Institutional evaluation in basic education: implementation challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Síveres, Luiz
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Santos, José Roberto de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5075
Resumo: The purpose of this article is to analyze factors related to the implementation of institutional evaluation in education networks and schools. The study corpus consisted of articles that deal with results of research on the implementation of this type of evaluation in basic education, published in national journals. The evidence found in the studies shows that the most influential factor in the implementation of institutional evaluation is the development of democratic management in schools. On the other hand, collaborative work and participation of the school community were identified as changes resulting from such implementation. Institutional evaluation is, therefore, a process dependent on other changes in the school and on the network. However, when implemented, the evaluation contributes to many of these changes. Hence, if we want to develop institutional evaluation, the best way is to start it and improve it as it is put into practice.
id FCC-2_3f035d1711c488eed1275233c1021dfe
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5075
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Institutional evaluation in basic education: implementation challengesEvaluación institucional en la educación básica: los desafíos de la implementaciónAvaliação institucional na educação básica: os desafios da implementaçãoEvaluación InstitucionalEducación BásicaGestión DemocráticaImplementación.Avaliação InstitucionalEducação BásicaGestão DemocráticaImplementação.Avaliação InstitucionalInstitutional EvaluationBasic EducationDemocratic ManagementImplementation.The purpose of this article is to analyze factors related to the implementation of institutional evaluation in education networks and schools. The study corpus consisted of articles that deal with results of research on the implementation of this type of evaluation in basic education, published in national journals. The evidence found in the studies shows that the most influential factor in the implementation of institutional evaluation is the development of democratic management in schools. On the other hand, collaborative work and participation of the school community were identified as changes resulting from such implementation. Institutional evaluation is, therefore, a process dependent on other changes in the school and on the network. However, when implemented, the evaluation contributes to many of these changes. Hence, if we want to develop institutional evaluation, the best way is to start it and improve it as it is put into practice.El objetivo del presente artículo es analizar los factores relacionados con la implementación de evaluaciones institucionales en redes de enseñanza y en escuelas. El corpus del estudio se conformó con artículos que discuten resultados de investigaciones acerca de la implementación de este tipo de evaluación en la educación básica publicados en revistas nacionales. Las evidencias presentes en los estudios permiten afirmar que el factor que más influye en la implementación de la evaluación institucional es el desarrollo de la gestión democrática de las escuelas. Por otra parte, el trabajo colectivo y la participación de la comunidad escolar se identificaron como cambios resultantes de tal implementación. Se concluye que la evaluación institucional es un proceso condicionado a otros cambios en la escuela y en la red. Sin embargo, cuando implementada, ella contribuye para muchos de estos cambios. Así, si se pretende desarrollarla, lo mejor a hacer es iniciarla y ponerla en práctica, perfeccionándola mientras es practicada.O objetivo deste artigo é o de analisar os fatores relacionados com a implementação de avaliações institucionais em redes de ensino e em escolas. O corpus do estudo foi constituído por artigos que discutem resultados de pesquisas acerca da implementação desse tipo de avaliação na educação básica publicados em periódicos nacionais. As evidências presentes nos estudos permitem afirmar que o fator que mais influencia a implementação da avaliação institucional é o desenvolvimento da gestão democrática das escolas. Por outro lado, o trabalho coletivo e a participação da comunidade escolar foram identificados como mudanças decorrentes de tal implementação. Conclui-se que a avaliação institucional é um processo condicionado a outras mudanças na escola e na rede. Não obstante, quando implementada, ela contribui para muitas dessas mudanças. Assim, se se pretende desenvolvê-la, o melhor a fazer é iniciá-la e pô-la em prática, aperfeiçoando-a enquanto é praticada.Fundação Carlos Chagas2018-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/507510.18222/eae.v29i70.5075Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-2531984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5075/3562Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSíveres, LuizSantos, José Roberto de Souza2024-01-23T12:33:14Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5075Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T12:33:14Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Institutional evaluation in basic education: implementation challenges
Evaluación institucional en la educación básica: los desafíos de la implementación
Avaliação institucional na educação básica: os desafios da implementação
title Institutional evaluation in basic education: implementation challenges
spellingShingle Institutional evaluation in basic education: implementation challenges
Síveres, Luiz
Evaluación Institucional
Educación Básica
Gestión Democrática
Implementación.
Avaliação Institucional
Educação Básica
Gestão Democrática
Implementação.
Avaliação Institucional
Institutional Evaluation
Basic Education
Democratic Management
Implementation.
title_short Institutional evaluation in basic education: implementation challenges
title_full Institutional evaluation in basic education: implementation challenges
title_fullStr Institutional evaluation in basic education: implementation challenges
title_full_unstemmed Institutional evaluation in basic education: implementation challenges
title_sort Institutional evaluation in basic education: implementation challenges
author Síveres, Luiz
author_facet Síveres, Luiz
Santos, José Roberto de Souza
author_role author
author2 Santos, José Roberto de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Síveres, Luiz
Santos, José Roberto de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluación Institucional
Educación Básica
Gestión Democrática
Implementación.
Avaliação Institucional
Educação Básica
Gestão Democrática
Implementação.
Avaliação Institucional
Institutional Evaluation
Basic Education
Democratic Management
Implementation.
topic Evaluación Institucional
Educación Básica
Gestión Democrática
Implementación.
Avaliação Institucional
Educação Básica
Gestão Democrática
Implementação.
Avaliação Institucional
Institutional Evaluation
Basic Education
Democratic Management
Implementation.
description The purpose of this article is to analyze factors related to the implementation of institutional evaluation in education networks and schools. The study corpus consisted of articles that deal with results of research on the implementation of this type of evaluation in basic education, published in national journals. The evidence found in the studies shows that the most influential factor in the implementation of institutional evaluation is the development of democratic management in schools. On the other hand, collaborative work and participation of the school community were identified as changes resulting from such implementation. Institutional evaluation is, therefore, a process dependent on other changes in the school and on the network. However, when implemented, the evaluation contributes to many of these changes. Hence, if we want to develop institutional evaluation, the best way is to start it and improve it as it is put into practice.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5075
10.18222/eae.v29i70.5075
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5075
identifier_str_mv 10.18222/eae.v29i70.5075
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5075/3562
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253
Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253
Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 70 (2018): jan./abr. 2018; 222-253
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422591578112