working with the production of textual genres, the use of newspaper in the classroom teaching of Portuguese.We work with textual support newspaper allied with the textbook. The textsproduced by students portraying some events experienced in their social sphere.Yields were analyzed by observing the process of construction and organization of texts: a thematic progression, the referral, the textual organization, the plan of composition, content and style. We seek to ascertain how the work using thenewspaper contributed to the production of textual genres in school and socialenvironment of the student. We support our analysis in the postulates of Bakhtin(2010), Koch (2009) and Marcuschi (2008), under the vision of TextualLinguistics, which guided all the work of analyzing texts produced. With the search results reaffirm that the school is a place for social interaction and as such, the social practices of language and should happen to become meaningful to students.Esta pesquisa foi desenvolvida com uma turma de 8º ano do Ensino Fundamental da rede pública de Minas Gerais e buscou analisar os efeitos do trabalho com a produção de gêneros textuais, pelo uso do jornal impresso, em sala de aula do ensino de Português. Trabalhamos com o suporte textual jornal impresso aliado ao livro didático. Os textos produzidos pelos alunos retratam alguns acontecimentos vivenciados em sua esfera social. As produções foram analisadas observando o processo de construção e organização dos textos: a progressão temática, a referenciação, a organização textual, o plano de composição, conteúdo e estilo. Procuramos averiguar como o trabalho com o uso do jornal impresso contribuiu para a produção dos gêneros textuais no ambiente escolar e social do educando. Apoiamos nossas análises nos postulados de Bakhtin (2010), Koch (2009) e Marcuschi (2008), sob a visão da Linguística Textual, que norteou todo o trabalho de análise dos textos produzidos. Com o resultado da pesquisa reafirmamos que a escola é um espaço de interação social e como tal, as práticas sociais de linguagem acontecem e devem tornar-se significativas para os alunos.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANPernambuco, Juscelino1656882776659459http://lattes.cnpq.br/1656882776659459Ferreira, Luiz Antônio8589530563783945http://lattes.cnpq.br/8589530563783945Figueiredo, Maria Flávia0501927833510978http://lattes.cnpq.br/0501927833510978Corsi, Fabrícia Aparecida Migliorato2020-06-22T17:48:16Z2020-06-22T17:48:16Z2012-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCORSI, Fabrícia Aparecida Migliorato. Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental. Franca, 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2012.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/795porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-06-22T17:49:14Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/795Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-06-22T17:49:14Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental Contributions of the use of the printed newspaper in the production of text genres in elementary school |
title |
Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental |
spellingShingle |
Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental Corsi, Fabrícia Aparecida Migliorato Gêneros textuais Bakhtin Jornal escolar Produção textual CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental |
title_full |
Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental |
title_fullStr |
Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental |
title_sort |
Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental |
author |
Corsi, Fabrícia Aparecida Migliorato |
author_facet |
Corsi, Fabrícia Aparecida Migliorato |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pernambuco, Juscelino 1656882776659459 http://lattes.cnpq.br/1656882776659459 Ferreira, Luiz Antônio 8589530563783945 http://lattes.cnpq.br/8589530563783945 Figueiredo, Maria Flávia 0501927833510978 http://lattes.cnpq.br/0501927833510978 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corsi, Fabrícia Aparecida Migliorato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gêneros textuais Bakhtin Jornal escolar Produção textual CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
topic |
Gêneros textuais Bakhtin Jornal escolar Produção textual CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
This research was conducted with a group of 8th grade of elementary school of public Minas Gerais and tried to analyze the effects of working with the production of textual genres, the use of newspaper in the classroom teaching of Portuguese.We work with textual support newspaper allied with the textbook. The textsproduced by students portraying some events experienced in their social sphere.Yields were analyzed by observing the process of construction and organization of texts: a thematic progression, the referral, the textual organization, the plan of composition, content and style. We seek to ascertain how the work using thenewspaper contributed to the production of textual genres in school and socialenvironment of the student. We support our analysis in the postulates of Bakhtin(2010), Koch (2009) and Marcuschi (2008), under the vision of TextualLinguistics, which guided all the work of analyzing texts produced. With the search results reaffirm that the school is a place for social interaction and as such, the social practices of language and should happen to become meaningful to students. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-03 2020-06-22T17:48:16Z 2020-06-22T17:48:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CORSI, Fabrícia Aparecida Migliorato. Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental. Franca, 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2012. https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/795 |
identifier_str_mv |
CORSI, Fabrícia Aparecida Migliorato. Contribuições do uso do jornal impresso na produção de gêneros textuais no ensino fundamental. Franca, 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2012. |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/795 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Franca Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado em Linguística UNIFRAN |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Franca Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado em Linguística UNIFRAN |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311353095553024 |