Evaluation in the context of the Latin American Laboratory for the assessment of quality education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Comar, Sueli Ribeiro
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4752
Resumo: This article aims to analyze the concept of evaluation adopted by the Latin American Laboratory for the Assessment of Quality Education (LLECE), an agency linked to the United Nations for Education, Science and Culture Organization (Unesco). The methodology consists in interpreting the documents resulting from the Laboratory activities. In order to organize the discussion, four topics are presented, starting with brief considerations on the LLECE history and organization. Then, some notes will follow on the First Regional Comparative and Explanatory Study (1997), the activities of the Second Regional Comparative and Explanatory Study (2007) and, finally, we will discuss the synthesis of the Third Regional Comparative and Explanatory Study (2014). As a result, we observed that, in Brazil, large-scale assessment has converged with the LLECE guidelines in the last decades. A consolidation of a merit-based and managerial profile of assessment practices was also noted.
id FCC-2_9804bf4f37b5c807236000699d83967d
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4752
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluation in the context of the Latin American Laboratory for the assessment of quality educationEvaluación en el marco del Laboratorio Latinoamericano de evaluación de la calidad de la educaciónAvaliação no contexto do Laboratório Latino-Americano de Avaliação da Qualidade da EducaçãoLarge-Scale AssessmentQuality EducationEquityLLECE.Evaluación en Gran EscalaCalidad de la educaciónEquidadeLLECE.Avaliação em Larga EscalaQualidade da EducaçãoEquidadeLLECE.This article aims to analyze the concept of evaluation adopted by the Latin American Laboratory for the Assessment of Quality Education (LLECE), an agency linked to the United Nations for Education, Science and Culture Organization (Unesco). The methodology consists in interpreting the documents resulting from the Laboratory activities. In order to organize the discussion, four topics are presented, starting with brief considerations on the LLECE history and organization. Then, some notes will follow on the First Regional Comparative and Explanatory Study (1997), the activities of the Second Regional Comparative and Explanatory Study (2007) and, finally, we will discuss the synthesis of the Third Regional Comparative and Explanatory Study (2014). As a result, we observed that, in Brazil, large-scale assessment has converged with the LLECE guidelines in the last decades. A consolidation of a merit-based and managerial profile of assessment practices was also noted.El objetivo de este artículo es analizar la concepción de evaluación adoptada por el Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE), organismo vinculado a la Organización de las Naciones Unidas Para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). La metodología se refiere a la interpretación de los documentos resultantes de las actividades del Laboratorio. Con el propósito de organizar la discusión se presentan cuatro tópicos. Inicialmente, breves consideraciones sobre el historial y la organización del LLECE. A continuación, consideraciones relativas al Primer Estudio Regional Comparativo y Explicativo (1997), a las actividades del Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo (2007) y, por fin, la síntesis del Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo (2014). Como resultado, señalamos que la evaluación en gran escala en Brasil converge con las orientaciones del LLECE en las últimas décadas. Se constata la consolidación de un perfil gerencial y basado en la meritocracia para las prácticas evaluativas.O objetivo deste artigo é analisar a concepção de avaliação adotada pelo Laboratório Latino-Americano de Avaliação da Qualidade da Educação (LLECE), órgão ligado à Organização das Nações Unidas Para a Educação, a Ciência e a Cultura (Unesco). A metodologia se constitui na interpretação dos documentos resultantes das atividades do Laboratório. Com o intuito de organizar a discussão, quatro tópicos são apresentados. Inicialmente, breves considerações sobre o histórico e a organização do LLECE. Na sequência, apontamentos referentes ao Primeiro Estudo Regional Comparativo e Explicativo (1997), as atividades do Segundo Estudo Regional Comparativo e Explicativo (2007) e, por fim, a síntese do Terceiro Estudo Regional Comparativo e Explicativo (2014). Como resultado, sinalizou-se que a avaliação em larga escala, no Brasil, converge com as orientações do LLECE nas últimas décadas. Constata-se a consolidação de um perfil meritocrata e gerencial para as práticas avaliativas.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/475210.18222/eae.v28i68.4752Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 572-598Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 572-598Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 572-598Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 572-598Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 572-5981984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4752/3390Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessComar, Sueli Ribeiro2021-05-21T14:17:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4752Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T14:17:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation in the context of the Latin American Laboratory for the assessment of quality education
Evaluación en el marco del Laboratorio Latinoamericano de evaluación de la calidad de la educación
Avaliação no contexto do Laboratório Latino-Americano de Avaliação da Qualidade da Educação
title Evaluation in the context of the Latin American Laboratory for the assessment of quality education
spellingShingle Evaluation in the context of the Latin American Laboratory for the assessment of quality education
Comar, Sueli Ribeiro
Large-Scale Assessment
Quality Education
Equity
LLECE.
Evaluación en Gran Escala
Calidad de la educación
Equidade
LLECE.
Avaliação em Larga Escala
Qualidade da Educação
Equidade
LLECE.
title_short Evaluation in the context of the Latin American Laboratory for the assessment of quality education
title_full Evaluation in the context of the Latin American Laboratory for the assessment of quality education
title_fullStr Evaluation in the context of the Latin American Laboratory for the assessment of quality education
title_full_unstemmed Evaluation in the context of the Latin American Laboratory for the assessment of quality education
title_sort Evaluation in the context of the Latin American Laboratory for the assessment of quality education
author Comar, Sueli Ribeiro
author_facet Comar, Sueli Ribeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Comar, Sueli Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Large-Scale Assessment
Quality Education
Equity
LLECE.
Evaluación en Gran Escala
Calidad de la educación
Equidade
LLECE.
Avaliação em Larga Escala
Qualidade da Educação
Equidade
LLECE.
topic Large-Scale Assessment
Quality Education
Equity
LLECE.
Evaluación en Gran Escala
Calidad de la educación
Equidade
LLECE.
Avaliação em Larga Escala
Qualidade da Educação
Equidade
LLECE.
description This article aims to analyze the concept of evaluation adopted by the Latin American Laboratory for the Assessment of Quality Education (LLECE), an agency linked to the United Nations for Education, Science and Culture Organization (Unesco). The methodology consists in interpreting the documents resulting from the Laboratory activities. In order to organize the discussion, four topics are presented, starting with brief considerations on the LLECE history and organization. Then, some notes will follow on the First Regional Comparative and Explanatory Study (1997), the activities of the Second Regional Comparative and Explanatory Study (2007) and, finally, we will discuss the synthesis of the Third Regional Comparative and Explanatory Study (2014). As a result, we observed that, in Brazil, large-scale assessment has converged with the LLECE guidelines in the last decades. A consolidation of a merit-based and managerial profile of assessment practices was also noted.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4752
10.18222/eae.v28i68.4752
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4752
identifier_str_mv 10.18222/eae.v28i68.4752
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4752/3390
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 572-598
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 572-598
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 572-598
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 572-598
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 572-598
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422552780800