Institutional evaluation in basic education: implementation challenges
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5075 |
Resumo: | The purpose of this article is to analyze factors related to the implementation of institutional evaluation in education networks and schools. The study corpus consisted of articles that deal with results of research on the implementation of this type of evaluation in basic education, published in national journals. The evidence found in the studies shows that the most influential factor in the implementation of institutional evaluation is the development of democratic management in schools. On the other hand, collaborative work and participation of the school community were identified as changes resulting from such implementation. Institutional evaluation is, therefore, a process dependent on other changes in the school and on the network. However, when implemented, the evaluation contributes to many of these changes. Hence, if we want to develop institutional evaluation, the best way is to start it and improve it as it is put into practice. |
id |
FCC-2_3f035d1711c488eed1275233c1021dfe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5075 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Institutional evaluation in basic education: implementation challengesEvaluación institucional en la educación básica: los desafíos de la implementaciónAvaliação institucional na educação básica: os desafios da implementaçãoEvaluación InstitucionalEducación BásicaGestión DemocráticaImplementación.Avaliação InstitucionalEducação BásicaGestão DemocráticaImplementação.Avaliação InstitucionalInstitutional EvaluationBasic EducationDemocratic ManagementImplementation.The purpose of this article is to analyze factors related to the implementation of institutional evaluation in education networks and schools. The study corpus consisted of articles that deal with results of research on the implementation of this type of evaluation in basic education, published in national journals. The evidence found in the studies shows that the most influential factor in the implementation of institutional evaluation is the development of democratic management in schools. On the other hand, collaborative work and participation of the school community were identified as changes resulting from such implementation. Institutional evaluation is, therefore, a process dependent on other changes in the school and on the network. However, when implemented, the evaluation contributes to many of these changes. Hence, if we want to develop institutional evaluation, the best way is to start it and improve it as it is put into practice.El objetivo del presente artículo es analizar los factores relacionados con la implementación de evaluaciones institucionales en redes de enseñanza y en escuelas. El corpus del estudio se conformó con artículos que discuten resultados de investigaciones acerca de la implementación de este tipo de evaluación en la educación básica publicados en revistas nacionales. Las evidencias presentes en los estudios permiten afirmar que el factor que más influye en la implementación de la evaluación institucional es el desarrollo de la gestión democrática de las escuelas. Por otra parte, el trabajo colectivo y la participación de la comunidad escolar se identificaron como cambios resultantes de tal implementación. Se concluye que la evaluación institucional es un proceso condicionado a otros cambios en la escuela y en la red. Sin embargo, cuando implementada, ella contribuye para muchos de estos cambios. Así, si se pretende desarrollarla, lo mejor a hacer es iniciarla y ponerla en práctica, perfeccionándola mientras es practicada.O objetivo deste artigo é o de analisar os fatores relacionados com a implementação de avaliações institucionais em redes de ensino e em escolas. O corpus do estudo foi constituído por artigos que discutem resultados de pesquisas acerca da implementação desse tipo de avaliação na educação básica publicados em periódicos nacionais. As evidências presentes nos estudos permitem afirmar que o fator que mais influencia a implementação da avaliação institucional é o desenvolvimento da gestão democrática das escolas. Por outro lado, o trabalho coletivo e a participação da comunidade escolar foram identificados como mudanças decorrentes de tal implementação. Conclui-se que a avaliação institucional é um processo condicionado a outras mudanças na escola e na rede. Não obstante, quando implementada, ela contribui para muitas dessas mudanças. Assim, se se pretende desenvolvê-la, o melhor a fazer é iniciá-la e pô-la em prática, aperfeiçoando-a enquanto é praticada.Fundação Carlos Chagas2018-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/507510.18222/eae.v29i70.5075Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-2531984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5075/3562Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSíveres, LuizSantos, José Roberto de Souza2024-01-23T12:33:14Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5075Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T12:33:14Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Institutional evaluation in basic education: implementation challenges Evaluación institucional en la educación básica: los desafíos de la implementación Avaliação institucional na educação básica: os desafios da implementação |
title |
Institutional evaluation in basic education: implementation challenges |
spellingShingle |
Institutional evaluation in basic education: implementation challenges Síveres, Luiz Evaluación Institucional Educación Básica Gestión Democrática Implementación. Avaliação Institucional Educação Básica Gestão Democrática Implementação. Avaliação Institucional Institutional Evaluation Basic Education Democratic Management Implementation. |
title_short |
Institutional evaluation in basic education: implementation challenges |
title_full |
Institutional evaluation in basic education: implementation challenges |
title_fullStr |
Institutional evaluation in basic education: implementation challenges |
title_full_unstemmed |
Institutional evaluation in basic education: implementation challenges |
title_sort |
Institutional evaluation in basic education: implementation challenges |
author |
Síveres, Luiz |
author_facet |
Síveres, Luiz Santos, José Roberto de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Santos, José Roberto de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Síveres, Luiz Santos, José Roberto de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluación Institucional Educación Básica Gestión Democrática Implementación. Avaliação Institucional Educação Básica Gestão Democrática Implementação. Avaliação Institucional Institutional Evaluation Basic Education Democratic Management Implementation. |
topic |
Evaluación Institucional Educación Básica Gestión Democrática Implementación. Avaliação Institucional Educação Básica Gestão Democrática Implementação. Avaliação Institucional Institutional Evaluation Basic Education Democratic Management Implementation. |
description |
The purpose of this article is to analyze factors related to the implementation of institutional evaluation in education networks and schools. The study corpus consisted of articles that deal with results of research on the implementation of this type of evaluation in basic education, published in national journals. The evidence found in the studies shows that the most influential factor in the implementation of institutional evaluation is the development of democratic management in schools. On the other hand, collaborative work and participation of the school community were identified as changes resulting from such implementation. Institutional evaluation is, therefore, a process dependent on other changes in the school and on the network. However, when implemented, the evaluation contributes to many of these changes. Hence, if we want to develop institutional evaluation, the best way is to start it and improve it as it is put into practice. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5075 10.18222/eae.v29i70.5075 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5075 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v29i70.5075 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5075/3562 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253 Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253 Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422591578112 |