The queen bee phenomenon: What peculiarity at university?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | fra por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516 |
Resumo: | The objective of this research is to explore the occurrence of the queen bee phenomenon characteristics in a French university by observing in particular whether this effect manifests itself in different forms between the professors-researchers and non-professors staff of different statutory categories. Twenty-two individual semi-structured interviews, conducted with male and female personnel, highlight the prevalence of queen bee characteristic traits among high status female professors, much more than among non-professors women. The results of this exploratory study are discussed in the context of gender-based discrimination likely to impact the women careers in university. |
id |
FCC-1_261ee8195a25721f2c987ef4f1bbab83 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7516 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The queen bee phenomenon: What peculiarity at university? El fenómeno abeja reina: ¿Cuáles son sus particularidades en la universidad? Le phénomène reine des abeilles : Quelles particularités à l’université? O fenômeno abelha-rainha: Quais as particularidades na universidade? Relaciones de GeneroMujerUniversidadProfesiónRelations de GenreFemmesUniversitéProfession Gender Relations WomenUniversityProfession Relações de GêneroMulheresUniversidadeProfissãoThe objective of this research is to explore the occurrence of the queen bee phenomenon characteristics in a French university by observing in particular whether this effect manifests itself in different forms between the professors-researchers and non-professors staff of different statutory categories. Twenty-two individual semi-structured interviews, conducted with male and female personnel, highlight the prevalence of queen bee characteristic traits among high status female professors, much more than among non-professors women. The results of this exploratory study are discussed in the context of gender-based discrimination likely to impact the women careers in university.El objetivo de esta investigación es explorar la ocurrencia de las características del fenómeno abeja reina en una universidad francesa, observando, sobre todo, si ese efecto se manifiesta de distintas formas entre docentes-investigadores(as) y no docentes de diferentes categorías estatutarias. Veintidós entrevistas semiestructuradas individuales realizadas con empleados y empleadas destacan la prevalencia de rasgos característicos de la abeja reina entre docentes-investigadoras de alto status, mucho más que entre mujeres no docentes. Los resultados de este estudio exploratorio se discuten en el marco de la discriminación en base al género, capaz de afectar las carreras de las mujeres en la universidad.Cette recherche a pour objectif d’explorer l’occurrence des caractéristiques de l’effet reine des abeilles dans une université française en observant notamment s’il se manifeste sous des formes différentes entre les enseignant.e.s-chercheu.r.seuse.s et les personnels non enseignants de différentes catégories statutaires. Vingt-deux entretiens semi-directifs individuels, conduits auprès de personnels masculins et féminins, mettent en évidence une prévalence des traits caractéristiques de l’attitude de la reine des abeilles chez les femmes universitaires de statut élevé, bien plus que chez les femmes non enseignantes. Les résultats de cette étude exploratoire sont discutés dans le cadre des discriminations sexistes susceptibles d’impacter les carrières des femmes à l’université.O objetivo desta pesquisa é explorar a ocorrência das características do fenômeno abelha-rainha em uma universidade francesa, observando, em particular, se esse efeito se manifesta de diferentes formas entre docentes-pesquisadores(as) e não docentes de diferentes categorias estatutárias. Vinte e duas entrevistas semidiretivas, realizadas com funcionários e funcionárias, destacam a prevalência de traços característicos da abelha-rainha entre docentes-pesquisadoras de status elevado, muito mais do que entre mulheres não docentes. Os resultados deste estudo exploratório são discutidos no contexto de discriminação baseada em gênero, suscetível de afetar as carreiras das mulheres na universidade.Fundação Carlos Chagas2021-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516Cadernos de Pesquisa; Vol. 51 (2021); e07516Cadernos de Pesquisa; Vol. 51 (2021); e07516Cadernos de Pesquisa; Vol. 51 (2021); e07516Cadernos de Pesquisa; v. 51 (2021); e075161980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCfraporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516/4177https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516/4178Copyright (c) 2021 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrangeiro, Rebeca da RochaEsnard, Catherine2022-12-05T11:43:58Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7516Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-05T11:43:58Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The queen bee phenomenon: What peculiarity at university? El fenómeno abeja reina: ¿Cuáles son sus particularidades en la universidad? Le phénomène reine des abeilles : Quelles particularités à l’université? O fenômeno abelha-rainha: Quais as particularidades na universidade? |
title |
The queen bee phenomenon: What peculiarity at university? |
spellingShingle |
The queen bee phenomenon: What peculiarity at university? Grangeiro, Rebeca da Rocha Relaciones de Genero Mujer Universidad Profesión Relations de Genre Femmes Université Profession Gender Relations Women University Profession Relações de Gênero Mulheres Universidade Profissão |
title_short |
The queen bee phenomenon: What peculiarity at university? |
title_full |
The queen bee phenomenon: What peculiarity at university? |
title_fullStr |
The queen bee phenomenon: What peculiarity at university? |
title_full_unstemmed |
The queen bee phenomenon: What peculiarity at university? |
title_sort |
The queen bee phenomenon: What peculiarity at university? |
author |
Grangeiro, Rebeca da Rocha |
author_facet |
Grangeiro, Rebeca da Rocha Esnard, Catherine |
author_role |
author |
author2 |
Esnard, Catherine |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grangeiro, Rebeca da Rocha Esnard, Catherine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relaciones de Genero Mujer Universidad Profesión Relations de Genre Femmes Université Profession Gender Relations Women University Profession Relações de Gênero Mulheres Universidade Profissão |
topic |
Relaciones de Genero Mujer Universidad Profesión Relations de Genre Femmes Université Profession Gender Relations Women University Profession Relações de Gênero Mulheres Universidade Profissão |
description |
The objective of this research is to explore the occurrence of the queen bee phenomenon characteristics in a French university by observing in particular whether this effect manifests itself in different forms between the professors-researchers and non-professors staff of different statutory categories. Twenty-two individual semi-structured interviews, conducted with male and female personnel, highlight the prevalence of queen bee characteristic traits among high status female professors, much more than among non-professors women. The results of this exploratory study are discussed in the context of gender-based discrimination likely to impact the women careers in university. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
fra por |
language |
fra por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516/4177 https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516/4178 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 51 (2021); e07516 Cadernos de Pesquisa; Vol. 51 (2021); e07516 Cadernos de Pesquisa; Vol. 51 (2021); e07516 Cadernos de Pesquisa; v. 51 (2021); e07516 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330317105496064 |