Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational reality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lacerda, Leo Lynce Valle de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Ferri, Cássia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3970
Resumo: This article investigated the National Evaluation System for Higher Education and its primary regulation indicator, the Preliminary Course Concept. A three-year cycle of the National Examination of Courses, encompassing 55 areas of undergraduate education, was used. The relationship between the inputs and the graduates’ grades was analyzed using multiple linear regression, retaining those grades which presented semi-partial correlations, significant at 5%. The results showed a lack of relationship in 11 of the 55 areas. In the others, the inputs with higher frequency of correlations were the grades for infrastructure and doctors. The correlation frequency was higher for universities, demonstrating that the indicator is more appropriate for these. The results demonstrate that the indicator does not show a relationship between input and output independent of the areas and institutions. Therefore, it cannot be used as an indicator of quality without a qualitative assessment of the context of the institution and the course.
id FCC-2_591968c632d38eaa2877713a9b69f057
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3970
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational realityConcepto preliminar de curso: concepto único para una realidad educacional múltipleConceito Preliminar de Curso: conceito único para uma realidade educacional múltiplaEducação SuperiorSinaesEnadeConceito Preliminar de Curso.Sistema de AvaliaçãoEducación SuperiorSinaesEnadeConcepto Preliminar de Curso.Higher EducationSinaesEnadePreliminary Concept of Course.This article investigated the National Evaluation System for Higher Education and its primary regulation indicator, the Preliminary Course Concept. A three-year cycle of the National Examination of Courses, encompassing 55 areas of undergraduate education, was used. The relationship between the inputs and the graduates’ grades was analyzed using multiple linear regression, retaining those grades which presented semi-partial correlations, significant at 5%. The results showed a lack of relationship in 11 of the 55 areas. In the others, the inputs with higher frequency of correlations were the grades for infrastructure and doctors. The correlation frequency was higher for universities, demonstrating that the indicator is more appropriate for these. The results demonstrate that the indicator does not show a relationship between input and output independent of the areas and institutions. Therefore, it cannot be used as an indicator of quality without a qualitative assessment of the context of the institution and the course.Se investigó el Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Superior y su principal indicador de regulación, el Concepto Preliminar de Curso. Se utilizó un ciclo trienal del Exame Nacional de Cursos, que engloba a 55 áreas de graduación. Las relaciones entre los insumos y la nota del concluyente fueron examinadas por regresión lineal múltiple, reteniéndose aquellas que presentaron correlaciones semiparciales significativas a un 5%. El resultado mostró ausencia de relación en 11 de las 55 áreas. En las demás, los insumos con mayor frecuencia de correlaciones fueron la nota de la infraestructura y de los doctores. La frecuencia de correlaciones fue mayor para las universidades, señalando que el indicador es más adecuado a estas. Los resultados demuestran que el indicador no exhibe una relación independiente entre input y output de las áreas e instituciones, de modo que no se lo puede utilizar como indicador de calidad sin una evaluación cualitativa del contexto de la institución y del curso.Investigou-se o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior e seu principal indicador de regulação, o Conceito Preliminar de Curso. Utilizou-se um ciclo trienal do Exame Nacional de Cursos, englobando 55 áreas de graduação. As relações entre os insumos e a nota do concluinte foram examinadas por regressão linear múltipla, retendo-se aquelas que apresentaram correlações semiparciais significativas a 5%. O resultado mostrou ausência de relação em 11 das 55 áreas. Nas demais, os insumos com maior frequência de correlações foram a nota da infraestrutura e dos doutores. A frequência de correlações foi maior para as Universidades, apontando que o indicador tem mais propriedade para estas. Os resultados demonstram que o indicador não exibe uma relação entre input e output independente das áreas e instituições, de modo que não pode ser utilizado como indicador de qualidade sem uma avaliação qualitativa do contexto da instituição e do curso.Fundação Carlos Chagas2017-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/397010.18222/eae.v0ix.3970Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 748-772Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 748-772Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 748-772Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 748-772Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 748-7721984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3970/3468Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLacerda, Leo Lynce Valle deFerri, Cássia2024-01-22T15:18:24Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3970Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:18:24Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational reality
Concepto preliminar de curso: concepto único para una realidad educacional múltiple
Conceito Preliminar de Curso: conceito único para uma realidade educacional múltipla
title Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational reality
spellingShingle Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational reality
Lacerda, Leo Lynce Valle de
Educação Superior
Sinaes
Enade
Conceito Preliminar de Curso.
Sistema de Avaliação
Educación Superior
Sinaes
Enade
Concepto Preliminar de Curso.
Higher Education
Sinaes
Enade
Preliminary Concept of Course.
title_short Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational reality
title_full Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational reality
title_fullStr Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational reality
title_full_unstemmed Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational reality
title_sort Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational reality
author Lacerda, Leo Lynce Valle de
author_facet Lacerda, Leo Lynce Valle de
Ferri, Cássia
author_role author
author2 Ferri, Cássia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lacerda, Leo Lynce Valle de
Ferri, Cássia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior
Sinaes
Enade
Conceito Preliminar de Curso.
Sistema de Avaliação
Educación Superior
Sinaes
Enade
Concepto Preliminar de Curso.
Higher Education
Sinaes
Enade
Preliminary Concept of Course.
topic Educação Superior
Sinaes
Enade
Conceito Preliminar de Curso.
Sistema de Avaliação
Educación Superior
Sinaes
Enade
Concepto Preliminar de Curso.
Higher Education
Sinaes
Enade
Preliminary Concept of Course.
description This article investigated the National Evaluation System for Higher Education and its primary regulation indicator, the Preliminary Course Concept. A three-year cycle of the National Examination of Courses, encompassing 55 areas of undergraduate education, was used. The relationship between the inputs and the graduates’ grades was analyzed using multiple linear regression, retaining those grades which presented semi-partial correlations, significant at 5%. The results showed a lack of relationship in 11 of the 55 areas. In the others, the inputs with higher frequency of correlations were the grades for infrastructure and doctors. The correlation frequency was higher for universities, demonstrating that the indicator is more appropriate for these. The results demonstrate that the indicator does not show a relationship between input and output independent of the areas and institutions. Therefore, it cannot be used as an indicator of quality without a qualitative assessment of the context of the institution and the course.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3970
10.18222/eae.v0ix.3970
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3970
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.3970
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3970/3468
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 748-772
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 748-772
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 748-772
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 748-772
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 748-772
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422440583168