Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10593 |
Resumo: | Based on research results coordinated by the authors, this article examines the challenges presented by the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) (2014-2024) and offers recommendations for the forthcoming PNE regarding affirmative actions in higher education. Despite numerous advancements, particularly following the implementation of the Quota Law (Law n. 12,711, 2012), three major challenges persist: the inadequate institutionalization of these policies within universities, which are still viewed as the responsibility of entities related to student assistance and/or ethnic-racial equality; the significant reduction in funding for higher education resulting from severe fiscal austerity measures that have hampered the conditions necessary for student retention in recent years; and the insufficient emphasis on affirmative actions within the Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National Higher Education Evaluation System]. |
id |
FCC-2_e43f717fcb1f94a737ffa48e2333a1fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10593 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher educationBalance del PNE (2014-2024): Las políticas de acción afirmativa en la educación superiorBalanço do PNE (2014-2024): As políticas de ação afirmativa na educação superiorAccess to Higher EducationPlano Nacional de EducaçãoAffirmative ActionRacismAcesso à Educação SuperiorPlano Nacional de EducaçãoAção AfirmativaRacismoAcceso a la Educación superiorPlano Nacional de EducaçãoAcción Afirmativa RacismoBased on research results coordinated by the authors, this article examines the challenges presented by the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) (2014-2024) and offers recommendations for the forthcoming PNE regarding affirmative actions in higher education. Despite numerous advancements, particularly following the implementation of the Quota Law (Law n. 12,711, 2012), three major challenges persist: the inadequate institutionalization of these policies within universities, which are still viewed as the responsibility of entities related to student assistance and/or ethnic-racial equality; the significant reduction in funding for higher education resulting from severe fiscal austerity measures that have hampered the conditions necessary for student retention in recent years; and the insufficient emphasis on affirmative actions within the Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National Higher Education Evaluation System].A partir de resultados de investigaciones coordinadas por las autoras, el texto aborda los desafíos del Plano Nacional de Educação [Plan Nacional de Educación] (PNE) (2014- 2024) y recomendaciones para el nuevo PNE relacionadas a las acciones afirmativas en la educación superior. A pesar de numerosos avances, especialmente después de la Ley de Cuotas (Ley n. 12.711, 2012), se destacan tres grandes desafíos: la baja institucionalización de estas políticas en las universidades, aún consideradas de responsabilidad de instancias vinculadas a la asistencia estudiantil y/o a la igualdad étnico-racial; la importante reducción de la financiación de la educación superior resultante de las drásticas políticas de ajuste fiscal, que sofocaron las condiciones de permanencia estudiantil en los últimos años; y el insuficiente abordaje sobre las acciones afirmativas en el Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Superior].Com base em resultados de pesquisa coordenada pelas autoras, o texto aborda os desafios do Plano Nacional de Educação (PNE) (2014-2024) e recomendações para o novo PNE referentes às ações afirmativas na educação superior. Apesar dos inúmeros avanços, sobretudo após a Lei de Cotas (Lei n. 12.711, 2012), destacam-se três grandes desafios: a baixa institucionalização dessas políticas nas universidades, ainda consideradas de responsabilidade de instâncias vinculadas à assistência estudantil e/ou à igualdade étnico-racial; a redução expressiva do financiamento da educação superior decorrente das drásticas políticas de ajuste fiscal, que sufocaram as condições de permanência estudantil nos últimos anos; e a insuficiente abordagem sobre as ações afirmativas no Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior.Fundação Carlos Chagas2024-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1059310.18222/eae.v35.10593Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10593Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10593Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10593Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10593Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e105931984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10593/5133Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarreira, DeniseHeringer, Rosana2024-12-11T19:18:45Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10593Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-12-11T19:18:45Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education Balance del PNE (2014-2024): Las políticas de acción afirmativa en la educación superior Balanço do PNE (2014-2024): As políticas de ação afirmativa na educação superior |
title |
Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education |
spellingShingle |
Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education Carreira, Denise Access to Higher Education Plano Nacional de Educação Affirmative Action Racism Acesso à Educação Superior Plano Nacional de Educação Ação Afirmativa Racismo Acceso a la Educación superior Plano Nacional de Educação Acción Afirmativa Racismo |
title_short |
Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education |
title_full |
Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education |
title_fullStr |
Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education |
title_full_unstemmed |
Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education |
title_sort |
Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education |
author |
Carreira, Denise |
author_facet |
Carreira, Denise Heringer, Rosana |
author_role |
author |
author2 |
Heringer, Rosana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carreira, Denise Heringer, Rosana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Access to Higher Education Plano Nacional de Educação Affirmative Action Racism Acesso à Educação Superior Plano Nacional de Educação Ação Afirmativa Racismo Acceso a la Educación superior Plano Nacional de Educação Acción Afirmativa Racismo |
topic |
Access to Higher Education Plano Nacional de Educação Affirmative Action Racism Acesso à Educação Superior Plano Nacional de Educação Ação Afirmativa Racismo Acceso a la Educación superior Plano Nacional de Educação Acción Afirmativa Racismo |
description |
Based on research results coordinated by the authors, this article examines the challenges presented by the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) (2014-2024) and offers recommendations for the forthcoming PNE regarding affirmative actions in higher education. Despite numerous advancements, particularly following the implementation of the Quota Law (Law n. 12,711, 2012), three major challenges persist: the inadequate institutionalization of these policies within universities, which are still viewed as the responsibility of entities related to student assistance and/or ethnic-racial equality; the significant reduction in funding for higher education resulting from severe fiscal austerity measures that have hampered the conditions necessary for student retention in recent years; and the insufficient emphasis on affirmative actions within the Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National Higher Education Evaluation System]. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10593 10.18222/eae.v35.10593 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10593 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v35.10593 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10593/5133 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10593 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10593 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10593 Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10593 Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e10593 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1821141942143025152 |