The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963 |
Resumo: | The article problematizes the condition of urinary incontinence in women, especially in the media culture, which is thought as a possibility of bodies' education, asking the question: how incontinent women are positioned by an advertisement? As a corpus of analysis, we use the advertising campaign from Plenitud®-Histórias Corajosas: Lorena brand. The methodological resource operates the technique of discourse analysis by Foucaultian perspective. The advertisement links urinary incontinence to an object, the disposable underwear. It educates for consumption, it limits different perspectives of treatment and suggests the use of “panties” as a solution to the problem. It establishes the women as mother and it reinforces, discursively, that urinary incontinence is a silent disease. Subtly, it reaffirms stereotypes related to the limitation of sexually active life as a result of the disease. |
id |
ESPM-3_41dbfe0c429fd1609a8672ea3f2e7845 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1963 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease"A incontinência urinária no discurso publicitário: uma “doença silenciosa”educação em saúdeincontinência urinária femininapublicidadeThe article problematizes the condition of urinary incontinence in women, especially in the media culture, which is thought as a possibility of bodies' education, asking the question: how incontinent women are positioned by an advertisement? As a corpus of analysis, we use the advertising campaign from Plenitud®-Histórias Corajosas: Lorena brand. The methodological resource operates the technique of discourse analysis by Foucaultian perspective. The advertisement links urinary incontinence to an object, the disposable underwear. It educates for consumption, it limits different perspectives of treatment and suggests the use of “panties” as a solution to the problem. It establishes the women as mother and it reinforces, discursively, that urinary incontinence is a silent disease. Subtly, it reaffirms stereotypes related to the limitation of sexually active life as a result of the disease.Resumo: O artigo problematiza a condição de incontinência urinária em mulheres, na cultura midiática, pensada como possibilidade de educação dos corpos, perguntando: como as mulheres incontinentes são posicionadas a partir de um anúncio publicitário? Como corpus de análise, utilizamos a campanha publicitária da marca Plenitud®-Histórias Corajosas: Lorena. O recurso metodológico opera a técnica de análise de discurso na perspectiva Foucaultiana. O anúncio vincula a incontinência a um objeto, a roupa íntima descartável. Educa para o consumo, limita as diferentes perspectivas de tratamento e sugere o uso desta “calcinha” como solução para o problema. Posiciona a mulher como mãe e reforça discursivamente que a incontinência urinária é uma doença silenciosa. De maneira sutil, reafirma estereótipos relacionados à limitação da vida sexualmente ativa em consequência da doença.Escola Superior de Propaganda e Marketing2019-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa empíricaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/196310.18568/cmc.v16i46.1963Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 291-313Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 291-313Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 291-3131983-707010.18568/cmc.v16i46reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963/pdf_1Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDreher, Daniela ZeniMocelin, Cassia EngresSchwengber, Maria Simone Vione2020-09-04T16:51:44Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1963Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2020-09-04T16:51:44Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease" A incontinência urinária no discurso publicitário: uma “doença silenciosa” |
title |
The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease" |
spellingShingle |
The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease" Dreher, Daniela Zeni educação em saúde incontinência urinária feminina publicidade |
title_short |
The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease" |
title_full |
The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease" |
title_fullStr |
The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease" |
title_full_unstemmed |
The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease" |
title_sort |
The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease" |
author |
Dreher, Daniela Zeni |
author_facet |
Dreher, Daniela Zeni Mocelin, Cassia Engres Schwengber, Maria Simone Vione |
author_role |
author |
author2 |
Mocelin, Cassia Engres Schwengber, Maria Simone Vione |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dreher, Daniela Zeni Mocelin, Cassia Engres Schwengber, Maria Simone Vione |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação em saúde incontinência urinária feminina publicidade |
topic |
educação em saúde incontinência urinária feminina publicidade |
description |
The article problematizes the condition of urinary incontinence in women, especially in the media culture, which is thought as a possibility of bodies' education, asking the question: how incontinent women are positioned by an advertisement? As a corpus of analysis, we use the advertising campaign from Plenitud®-Histórias Corajosas: Lorena brand. The methodological resource operates the technique of discourse analysis by Foucaultian perspective. The advertisement links urinary incontinence to an object, the disposable underwear. It educates for consumption, it limits different perspectives of treatment and suggests the use of “panties” as a solution to the problem. It establishes the women as mother and it reinforces, discursively, that urinary incontinence is a silent disease. Subtly, it reaffirms stereotypes related to the limitation of sexually active life as a result of the disease. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa empírica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963 10.18568/cmc.v16i46.1963 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v16i46.1963 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963/pdf https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 291-313 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 291-313 Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 291-313 1983-7070 10.18568/cmc.v16i46 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300609953792 |