The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dreher, Daniela Zeni
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mocelin, Cassia Engres, Schwengber, Maria Simone Vione
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963
Resumo: The article problematizes the condition of urinary incontinence in women, especially in the media culture, which is thought as a possibility of bodies' education, asking the question: how incontinent women are positioned by an advertisement? As a corpus of analysis, we use the advertising campaign from Plenitud®-Histórias Corajosas: Lorena brand. The methodological resource operates the technique of discourse analysis by Foucaultian perspective. The advertisement links urinary incontinence to an object, the disposable underwear. It educates for consumption, it limits different perspectives of treatment and suggests the use of “panties” as a solution to the problem. It establishes the women as mother and it reinforces, discursively, that urinary incontinence is a silent disease. Subtly, it reaffirms stereotypes related to the limitation of sexually active life as a result of the disease.
id ESPM-3_41dbfe0c429fd1609a8672ea3f2e7845
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1963
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease"A incontinência urinária no discurso publicitário: uma “doença silenciosa”educação em saúdeincontinência urinária femininapublicidadeThe article problematizes the condition of urinary incontinence in women, especially in the media culture, which is thought as a possibility of bodies' education, asking the question: how incontinent women are positioned by an advertisement? As a corpus of analysis, we use the advertising campaign from Plenitud®-Histórias Corajosas: Lorena brand. The methodological resource operates the technique of discourse analysis by Foucaultian perspective. The advertisement links urinary incontinence to an object, the disposable underwear. It educates for consumption, it limits different perspectives of treatment and suggests the use of “panties” as a solution to the problem. It establishes the women as mother and it reinforces, discursively, that urinary incontinence is a silent disease. Subtly, it reaffirms stereotypes related to the limitation of sexually active life as a result of the disease.Resumo: O artigo problematiza a condição de incontinência urinária em mulheres, na cultura midiática, pensada como possibilidade de educação dos corpos, perguntando: como as mulheres incontinentes são posicionadas a partir de um anúncio publicitário? Como corpus de análise, utilizamos a campanha publicitária da marca Plenitud®-Histórias Corajosas: Lorena. O recurso metodológico opera a técnica de análise de discurso na perspectiva Foucaultiana. O anúncio vincula a incontinência a um objeto, a roupa íntima descartável. Educa para o consumo, limita as diferentes perspectivas de tratamento e sugere o uso desta “calcinha” como solução para o problema. Posiciona a mulher como mãe e reforça discursivamente que a incontinência urinária é uma doença silenciosa. De maneira sutil, reafirma estereótipos relacionados à limitação da vida sexualmente ativa em consequência da doença.Escola Superior de Propaganda e Marketing2019-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa empíricaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/196310.18568/cmc.v16i46.1963Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 291-313Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 291-313Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 291-3131983-707010.18568/cmc.v16i46reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963/pdf_1Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDreher, Daniela ZeniMocelin, Cassia EngresSchwengber, Maria Simone Vione2020-09-04T16:51:44Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1963Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2020-09-04T16:51:44Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease"
A incontinência urinária no discurso publicitário: uma “doença silenciosa”
title The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease"
spellingShingle The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease"
Dreher, Daniela Zeni
educação em saúde
incontinência urinária feminina
publicidade
title_short The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease"
title_full The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease"
title_fullStr The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease"
title_full_unstemmed The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease"
title_sort The advertising discourse on urinary incontinence: "silent disease"
author Dreher, Daniela Zeni
author_facet Dreher, Daniela Zeni
Mocelin, Cassia Engres
Schwengber, Maria Simone Vione
author_role author
author2 Mocelin, Cassia Engres
Schwengber, Maria Simone Vione
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dreher, Daniela Zeni
Mocelin, Cassia Engres
Schwengber, Maria Simone Vione
dc.subject.por.fl_str_mv educação em saúde
incontinência urinária feminina
publicidade
topic educação em saúde
incontinência urinária feminina
publicidade
description The article problematizes the condition of urinary incontinence in women, especially in the media culture, which is thought as a possibility of bodies' education, asking the question: how incontinent women are positioned by an advertisement? As a corpus of analysis, we use the advertising campaign from Plenitud®-Histórias Corajosas: Lorena brand. The methodological resource operates the technique of discourse analysis by Foucaultian perspective. The advertisement links urinary incontinence to an object, the disposable underwear. It educates for consumption, it limits different perspectives of treatment and suggests the use of “panties” as a solution to the problem. It establishes the women as mother and it reinforces, discursively, that urinary incontinence is a silent disease. Subtly, it reaffirms stereotypes related to the limitation of sexually active life as a result of the disease.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963
10.18568/cmc.v16i46.1963
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v16i46.1963
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1963/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 291-313
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 291-313
Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 291-313
1983-7070
10.18568/cmc.v16i46
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890300609953792