Professional education teachers: knowledges and practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2880 |
Resumo: | This article reports the results of research regarding the knowledge of professional teachers – PE – active in technological areas. The study aimed to analyze the teaching practices of eight PE teachers and their pedagogical knowledge, as well as to identify models of pedagogical action that guide and structure their teaching practice. The results show that the pedagogical knowledge of these teachers retains besides non formal and informal experiences of learning characteristics of the context of PE, as well as features from professional training spaces and times current in technological areas. |
id |
FCC-1_204177377de6eca398878fece20966c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2880 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Professional education teachers: knowledges and practicesLos profesores de educación profesional: saberes y prácticasOs professores da educação profissional: saberes e práticasFormação de professoresSaber profissionalPrática de ensinoSaberes docentes de professores da Educação ProfissionalTeacher educationProfessional knowledgeEducational practiceFormación del professoradoSaber professionalPráctica docenteThis article reports the results of research regarding the knowledge of professional teachers – PE – active in technological areas. The study aimed to analyze the teaching practices of eight PE teachers and their pedagogical knowledge, as well as to identify models of pedagogical action that guide and structure their teaching practice. The results show that the pedagogical knowledge of these teachers retains besides non formal and informal experiences of learning characteristics of the context of PE, as well as features from professional training spaces and times current in technological areas.Este artículo relata los resultados de una investigación sobre los saberes de la base profesional de profesores de Educación Profesional – EP –, que enseñan disciplinas de las áreas tecnológicas. El propósito fue el de analizar los procesos constitutivos de la práctica docente de ocho profesores de EP y las características de sus saberes pedagógicos, así como identificar los modelos de acción pedagógica que orientan y estructuran la práctica de enseñanza de tales docentes. Los resultados de la investigación muestran que los saberes pedagógicos de dichos profesores guardan marcas del contexto de enseñanza situado de EP y de espacios y tiempos de formación profesional propios de las áreas tecnológicas y por experiencias e aprendizajes no formales e informales.Este artigo relata os resultados de uma pesquisa sobre os saberes da base profissional de professores da Educação Profissional – EP – que lecionam disciplinas das áreas tecnológicas. Objetivou-se analisar os processos constitutivos da prática docente de oito professores da EP e as características de seus saberes pedagógicos, bem como identificar os modelos de ação pedagógica que orientam e estruturam a prática de ensino desses docentes. Os resultados da pesquisa mostram que os saberes pedagógicos desses professores guardam marcas do contexto de ensino situado da EP e de espaços e tempos de formação profissional próprios das áreas tecnológicas e por experiências e aprendizagens não formais e informais.Fundação Carlos Chagas2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2880Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 154: out./dez.2014; 934-959Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 154: out./dez.2014; 934-959Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 154: out./dez.2014; 934-959Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 154: out./dez.2014; 934-9591980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2880/pdf_15https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGariglio, José ÂngeloBurnier, Suzana Lana2023-11-16T13:25:19Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2880Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2023-11-16T13:25:19Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional education teachers: knowledges and practices Los profesores de educación profesional: saberes y prácticas Os professores da educação profissional: saberes e práticas |
title |
Professional education teachers: knowledges and practices |
spellingShingle |
Professional education teachers: knowledges and practices Gariglio, José Ângelo Formação de professores Saber profissional Prática de ensino Saberes docentes de professores da Educação Profissional Teacher education Professional knowledge Educational practice Formación del professorado Saber professional Práctica docente |
title_short |
Professional education teachers: knowledges and practices |
title_full |
Professional education teachers: knowledges and practices |
title_fullStr |
Professional education teachers: knowledges and practices |
title_full_unstemmed |
Professional education teachers: knowledges and practices |
title_sort |
Professional education teachers: knowledges and practices |
author |
Gariglio, José Ângelo |
author_facet |
Gariglio, José Ângelo Burnier, Suzana Lana |
author_role |
author |
author2 |
Burnier, Suzana Lana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gariglio, José Ângelo Burnier, Suzana Lana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Saber profissional Prática de ensino Saberes docentes de professores da Educação Profissional Teacher education Professional knowledge Educational practice Formación del professorado Saber professional Práctica docente |
topic |
Formação de professores Saber profissional Prática de ensino Saberes docentes de professores da Educação Profissional Teacher education Professional knowledge Educational practice Formación del professorado Saber professional Práctica docente |
description |
This article reports the results of research regarding the knowledge of professional teachers – PE – active in technological areas. The study aimed to analyze the teaching practices of eight PE teachers and their pedagogical knowledge, as well as to identify models of pedagogical action that guide and structure their teaching practice. The results show that the pedagogical knowledge of these teachers retains besides non formal and informal experiences of learning characteristics of the context of PE, as well as features from professional training spaces and times current in technological areas. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2880 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2880 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2880/pdf_15 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 154: out./dez.2014; 934-959 Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 154: out./dez.2014; 934-959 Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 154: out./dez.2014; 934-959 Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 154: out./dez.2014; 934-959 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1816431070891999232 |