The application of the principles of Bioethics in Higher Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Rodrigo Monteiro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santana, Tatiana Peres, FERREIRA, RUHENA KELBER ABRAO
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1042
Resumo: This article aims to address the application of the principles of bioethics (beneficence, autonomy, and justice) in higher education, working mainly on how each of these principles can be applied from literature review and a brief report of experience in the Fundamentals in Science Teaching course unit, taught at the Stricto Sensu Graduate Program in Science and Health Teaching at the Federal University of Tocantins. In this article it was identified that it is possible to apply the principles of bioethics in a practical way and to allow for the humanization of the academic environment, fostering student autonomy and protagonism and thus promoting an environment where inequalities are mitigated and one that makes the real meaning of the learned content possible, as well as its effective practical application in the transformation of the social, historical and cultural contexts that involve the subject. Keywords: Teaching. Higher education. Bioethics.
id EDUL-1_d59954e3c5b3e3369aa5cc21f04e2768
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1042
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling The application of the principles of Bioethics in Higher EducationA aplicação dos princípios da Bioética no Ensino SuperiorEnsinoEducação SuperiorBioéticaEnsinoCiênciasSaúdeThis article aims to address the application of the principles of bioethics (beneficence, autonomy, and justice) in higher education, working mainly on how each of these principles can be applied from literature review and a brief report of experience in the Fundamentals in Science Teaching course unit, taught at the Stricto Sensu Graduate Program in Science and Health Teaching at the Federal University of Tocantins. In this article it was identified that it is possible to apply the principles of bioethics in a practical way and to allow for the humanization of the academic environment, fostering student autonomy and protagonism and thus promoting an environment where inequalities are mitigated and one that makes the real meaning of the learned content possible, as well as its effective practical application in the transformation of the social, historical and cultural contexts that involve the subject. Keywords: Teaching. Higher education. Bioethics.O presente artigo pretende abordar a aplicação dos princípios da bioética (beneficência, autonomia e justiça) no contexto da educação no Ensino Superior, trabalhando principalmente a forma como cada um destes princípios pode ser aplicado a partir de um levantamento bibliográfico e um breve relato de experiência da disciplina de Fundamentos em Ensino em Ciências, ministrada no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino de Ciências e Saúde da Universidade Federal do Tocantins. A partir deste artigo identificou-se que é possível aplicar os princípios da bioética de forma prática e que possibilite a humanização do ambiente acadêmico, bem como fomente a autonomia e o protagonismo por parte dos discentes, promovendo desta forma um ambiente onde as desigualdades sejam atenuadas e que possibilite a real significação do conteúdo aprendido, bem como sua efetiva aplicação prática na transformação dos contextos sócio-histórico-culturais que envolvem o sujeito. Palavras-chave: Ensino. Educação Superior. Bioética.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1042REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 30 (2021): FORMAÇÃO DE EDUCADORES EM CONTEXTO DE MUDANÇAS: POLÍTICAS EDUCACIONAIS, TEORIAS E PRÁTICAS; 619-6322177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1042/946Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCAinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Rodrigo MonteiroSantana, Tatiana PeresFERREIRA, RUHENA KELBER ABRAO2021-09-15T20:10:54Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1042Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2021-09-15T20:10:54Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv The application of the principles of Bioethics in Higher Education
A aplicação dos princípios da Bioética no Ensino Superior
title The application of the principles of Bioethics in Higher Education
spellingShingle The application of the principles of Bioethics in Higher Education
Oliveira, Rodrigo Monteiro
Ensino
Educação Superior
Bioética
Ensino
Ciências
Saúde
title_short The application of the principles of Bioethics in Higher Education
title_full The application of the principles of Bioethics in Higher Education
title_fullStr The application of the principles of Bioethics in Higher Education
title_full_unstemmed The application of the principles of Bioethics in Higher Education
title_sort The application of the principles of Bioethics in Higher Education
author Oliveira, Rodrigo Monteiro
author_facet Oliveira, Rodrigo Monteiro
Santana, Tatiana Peres
FERREIRA, RUHENA KELBER ABRAO
author_role author
author2 Santana, Tatiana Peres
FERREIRA, RUHENA KELBER ABRAO
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Rodrigo Monteiro
Santana, Tatiana Peres
FERREIRA, RUHENA KELBER ABRAO
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Educação Superior
Bioética
Ensino
Ciências
Saúde
topic Ensino
Educação Superior
Bioética
Ensino
Ciências
Saúde
description This article aims to address the application of the principles of bioethics (beneficence, autonomy, and justice) in higher education, working mainly on how each of these principles can be applied from literature review and a brief report of experience in the Fundamentals in Science Teaching course unit, taught at the Stricto Sensu Graduate Program in Science and Health Teaching at the Federal University of Tocantins. In this article it was identified that it is possible to apply the principles of bioethics in a practical way and to allow for the humanization of the academic environment, fostering student autonomy and protagonism and thus promoting an environment where inequalities are mitigated and one that makes the real meaning of the learned content possible, as well as its effective practical application in the transformation of the social, historical and cultural contexts that involve the subject. Keywords: Teaching. Higher education. Bioethics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1042
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1042
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1042/946
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 30 (2021): FORMAÇÃO DE EDUCADORES EM CONTEXTO DE MUDANÇAS: POLÍTICAS EDUCACIONAIS, TEORIAS E PRÁTICAS; 619-632
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890352917118976