Musical Education and self-regulated learning: a systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Iuri Ozires Sobreira de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, João Carlos Sedraz, Vasconcelos, Gibran Medeiros Chaves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1149
Resumo: The search for ways to teach and learn music increasingly point to models far from the conservatory model. New approaches are proposed such as the belief in self-efficacy, motivation and cognitive self-management, attitudes related to self-regulated learning. This systematic review, held from July 2018 to July 2019, analyzed papers that could identify behaviors and strategies on self-regulated learning in music students’ study practice in different contexts and how they contribute to teaching and learning. The results demonstrate that self-regulated learners tend to better develop their activities of knowledge acquisition, and those who do not have this profile can develop it if they adopt learning practices proposed by the teacher that stimulate self-regulation strategies and attitudes.
id EDUL-1_3dcda94f1e162537b7c118200435a068
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1149
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Musical Education and self-regulated learning: a systematic review Educação musical e autorregulação da aprendizagem: uma revisão sistemáticaSelf regulationTeatchinglearningMusical educationAutorregulaçãoEnsinoaprendizagemEducação musicalEducação musical.AutorregulaçãoThe search for ways to teach and learn music increasingly point to models far from the conservatory model. New approaches are proposed such as the belief in self-efficacy, motivation and cognitive self-management, attitudes related to self-regulated learning. This systematic review, held from July 2018 to July 2019, analyzed papers that could identify behaviors and strategies on self-regulated learning in music students’ study practice in different contexts and how they contribute to teaching and learning. The results demonstrate that self-regulated learners tend to better develop their activities of knowledge acquisition, and those who do not have this profile can develop it if they adopt learning practices proposed by the teacher that stimulate self-regulation strategies and attitudes.A busca por formas de se ensinar e de se aprender música aponta a cada dia para modelos distantes do modelo conservatorial. Propõem-se novas abordagens como a crença da autoeficácia, motivação e autogerenciamento cognitivo, atitudes relacionadas à autorregulação da aprendizagem. Esta revisão sistemática, realizada no período de julho de 2018 a julho de 2019, analisou trabalhos que pudessem identificar comportamentos e estratégias de autorregulação da aprendizagem na prática de estudo dos alunos de música em diversos contextos e de que maneira estes contribuem para o processo de ensino e aprendizagem. Os resultados encontrados demonstram que aprendizes autorregulados tendem a desenvolver melhor suas atividades de aquisição do conhecimento e aqueles que não têm esse perfil podem desenvolvê-lo a partir da adoção de práticas de ensino propostas pelo professor que estimulem atitudes e estratégias autorregulatórias.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/114910.58422/repesq.2021.e1149REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 12100-12116 2177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1149/1007https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Iuri Ozires Sobreira deSilva, João Carlos SedrazVasconcelos, Gibran Medeiros Chaves de 2023-06-20T22:19:41Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1149Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-20T22:19:41Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Musical Education and self-regulated learning: a systematic review
Educação musical e autorregulação da aprendizagem: uma revisão sistemática
title Musical Education and self-regulated learning: a systematic review
spellingShingle Musical Education and self-regulated learning: a systematic review
Oliveira, Iuri Ozires Sobreira de
Self regulation
Teatching
learning
Musical education
Autorregulação
Ensino
aprendizagem
Educação musical
Educação musical.Autorregulação
title_short Musical Education and self-regulated learning: a systematic review
title_full Musical Education and self-regulated learning: a systematic review
title_fullStr Musical Education and self-regulated learning: a systematic review
title_full_unstemmed Musical Education and self-regulated learning: a systematic review
title_sort Musical Education and self-regulated learning: a systematic review
author Oliveira, Iuri Ozires Sobreira de
author_facet Oliveira, Iuri Ozires Sobreira de
Silva, João Carlos Sedraz
Vasconcelos, Gibran Medeiros Chaves de
author_role author
author2 Silva, João Carlos Sedraz
Vasconcelos, Gibran Medeiros Chaves de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Iuri Ozires Sobreira de
Silva, João Carlos Sedraz
Vasconcelos, Gibran Medeiros Chaves de
dc.subject.por.fl_str_mv Self regulation
Teatching
learning
Musical education
Autorregulação
Ensino
aprendizagem
Educação musical
Educação musical.Autorregulação
topic Self regulation
Teatching
learning
Musical education
Autorregulação
Ensino
aprendizagem
Educação musical
Educação musical.Autorregulação
description The search for ways to teach and learn music increasingly point to models far from the conservatory model. New approaches are proposed such as the belief in self-efficacy, motivation and cognitive self-management, attitudes related to self-regulated learning. This systematic review, held from July 2018 to July 2019, analyzed papers that could identify behaviors and strategies on self-regulated learning in music students’ study practice in different contexts and how they contribute to teaching and learning. The results demonstrate that self-regulated learners tend to better develop their activities of knowledge acquisition, and those who do not have this profile can develop it if they adopt learning practices proposed by the teacher that stimulate self-regulation strategies and attitudes.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1149
10.58422/repesq.2021.e1149
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1149
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2021.e1149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1149/1007
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 12100-12116
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353288314880