Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7792 |
Resumo: | This article aims to account for the paths taken in knowledge production since the implementation of large-scale assessment policies three decades ago. A bibliographic review was carried out in indexed journals on SciELO and Capes Periodical Portal using the descriptor “large-scale assessment”. The 98 articles published between 1990 and 2020 found in the review were later submitted to bibliometric and interpretative analysis. Then, the profile and production characteristics were outlined, as well as the synthesis of the results, giving visibility to the objects and focus of interest of the studies. It was found that studies which criticize the large-scale assessment model are predominant and that there is a tendency for investigations oriented to measure the effects and effectiveness of evaluations. |
id |
FCC-2_0b7727ac6cc2cf9ab6d52668b62b41cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7792 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil Caminos recorridos en tres décadas de evaluación en gran escala en Brasil Caminhos trilhados em três décadas de avaliação em larga escala no BrasilEvaluación de la Educación Evaluación Externa Política de la Educación ConocimientoAvaliação da EducaçãoAvaliação Externa Avaliação das Políticas EducacionaisProdução do ConhecimentoEducational Evaluation External Assessment Educational Policy KnowledgeThis article aims to account for the paths taken in knowledge production since the implementation of large-scale assessment policies three decades ago. A bibliographic review was carried out in indexed journals on SciELO and Capes Periodical Portal using the descriptor “large-scale assessment”. The 98 articles published between 1990 and 2020 found in the review were later submitted to bibliometric and interpretative analysis. Then, the profile and production characteristics were outlined, as well as the synthesis of the results, giving visibility to the objects and focus of interest of the studies. It was found that studies which criticize the large-scale assessment model are predominant and that there is a tendency for investigations oriented to measure the effects and effectiveness of evaluations.El objetivo de este artículo es catalogar los caminos recorridos en la producción del conocimiento, tres décadas después de la implementación de políticas de evaluación en amplia escala. Para ello, se efectuó una investigación bibliográfica en revistas indizadas en SciElo y en el Portal de Revistas Capes, por medio del descriptor “evaluación en amplia escala”, que resultó en 98 artículos publicados entre 1990 y 2020, que fueron posteriormente sometidos a un análisis bibliométrico e interpretativo. A partir de ello se delinearon el perfil y las características de la producción, así como las síntesis de los resultados, para hacer visibles los objetos y focos de interés de los estudios. Se observó que predominan estudios críticos a la evaluación de gran escala y que hay una tendencia de investigaciones orientadas a medir los efectos y la eficacia de las evaluaciones.O objetivo deste artigo é inventariar os caminhos trilhados na produção de conhecimento após três décadas da implantação das políticas de avaliação em larga escala. Para isso, procedeu-se a uma pesquisa bibliográfica, em revistas indexadas no SciELO e no Portal de Periódicos Capes, por meio do descritor “avaliação em larga escala”, que resultou em 98 artigos publicados entre 1990 e 2020, posteriormente submetidos à análise bibliométrica e interpretativa. A partir disso, delinearam-se o perfil e as características da produção, bem como as sínteses dos resultados, visibilizando os objetos e focos de interesse dos estudos. Notou-se que predominam estudos críticos à avaliação em larga escala e que há uma tendência de investigações orientadas para medir efeitos e eficácia das avaliações.Fundação Carlos Chagas2021-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/779210.18222/eae.v32.7792Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07792Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07792Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07792Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07792Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e077921984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7792/4299Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFritsch, RosangelaVitelli, Ricardo Ferreira2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7792Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil Caminos recorridos en tres décadas de evaluación en gran escala en Brasil Caminhos trilhados em três décadas de avaliação em larga escala no Brasil |
title |
Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil |
spellingShingle |
Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil Fritsch, Rosangela Evaluación de la Educación Evaluación Externa Política de la Educación Conocimiento Avaliação da Educação Avaliação Externa Avaliação das Políticas Educacionais Produção do Conhecimento Educational Evaluation External Assessment Educational Policy Knowledge |
title_short |
Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil |
title_full |
Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil |
title_fullStr |
Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil |
title_full_unstemmed |
Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil |
title_sort |
Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil |
author |
Fritsch, Rosangela |
author_facet |
Fritsch, Rosangela Vitelli, Ricardo Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Vitelli, Ricardo Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fritsch, Rosangela Vitelli, Ricardo Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluación de la Educación Evaluación Externa Política de la Educación Conocimiento Avaliação da Educação Avaliação Externa Avaliação das Políticas Educacionais Produção do Conhecimento Educational Evaluation External Assessment Educational Policy Knowledge |
topic |
Evaluación de la Educación Evaluación Externa Política de la Educación Conocimiento Avaliação da Educação Avaliação Externa Avaliação das Políticas Educacionais Produção do Conhecimento Educational Evaluation External Assessment Educational Policy Knowledge |
description |
This article aims to account for the paths taken in knowledge production since the implementation of large-scale assessment policies three decades ago. A bibliographic review was carried out in indexed journals on SciELO and Capes Periodical Portal using the descriptor “large-scale assessment”. The 98 articles published between 1990 and 2020 found in the review were later submitted to bibliometric and interpretative analysis. Then, the profile and production characteristics were outlined, as well as the synthesis of the results, giving visibility to the objects and focus of interest of the studies. It was found that studies which criticize the large-scale assessment model are predominant and that there is a tendency for investigations oriented to measure the effects and effectiveness of evaluations. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7792 10.18222/eae.v32.7792 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7792 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v32.7792 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7792/4299 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07792 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07792 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07792 Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07792 Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e07792 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423179829248 |