Control and enhancement of freedom of expression in the world of work
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2084 |
Resumo: | In this article, we present results of research carried out with workers from seven organizations, aiming to identify how freedom of expression is signified and experienced in work environments. In this sense, we use as theoretical contributions the binomial communication and work and ergological studies. The data were collected through questionnaires and showed that the organizations confer parameters for freedom of expression. The right to freedom of expression is recognized and valued, but the limits are embedded in contexts in which workers have little scope to establish them. Concerns about damage to the company and the maintenance of good living together are the main reasons for the need of limits. Possible security risks and damage to the image of both workers and organizations spread as a consequence of a free expression. |
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Control and enhancement of freedom of expression in the world of workControle e valorização da liberdade de expressão no mundo do trabalhoLiberdade de expressãocomunicação e trabalhodireitos humanosIn this article, we present results of research carried out with workers from seven organizations, aiming to identify how freedom of expression is signified and experienced in work environments. In this sense, we use as theoretical contributions the binomial communication and work and ergological studies. The data were collected through questionnaires and showed that the organizations confer parameters for freedom of expression. The right to freedom of expression is recognized and valued, but the limits are embedded in contexts in which workers have little scope to establish them. Concerns about damage to the company and the maintenance of good living together are the main reasons for the need of limits. Possible security risks and damage to the image of both workers and organizations spread as a consequence of a free expression.Neste artigo, apresentamos resultados de pesquisa realizada com trabalhadores de sete organizações, com objetivo de identificar como a liberdade de expressão é significada e vivenciada em ambientes de trabalho. Nesse sentido, utilizaramos como aportes teóricos o binômio comunicação e trabalho e os estudos ergológicos. Os dados foram coletados por meio de questionários e mostram que as organizações conferem parâmetros para a liberdade de expressão. O direito à liberdade de expressão é reconhecido e valorizado, porém os limites se inserem em contextos nos quais os trabalhadores têm pouca margem para estabelecê-los. As preocupações com danos à empresa e a manutenção da boa convivência são as principais razões apontadas para a necessidade de limites. Possíveis riscos à segurança e danos à imagem tanto de trabalhadores como das organizações se difundem como consequências de uma expressão livre.Escola Superior de Propaganda e Marketing2020-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa empíricaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/208410.18568/cmc.v17i49.2084Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 17 No. 49 (2020): MAIO/AGOSTO; 344-366Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 17 Núm. 49 (2020): MAIO/AGOSTO; 344-366Comunicação Mídia e Consumo; v. 17 n. 49 (2020): MAIO/AGOSTO; 344-3661983-707010.18568/cmc.v17i49reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2084/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2084/pdf_1Copyright (c) 2020 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPachi Filho, Fernando Felíciode Moura, Valéria Feitosa2020-09-28T12:26:30Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2084Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2020-09-28T12:26:30Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
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