Professional education teachers: knowledges and practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gariglio, José Ângelo
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Burnier, Suzana Lana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2880
Resumo: This article reports the results of research regarding the knowledge of professional teachers – PE – active in technological areas. The study aimed to analyze the teaching practices of eight PE teachers and their pedagogical knowledge, as well as to identify models of pedagogical action that guide and structure their teaching practice.  The  results  show  that  the  pedagogical  knowledge  of  these  teachers retains besides non formal and informal experiences of learning characteristics of the context of PE, as well as features from professional training spaces and times current in technological areas.
id FCC-1_204177377de6eca398878fece20966c3
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2880
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Professional education teachers: knowledges and practicesLos profesores de educación profesional: saberes y prácticasOs professores da educação profissional: saberes e práticasFormação de professoresSaber profissionalPrática de ensinoSaberes docentes de professores da Educação ProfissionalTeacher educationProfessional knowledgeEducational practiceFormación del professoradoSaber professionalPráctica docenteThis article reports the results of research regarding the knowledge of professional teachers – PE – active in technological areas. The study aimed to analyze the teaching practices of eight PE teachers and their pedagogical knowledge, as well as to identify models of pedagogical action that guide and structure their teaching practice.  The  results  show  that  the  pedagogical  knowledge  of  these  teachers retains besides non formal and informal experiences of learning characteristics of the context of PE, as well as features from professional training spaces and times current in technological areas.Este artículo relata los resultados de una investigación sobre los saberes de la base profesional de profesores de Educación Profesional – EP –, que enseñan disciplinas de las áreas tecnológicas. El propósito fue el de analizar los procesos constitutivos de la práctica docente de ocho profesores de EP y las características de sus saberes pedagógicos, así como identificar los modelos de acción pedagógica que orientan y estructuran la práctica de enseñanza de tales docentes. Los resultados de la investigación muestran que los saberes pedagógicos de dichos profesores guardan marcas del contexto de enseñanza situado de EP y de espacios y tiempos de formación profesional propios de las áreas tecnológicas y por experiencias e aprendizajes no formales e informales.Este artigo relata os resultados de uma pesquisa sobre os saberes da base profissional de professores da Educação Profissional – EP – que lecionam disciplinas das áreas tecnológicas. Objetivou-se analisar os processos constitutivos da prática docente de oito professores da EP e as características de seus saberes pedagógicos, bem como identificar os modelos de ação pedagógica que orientam e estruturam a prática de ensino desses docentes. Os resultados da pesquisa mostram que os saberes pedagógicos desses professores guardam marcas do contexto de ensino situado da EP e de espaços e tempos de formação profissional próprios das áreas tecnológicas e por experiências e aprendizagens não formais e informais.Fundação Carlos Chagas2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2880Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 154: out./dez.2014; 934-959Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 154: out./dez.2014; 934-959Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 154: out./dez.2014; 934-959Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 154: out./dez.2014; 934-9591980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2880/pdf_15https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGariglio, José ÂngeloBurnier, Suzana Lana2023-11-16T13:25:19Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2880Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2023-11-16T13:25:19Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional education teachers: knowledges and practices
Los profesores de educación profesional: saberes y prácticas
Os professores da educação profissional: saberes e práticas
title Professional education teachers: knowledges and practices
spellingShingle Professional education teachers: knowledges and practices
Gariglio, José Ângelo
Formação de professores
Saber profissional
Prática de ensino
Saberes docentes de professores da Educação Profissional
Teacher education
Professional knowledge
Educational practice
Formación del professorado
Saber professional
Práctica docente
title_short Professional education teachers: knowledges and practices
title_full Professional education teachers: knowledges and practices
title_fullStr Professional education teachers: knowledges and practices
title_full_unstemmed Professional education teachers: knowledges and practices
title_sort Professional education teachers: knowledges and practices
author Gariglio, José Ângelo
author_facet Gariglio, José Ângelo
Burnier, Suzana Lana
author_role author
author2 Burnier, Suzana Lana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gariglio, José Ângelo
Burnier, Suzana Lana
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Saber profissional
Prática de ensino
Saberes docentes de professores da Educação Profissional
Teacher education
Professional knowledge
Educational practice
Formación del professorado
Saber professional
Práctica docente
topic Formação de professores
Saber profissional
Prática de ensino
Saberes docentes de professores da Educação Profissional
Teacher education
Professional knowledge
Educational practice
Formación del professorado
Saber professional
Práctica docente
description This article reports the results of research regarding the knowledge of professional teachers – PE – active in technological areas. The study aimed to analyze the teaching practices of eight PE teachers and their pedagogical knowledge, as well as to identify models of pedagogical action that guide and structure their teaching practice.  The  results  show  that  the  pedagogical  knowledge  of  these  teachers retains besides non formal and informal experiences of learning characteristics of the context of PE, as well as features from professional training spaces and times current in technological areas.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2880
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2880
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2880/pdf_15
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 154: out./dez.2014; 934-959
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 154: out./dez.2014; 934-959
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 154: out./dez.2014; 934-959
Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 154: out./dez.2014; 934-959
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1816431070891999232