Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
DOI: | 10.18222/eae.v30i75.6094 |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6094 |
Resumo: | Brazil’s academic evaluation system is based on grades (concepts). The present paper is an evolutionary study of the stricto sensu programs of Engineering III. The methodology used demonstrated that 12 post-graduate programs, mostly from public institutions, obtained maximum efficiency throughout the entire evaluation cycle. The present study also shows that the South and Southeast regions of Brazil have the most efficient programs. Results indicated a considerable increase in the number of certified programs and a low correlation of program concept and efficiency, corroborating the assumption that not all high concept programs will have a high rate of scientific output. |
id |
FCC-2_91fb6297c6c0f93257557537fe57b137 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6094 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
spelling |
Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering IIIEficiencia de los programas de postgrado: estudio evolutivo del área de Ingenierías IIIEficiência dos programas de pós-graduação: estudo evolutivo da área de Engenharias IIIEngineeringPost-Graduate EvaluationCapesGraduate StudiesIngenieríaEvaluación del PostgradoCapesPostgradoEngenhariaAvaliação da Pós-GraduaçãoCapesPós-GraduaçãoBrazil’s academic evaluation system is based on grades (concepts). The present paper is an evolutionary study of the stricto sensu programs of Engineering III. The methodology used demonstrated that 12 post-graduate programs, mostly from public institutions, obtained maximum efficiency throughout the entire evaluation cycle. The present study also shows that the South and Southeast regions of Brazil have the most efficient programs. Results indicated a considerable increase in the number of certified programs and a low correlation of program concept and efficiency, corroborating the assumption that not all high concept programs will have a high rate of scientific output.El sistema de evaluación establecido en Brasil se basa en la atribución de notas (conceptos). El presente trabajo es un estudio evolutivo de los programas stricto sensu del área de Ingenierías III. Con la aplicación de la metodología, se demostró que 12 programas de postgrado obtuvieron eficiencia máxima en todo el ciclo evaluativo, siendo su mayor parte resultante de instituciones públicas. La investigación también señala que las regiones Sur y Sureste de Brasil son las que presentan programas más eficientes. Los resultados mostraron un aumento considerable del número de programas autorizados y una baja correlación del concepto del programa y eficiencia que corrobora el presupuesto de que no todos los programas con conceptos elevados tendrán un alto índice de producción científica.O sistema de avaliação estabelecido no Brasil é baseado na atribuição de notas (conceitos). O presente trabalho é um estudo evolutivo dos programas stricto sensu da área de Engenharias III. Com a aplicação da metodologia, demonstrou-se que 12 programas de pós-graduação obtiveram eficiência máxima em todo ciclo avaliativo, sendo a maior parte decorrente de instituições públicas. A pesquisa também aponta que as regiões Sul e Sudeste do Brasil são as que apresentam programas com melhores eficiências. Resultados mostraram um aumento considerável do número de programas autorizados e uma baixa correlação do conceito do programa e eficiência, corroborando o pressuposto que nem todos os programas com conceitos elevados terão um alto índice de produção científica.Fundação Carlos Chagas2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/609410.18222/eae.v30i75.6094Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-9091984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6094/3917Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVasconcelos, Maria Eugenia Santana SoaresSantos, Roberta Alvarenga dosHora, Henrique Rego Monteiro da2024-01-24T13:40:19Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6094Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:40:19Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III Eficiencia de los programas de postgrado: estudio evolutivo del área de Ingenierías III Eficiência dos programas de pós-graduação: estudo evolutivo da área de Engenharias III |
title |
Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III |
spellingShingle |
Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III Vasconcelos, Maria Eugenia Santana Soares Engineering Post-Graduate Evaluation Capes Graduate Studies Ingeniería Evaluación del Postgrado Capes Postgrado Engenharia Avaliação da Pós-Graduação Capes Pós-Graduação Vasconcelos, Maria Eugenia Santana Soares Engineering Post-Graduate Evaluation Capes Graduate Studies Ingeniería Evaluación del Postgrado Capes Postgrado Engenharia Avaliação da Pós-Graduação Capes Pós-Graduação |
title_short |
Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III |
title_full |
Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III |
title_fullStr |
Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III |
title_full_unstemmed |
Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III |
title_sort |
Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III |
author |
Vasconcelos, Maria Eugenia Santana Soares |
author_facet |
Vasconcelos, Maria Eugenia Santana Soares Vasconcelos, Maria Eugenia Santana Soares Santos, Roberta Alvarenga dos Hora, Henrique Rego Monteiro da Santos, Roberta Alvarenga dos Hora, Henrique Rego Monteiro da |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Roberta Alvarenga dos Hora, Henrique Rego Monteiro da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasconcelos, Maria Eugenia Santana Soares Santos, Roberta Alvarenga dos Hora, Henrique Rego Monteiro da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Engineering Post-Graduate Evaluation Capes Graduate Studies Ingeniería Evaluación del Postgrado Capes Postgrado Engenharia Avaliação da Pós-Graduação Capes Pós-Graduação |
topic |
Engineering Post-Graduate Evaluation Capes Graduate Studies Ingeniería Evaluación del Postgrado Capes Postgrado Engenharia Avaliação da Pós-Graduação Capes Pós-Graduação |
description |
Brazil’s academic evaluation system is based on grades (concepts). The present paper is an evolutionary study of the stricto sensu programs of Engineering III. The methodology used demonstrated that 12 post-graduate programs, mostly from public institutions, obtained maximum efficiency throughout the entire evaluation cycle. The present study also shows that the South and Southeast regions of Brazil have the most efficient programs. Results indicated a considerable increase in the number of certified programs and a low correlation of program concept and efficiency, corroborating the assumption that not all high concept programs will have a high rate of scientific output. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6094 10.18222/eae.v30i75.6094 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6094 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v30i75.6094 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6094/3917 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909 Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909 Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1822181342388944896 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18222/eae.v30i75.6094 |