Advertising platformisation in virtual reality immersive

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zilles Borba, Eduardo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733
Resumo: This article approaches the advertising communication in immersive Virtual Reality (VR). In a theoretical and empirical research, reflections are tensioned and articulated on brands appropriation of VR medium characteristics – based on the phenomenon of believability – to produce communication experiences with potential consumers. In addition to theoretical review on advertising and promotional industries, VR and the concept of believability in immersive environments (metaverses, simulators, videogames), the article does a practical exercise to explore an advertising case. Based on qualitative data, the plataformisation in immersive environments is discussed, as well the role of believability dimensions to study brand communication in VR.
id ESPM-3_c4145e56dc57765dfb7418a02ed39178
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2733
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling Advertising platformisation in virtual reality immersive Plataformização da publicidade em ambientes imersivos da realidade virtual: metaversos, marcas e acreditabilidadeRealidade virtualmetaversopublicidadeindústrias promocionaiscomunicação das marcasVirtual realitymetaverseadvertisingpromotional industrybrand communicationThis article approaches the advertising communication in immersive Virtual Reality (VR). In a theoretical and empirical research, reflections are tensioned and articulated on brands appropriation of VR medium characteristics – based on the phenomenon of believability – to produce communication experiences with potential consumers. In addition to theoretical review on advertising and promotional industries, VR and the concept of believability in immersive environments (metaverses, simulators, videogames), the article does a practical exercise to explore an advertising case. Based on qualitative data, the plataformisation in immersive environments is discussed, as well the role of believability dimensions to study brand communication in VR.O artigo aborda a comunicação publicitária em plataformas imersivas da Realidade Virtual (RV). Numa pesquisa teórica e empírica são tensionadas e articuladas reflexões sobre as marcas se apropriarem das características do meio RV – a partir do fenômeno da acreditabilidade – para produzir experiências de comunicação com potenciais consumidores. Além da revisão teórica sobre publicidade e indústrias promocionais, da RV e do conceito de acreditabilidade em ambientes imersivos (metaversos, simuladores e videogames), o artigo faz exercício prático de exploração a uma peça publicitária. Assim, a partir de dados qualitativos, discute-se a plataformização da publicidade em ambientes imersivos, bem como o papel de dimensões da acreditabilidade para estudar a comunicação das marcas em RV.Escola Superior de Propaganda e Marketing2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/273310.18568/cmc.v20i57.2733Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 20 No. 57 (2023): JANEIRO/ABRILComunicação Mídia e Consumo; Vol. 20 Núm. 57 (2023): JANEIRO/ABRILComunicação Mídia e Consumo; v. 20 n. 57 (2023): JANEIRO/ABRIL1983-707010.18568/cmc.v20i57reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733/1217https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733/1220Copyright (c) 2023 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessZilles Borba, Eduardo2024-02-12T13:30:24Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2733Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2024-02-12T13:30:24Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Advertising platformisation in virtual reality immersive
Plataformização da publicidade em ambientes imersivos da realidade virtual: metaversos, marcas e acreditabilidade
title Advertising platformisation in virtual reality immersive
spellingShingle Advertising platformisation in virtual reality immersive
Zilles Borba, Eduardo
Realidade virtual
metaverso
publicidade
indústrias promocionais
comunicação das marcas
Virtual reality
metaverse
advertising
promotional industry
brand communication
title_short Advertising platformisation in virtual reality immersive
title_full Advertising platformisation in virtual reality immersive
title_fullStr Advertising platformisation in virtual reality immersive
title_full_unstemmed Advertising platformisation in virtual reality immersive
title_sort Advertising platformisation in virtual reality immersive
author Zilles Borba, Eduardo
author_facet Zilles Borba, Eduardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zilles Borba, Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Realidade virtual
metaverso
publicidade
indústrias promocionais
comunicação das marcas
Virtual reality
metaverse
advertising
promotional industry
brand communication
topic Realidade virtual
metaverso
publicidade
indústrias promocionais
comunicação das marcas
Virtual reality
metaverse
advertising
promotional industry
brand communication
description This article approaches the advertising communication in immersive Virtual Reality (VR). In a theoretical and empirical research, reflections are tensioned and articulated on brands appropriation of VR medium characteristics – based on the phenomenon of believability – to produce communication experiences with potential consumers. In addition to theoretical review on advertising and promotional industries, VR and the concept of believability in immersive environments (metaverses, simulators, videogames), the article does a practical exercise to explore an advertising case. Based on qualitative data, the plataformisation in immersive environments is discussed, as well the role of believability dimensions to study brand communication in VR.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733
10.18568/cmc.v20i57.2733
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v20i57.2733
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733/1217
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733/1220
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 20 No. 57 (2023): JANEIRO/ABRIL
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 20 Núm. 57 (2023): JANEIRO/ABRIL
Comunicação Mídia e Consumo; v. 20 n. 57 (2023): JANEIRO/ABRIL
1983-7070
10.18568/cmc.v20i57
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890301013655552