Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Processando o Saber (Online) |
Texto Completo: | https://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/53 |
Resumo: | In Mathematics Education area, many academic papers are intended to identify anunderstanding of epistemological teaching and learning of Mathematics. Some clues to thissearch can be found in the History and Philosophy of Mathematics, because through the studyof how the knowledge construction of Mathematics, one can better understand the teaching andlearning process of this science. The Principle of Complementarity in Mathematics Education has become a very effective tool for the interpretation of these epistemological aspects because it appropriates knowledge of History, Philosophy and Semiotics to study dynamic relations existing in the processes of teaching and learning Mathematics or in the construction ofmathematical knowledge. Finally, this article aims to present the Principle of Complementarity in Mathematics Education so that, through it, a portrayal of how the teaching and learning of Technological or technical knowledge can occur through the Principle of Complementarity, based on what has been done in Mathematics Education. |
id |
FATEC-1_4d721a46766de80e1409cbff5c27dcd7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revista.fatecpg.edu.br:article/53 |
network_acronym_str |
FATEC-1 |
network_name_str |
Processando o Saber (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemáticaComplementaridadeHistória da MatemáticaFilosofiaEducação MatemáticaEducação TecnológicaComplementarityHistory of MathematicsPhilosophyMathematics EducationTechnological EducationIn Mathematics Education area, many academic papers are intended to identify anunderstanding of epistemological teaching and learning of Mathematics. Some clues to thissearch can be found in the History and Philosophy of Mathematics, because through the studyof how the knowledge construction of Mathematics, one can better understand the teaching andlearning process of this science. The Principle of Complementarity in Mathematics Education has become a very effective tool for the interpretation of these epistemological aspects because it appropriates knowledge of History, Philosophy and Semiotics to study dynamic relations existing in the processes of teaching and learning Mathematics or in the construction ofmathematical knowledge. Finally, this article aims to present the Principle of Complementarity in Mathematics Education so that, through it, a portrayal of how the teaching and learning of Technological or technical knowledge can occur through the Principle of Complementarity, based on what has been done in Mathematics Education.Na área de Educação Matemática, muitos trabalhos acadêmicos têm como objetivo identificar um entendimento de aspectos epistemológicos do ensino e aprendizagem da Matemática. Algumas pistas para essa busca podem ser encontradas na História e na Filosofia da Matemática, pois por meio do estudo de como ocorreu a construção do conhecimento da Matemática, pode-se compreender melhor o processo de ensino e aprendizagem dessa ciência. O Princípio da Complementaridade na Educação Matemática se transformou numa ferramenta muito eficaz para a interpretação desses aspectos epistemológicos, pois se apropria de conhecimentos da História, da Filosofia e da Semiótica para estudar as relações dinâmicas existentes nos processos de ensino e aprendizagem da Matemática ou na construção do conhecimento matemático. Por fim este artigo tem como objetivo apresentar o Princípio da Complementaridade na Educação Matemática para que, por meio dele, se tenha uma interpretação de como pode ocorrer o ensino e aprendizado de conhecimentos técnicos ou tecnológicos por meio do Princípio da Complementaridade, tomando por base o que já foi feito na Educação Matemática.FATEC Praia Grande2020-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/53Revista Processando o Saber; v. 12 (2020): Revista Processando o Saber; 51-632179-5150reponame:Processando o Saber (Online)instname:Faculdades de Tecnologia do Estado de São Paulo (Fatec)instacron:FATECporhttps://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/53/43Copyright (c) 2020 Revista Processando o Saberhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Luiz Gonzaga XavierFrança, Sávio Mendes2021-06-09T23:07:03Zoai:revista.fatecpg.edu.br:article/53Revistahttps://www.fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/indexhttps://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/oaifabio@fatecpg.edu.br||revista@fatecpg.com.br2179-51502179-5150opendoar:2021-06-09T23:07:03Processando o Saber (Online) - Faculdades de Tecnologia do Estado de São Paulo (Fatec)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática |
title |
Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática |
spellingShingle |
Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática Barros, Luiz Gonzaga Xavier Complementaridade História da Matemática Filosofia Educação Matemática Educação Tecnológica Complementarity History of Mathematics Philosophy Mathematics Education Technological Education |
title_short |
Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática |
title_full |
Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática |
title_fullStr |
Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática |
title_full_unstemmed |
Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática |
title_sort |
Uma introdução à teoria da complementaridade na educação matemática |
author |
Barros, Luiz Gonzaga Xavier |
author_facet |
Barros, Luiz Gonzaga Xavier França, Sávio Mendes |
author_role |
author |
author2 |
França, Sávio Mendes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Luiz Gonzaga Xavier França, Sávio Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Complementaridade História da Matemática Filosofia Educação Matemática Educação Tecnológica Complementarity History of Mathematics Philosophy Mathematics Education Technological Education |
topic |
Complementaridade História da Matemática Filosofia Educação Matemática Educação Tecnológica Complementarity History of Mathematics Philosophy Mathematics Education Technological Education |
description |
In Mathematics Education area, many academic papers are intended to identify anunderstanding of epistemological teaching and learning of Mathematics. Some clues to thissearch can be found in the History and Philosophy of Mathematics, because through the studyof how the knowledge construction of Mathematics, one can better understand the teaching andlearning process of this science. The Principle of Complementarity in Mathematics Education has become a very effective tool for the interpretation of these epistemological aspects because it appropriates knowledge of History, Philosophy and Semiotics to study dynamic relations existing in the processes of teaching and learning Mathematics or in the construction ofmathematical knowledge. Finally, this article aims to present the Principle of Complementarity in Mathematics Education so that, through it, a portrayal of how the teaching and learning of Technological or technical knowledge can occur through the Principle of Complementarity, based on what has been done in Mathematics Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/53 |
url |
https://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/53 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/53/43 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Processando o Saber http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Processando o Saber http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FATEC Praia Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
FATEC Praia Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Processando o Saber; v. 12 (2020): Revista Processando o Saber; 51-63 2179-5150 reponame:Processando o Saber (Online) instname:Faculdades de Tecnologia do Estado de São Paulo (Fatec) instacron:FATEC |
instname_str |
Faculdades de Tecnologia do Estado de São Paulo (Fatec) |
instacron_str |
FATEC |
institution |
FATEC |
reponame_str |
Processando o Saber (Online) |
collection |
Processando o Saber (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Processando o Saber (Online) - Faculdades de Tecnologia do Estado de São Paulo (Fatec) |
repository.mail.fl_str_mv |
fabio@fatecpg.edu.br||revista@fatecpg.com.br |
_version_ |
1754840386915794944 |