Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Luiz Gonzaga Xavier
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: França, Sávio Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Processando o Saber (Online)
Texto Completo: https://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/53
Resumo: In Mathematics Education area, many academic papers are intended to identify anunderstanding of epistemological teaching and learning of Mathematics. Some clues to thissearch can be found in the History and Philosophy of Mathematics, because through the studyof how the knowledge construction of Mathematics, one can better understand the teaching andlearning process of this science. The Principle of Complementarity in Mathematics Education has become a very effective tool for the interpretation of these epistemological aspects because it appropriates knowledge of History, Philosophy and Semiotics to study dynamic relations existing in the processes of teaching and learning Mathematics or in the construction ofmathematical knowledge. Finally, this article aims to present the Principle of Complementarity in Mathematics Education so that, through it, a portrayal of how the teaching and learning of Technological or technical knowledge can occur through the Principle of Complementarity, based on what has been done in Mathematics Education.
id FATEC-1_4d721a46766de80e1409cbff5c27dcd7
oai_identifier_str oai:revista.fatecpg.edu.br:article/53
network_acronym_str FATEC-1
network_name_str Processando o Saber (Online)
repository_id_str
spelling Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemáticaComplementaridadeHistória da MatemáticaFilosofiaEducação MatemáticaEducação TecnológicaComplementarityHistory of MathematicsPhilosophyMathematics EducationTechnological EducationIn Mathematics Education area, many academic papers are intended to identify anunderstanding of epistemological teaching and learning of Mathematics. Some clues to thissearch can be found in the History and Philosophy of Mathematics, because through the studyof how the knowledge construction of Mathematics, one can better understand the teaching andlearning process of this science. The Principle of Complementarity in Mathematics Education has become a very effective tool for the interpretation of these epistemological aspects because it appropriates knowledge of History, Philosophy and Semiotics to study dynamic relations existing in the processes of teaching and learning Mathematics or in the construction ofmathematical knowledge. Finally, this article aims to present the Principle of Complementarity in Mathematics Education so that, through it, a portrayal of how the teaching and learning of Technological or technical knowledge can occur through the Principle of Complementarity, based on what has been done in Mathematics Education.Na área de Educação Matemática, muitos trabalhos acadêmicos têm como objetivo identificar um entendimento de aspectos epistemológicos do ensino e aprendizagem da Matemática. Algumas pistas para essa busca podem ser encontradas na História e na Filosofia da Matemática, pois por meio do estudo de como ocorreu a construção do conhecimento da Matemática, pode-se compreender melhor o processo de ensino e aprendizagem dessa ciência. O Princípio da Complementaridade na Educação Matemática se transformou numa ferramenta muito eficaz para a interpretação desses aspectos epistemológicos, pois se apropria de conhecimentos da História, da Filosofia e da Semiótica para estudar as relações dinâmicas existentes nos processos de ensino e aprendizagem da Matemática ou na construção do conhecimento matemático. Por fim este artigo tem como objetivo apresentar o Princípio da Complementaridade na Educação Matemática para que, por meio dele, se tenha uma interpretação de como pode ocorrer o ensino e aprendizado de conhecimentos técnicos ou tecnológicos por meio do Princípio da Complementaridade, tomando por base o que já foi feito na Educação Matemática.FATEC Praia Grande2020-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/53Revista Processando o Saber; v. 12 (2020): Revista Processando o Saber; 51-632179-5150reponame:Processando o Saber (Online)instname:Faculdades de Tecnologia do Estado de São Paulo (Fatec)instacron:FATECporhttps://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/53/43Copyright (c) 2020 Revista Processando o Saberhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Luiz Gonzaga XavierFrança, Sávio Mendes2021-06-09T23:07:03Zoai:revista.fatecpg.edu.br:article/53Revistahttps://www.fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/indexhttps://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/oaifabio@fatecpg.edu.br||revista@fatecpg.com.br2179-51502179-5150opendoar:2021-06-09T23:07:03Processando o Saber (Online) - Faculdades de Tecnologia do Estado de São Paulo (Fatec)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática
title Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática
spellingShingle Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática
Barros, Luiz Gonzaga Xavier
Complementaridade
História da Matemática
Filosofia
Educação Matemática
Educação Tecnológica
Complementarity
History of Mathematics
Philosophy
Mathematics Education
Technological Education
title_short Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática
title_full Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática
title_fullStr Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática
title_full_unstemmed Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática
title_sort Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática
author Barros, Luiz Gonzaga Xavier
author_facet Barros, Luiz Gonzaga Xavier
França, Sávio Mendes
author_role author
author2 França, Sávio Mendes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Luiz Gonzaga Xavier
França, Sávio Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv Complementaridade
História da Matemática
Filosofia
Educação Matemática
Educação Tecnológica
Complementarity
History of Mathematics
Philosophy
Mathematics Education
Technological Education
topic Complementaridade
História da Matemática
Filosofia
Educação Matemática
Educação Tecnológica
Complementarity
History of Mathematics
Philosophy
Mathematics Education
Technological Education
description In Mathematics Education area, many academic papers are intended to identify anunderstanding of epistemological teaching and learning of Mathematics. Some clues to thissearch can be found in the History and Philosophy of Mathematics, because through the studyof how the knowledge construction of Mathematics, one can better understand the teaching andlearning process of this science. The Principle of Complementarity in Mathematics Education has become a very effective tool for the interpretation of these epistemological aspects because it appropriates knowledge of History, Philosophy and Semiotics to study dynamic relations existing in the processes of teaching and learning Mathematics or in the construction ofmathematical knowledge. Finally, this article aims to present the Principle of Complementarity in Mathematics Education so that, through it, a portrayal of how the teaching and learning of Technological or technical knowledge can occur through the Principle of Complementarity, based on what has been done in Mathematics Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/53
url https://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/53
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/53/43
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Processando o Saber
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Processando o Saber
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FATEC Praia Grande
publisher.none.fl_str_mv FATEC Praia Grande
dc.source.none.fl_str_mv Revista Processando o Saber; v. 12 (2020): Revista Processando o Saber; 51-63
2179-5150
reponame:Processando o Saber (Online)
instname:Faculdades de Tecnologia do Estado de São Paulo (Fatec)
instacron:FATEC
instname_str Faculdades de Tecnologia do Estado de São Paulo (Fatec)
instacron_str FATEC
institution FATEC
reponame_str Processando o Saber (Online)
collection Processando o Saber (Online)
repository.name.fl_str_mv Processando o Saber (Online) - Faculdades de Tecnologia do Estado de São Paulo (Fatec)
repository.mail.fl_str_mv fabio@fatecpg.edu.br||revista@fatecpg.com.br
_version_ 1754840386915794944