Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carreira, Denise
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Heringer, Rosana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10593
Resumo: Based on research results coordinated by the authors, this article examines the challenges presented by the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) (2014-2024) and offers recommendations for the forthcoming PNE regarding affirmative actions in higher education. Despite numerous advancements, particularly following the implementation of the Quota Law (Law n. 12,711, 2012), three major challenges persist: the inadequate institutionalization of these policies within universities, which are still viewed as the responsibility of entities related to student assistance and/or ethnic-racial equality; the significant reduction in funding for higher education resulting from severe fiscal austerity measures that have hampered the conditions necessary for student retention in recent years; and the insufficient emphasis on affirmative actions within the Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National Higher Education Evaluation System].
id FCC-2_e43f717fcb1f94a737ffa48e2333a1fd
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10593
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher educationBalance del PNE (2014-2024): Las políticas de acción afirmativa en la educación superiorBalanço do PNE (2014-2024): As políticas de ação afirmativa na educação superiorAccess to Higher EducationPlano Nacional de EducaçãoAffirmative ActionRacismAcesso à Educação SuperiorPlano Nacional de EducaçãoAção AfirmativaRacismoAcceso a la Educación superiorPlano Nacional de EducaçãoAcción Afirmativa RacismoBased on research results coordinated by the authors, this article examines the challenges presented by the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) (2014-2024) and offers recommendations for the forthcoming PNE regarding affirmative actions in higher education. Despite numerous advancements, particularly following the implementation of the Quota Law (Law n. 12,711, 2012), three major challenges persist: the inadequate institutionalization of these policies within universities, which are still viewed as the responsibility of entities related to student assistance and/or ethnic-racial equality; the significant reduction in funding for higher education resulting from severe fiscal austerity measures that have hampered the conditions necessary for student retention in recent years; and the insufficient emphasis on affirmative actions within the Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National Higher Education Evaluation System].A partir de resultados de investigaciones coordinadas por las autoras, el texto aborda los desafíos del Plano Nacional de Educação [Plan Nacional de Educación] (PNE) (2014- 2024) y recomendaciones para el nuevo PNE relacionadas a las acciones afirmativas en la educación superior. A pesar de numerosos avances, especialmente después de la Ley de Cuotas (Ley n. 12.711, 2012), se destacan tres grandes desafíos: la baja institucionalización de estas políticas en las universidades, aún consideradas de responsabilidad de instancias vinculadas a la asistencia estudiantil y/o a la igualdad étnico-racial; la importante reducción de la financiación de la educación superior resultante de las drásticas políticas de ajuste fiscal, que sofocaron las condiciones de permanencia estudiantil en los últimos años; y el insuficiente abordaje sobre las acciones afirmativas en el Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Superior].Com base em resultados de pesquisa coordenada pelas autoras, o texto aborda os desafios do Plano Nacional de Educação (PNE) (2014-2024) e recomendações para o novo PNE referentes às ações afirmativas na educação superior. Apesar dos inúmeros avanços, sobretudo após a Lei de Cotas (Lei n. 12.711, 2012), destacam-se três grandes desafios: a baixa institucionalização dessas políticas nas universidades, ainda consideradas de responsabilidade de instâncias vinculadas à assistência estudantil e/ou à igualdade étnico-racial; a redução expressiva do financiamento da educação superior decorrente das drásticas políticas de ajuste fiscal, que sufocaram as condições de permanência estudantil nos últimos anos; e a insuficiente abordagem sobre as ações afirmativas no Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior.Fundação Carlos Chagas2024-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1059310.18222/eae.v35.10593Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10593Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10593Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10593Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10593Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e105931984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10593/5133Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarreira, DeniseHeringer, Rosana2024-12-11T19:18:45Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10593Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-12-11T19:18:45Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education
Balance del PNE (2014-2024): Las políticas de acción afirmativa en la educación superior
Balanço do PNE (2014-2024): As políticas de ação afirmativa na educação superior
title Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education
spellingShingle Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education
Carreira, Denise
Access to Higher Education
Plano Nacional de Educação
Affirmative Action
Racism
Acesso à Educação Superior
Plano Nacional de Educação
Ação Afirmativa
Racismo
Acceso a la Educación superior
Plano Nacional de Educação
Acción Afirmativa
Racismo
title_short Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education
title_full Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education
title_fullStr Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education
title_full_unstemmed Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education
title_sort Assessment of the PNE (2014-2024): Affirmative action policies in higher education
author Carreira, Denise
author_facet Carreira, Denise
Heringer, Rosana
author_role author
author2 Heringer, Rosana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carreira, Denise
Heringer, Rosana
dc.subject.por.fl_str_mv Access to Higher Education
Plano Nacional de Educação
Affirmative Action
Racism
Acesso à Educação Superior
Plano Nacional de Educação
Ação Afirmativa
Racismo
Acceso a la Educación superior
Plano Nacional de Educação
Acción Afirmativa
Racismo
topic Access to Higher Education
Plano Nacional de Educação
Affirmative Action
Racism
Acesso à Educação Superior
Plano Nacional de Educação
Ação Afirmativa
Racismo
Acceso a la Educación superior
Plano Nacional de Educação
Acción Afirmativa
Racismo
description Based on research results coordinated by the authors, this article examines the challenges presented by the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) (2014-2024) and offers recommendations for the forthcoming PNE regarding affirmative actions in higher education. Despite numerous advancements, particularly following the implementation of the Quota Law (Law n. 12,711, 2012), three major challenges persist: the inadequate institutionalization of these policies within universities, which are still viewed as the responsibility of entities related to student assistance and/or ethnic-racial equality; the significant reduction in funding for higher education resulting from severe fiscal austerity measures that have hampered the conditions necessary for student retention in recent years; and the insufficient emphasis on affirmative actions within the Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National Higher Education Evaluation System].
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10593
10.18222/eae.v35.10593
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10593
identifier_str_mv 10.18222/eae.v35.10593
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10593/5133
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10593
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10593
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10593
Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10593
Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e10593
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1821141942143025152