Paic and equity in elementary schools in Ceara
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3761 |
Resumo: | The aim of this paper is to verify if the Programa Alfabetização na Idade Certa [Literacy in the Right Age Program] (Paic) has contributed to improving the equity in Ceará’s municipal schools. Equity is defined as a situation in which all students, regardless of their social origin, achieve appropriate results. The evaluation of our results is a pedagogical interpretation that indicates adequate proficiency in the Portuguese language of students in Prova Brasil. We investigated the impact of Paic’s on the probability of students achieving satisfactory performance in Portuguese using the Differences-in-Differences (DID) method. The equity concept, operationalized through DID, led us to conclude that the program improved equity in the analyzed cohort because it increased the proportion of students that reached the adequate level of Portuguese proficiency, especially in schools where the majority of students are poor. The analysis revealed that Paic presented elements aligned with principles of justice which adjust to the objective of equity in elementary school. |
id |
FCC-2_efa2ceb6c40b495f544b1fb97f2848ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3761 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Paic and equity in elementary schools in CearaEl Paic y la equidad en las escuelas de educación básica de CearáO Paic e a equidade nas escolas de ensino fundamental cearensesEquidadeAvaliação da EducaçãoPolíticas EducacionaisDesigualdades EducacionaisEducaçãoEquidadEvaluación de La EducaciónPolíticas EducacionalesDesigualdades EducacionalesFairnessEducational EvaluationEducational PolicyEducational InequalitiesThe aim of this paper is to verify if the Programa Alfabetização na Idade Certa [Literacy in the Right Age Program] (Paic) has contributed to improving the equity in Ceará’s municipal schools. Equity is defined as a situation in which all students, regardless of their social origin, achieve appropriate results. The evaluation of our results is a pedagogical interpretation that indicates adequate proficiency in the Portuguese language of students in Prova Brasil. We investigated the impact of Paic’s on the probability of students achieving satisfactory performance in Portuguese using the Differences-in-Differences (DID) method. The equity concept, operationalized through DID, led us to conclude that the program improved equity in the analyzed cohort because it increased the proportion of students that reached the adequate level of Portuguese proficiency, especially in schools where the majority of students are poor. The analysis revealed that Paic presented elements aligned with principles of justice which adjust to the objective of equity in elementary school. El propósito de este artículo es verificar si el Programa de Alfabetización en la Edad Cierta (Paic) contribuyó para mejorar la equidad en las redes municipales de enseñanza del estado de Ceará. La equidad se conceptualizó como una situación em la que todos los estudiantes, independientemente de su situación de origen, alcanzan niveles adecuados de resultado. Para medir el resultado se utilizó la proficiencia de los alumnos en Lengua Portuguesa (LP) en la Prueba Brasil. Se evaluó el impacto del Paic sobre la probabilidad de que un estudiante lograra un desempeño adecuado por el método de diferencias en diferencias. La conclusión es que hubo mejora de la equidad debido al Paic en la cohorte analizada, ya que aumentó la proporción de alumnos que alcanzaron el nivel de competencia esperado en LP, sobre todo en escuelas que poseen una mayoria de estudiantes pobres. El análisis de la política reveló que el Paic presenta componentes que están en línea con principios de justicia que se ajustan al objetivo de equidad en la escuela de educación básica. O objetivo deste artigo é verificar se o Programa Alfabetização na Idade Certa (Paic) contribuiu para a melhoria da equidade nas redes municipais de ensino do estado do Ceará. Conceituou-se equidade como uma situação em que todos os alunos, independentemente de sua situação de origem, atingem níveis apropriados de resultado. Como medida de resultado, usou-se a proficiência dos alunos em Língua Portuguesa (LP) na Prova Brasil. Avaliou-se o impacto do Paic sobre a probabilidade de um aluno atingir um desempenho adequado pelo método de diferenças em diferenças. Concluiu-se que o Paic melhorou a equidade na coorte analisada, pois aumentou a proporção de alunos que atingem a proficiência apropriada em LP, em especial em escolas cuja maioria dos alunos é pobre. A análise da política revelou que o Paic apresenta componentes alinhados com princípios de justiça que se ajustam ao objetivo de equidade na escola de educação básica.Fundação Carlos Chagas2017-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/376110.18222/eae.v0ix.3761Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-8721984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3761/3471Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKasmirski, PaulaGusmao, JoanaRibeiro, Vanda2024-01-22T15:26:21Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3761Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:26:21Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paic and equity in elementary schools in Ceara El Paic y la equidad en las escuelas de educación básica de Ceará O Paic e a equidade nas escolas de ensino fundamental cearenses |
title |
Paic and equity in elementary schools in Ceara |
spellingShingle |
Paic and equity in elementary schools in Ceara Kasmirski, Paula Equidade Avaliação da Educação Políticas Educacionais Desigualdades Educacionais Educação Equidad Evaluación de La Educación Políticas Educacionales Desigualdades Educacionales Fairness Educational Evaluation Educational Policy Educational Inequalities |
title_short |
Paic and equity in elementary schools in Ceara |
title_full |
Paic and equity in elementary schools in Ceara |
title_fullStr |
Paic and equity in elementary schools in Ceara |
title_full_unstemmed |
Paic and equity in elementary schools in Ceara |
title_sort |
Paic and equity in elementary schools in Ceara |
author |
Kasmirski, Paula |
author_facet |
Kasmirski, Paula Gusmao, Joana Ribeiro, Vanda |
author_role |
author |
author2 |
Gusmao, Joana Ribeiro, Vanda |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kasmirski, Paula Gusmao, Joana Ribeiro, Vanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Equidade Avaliação da Educação Políticas Educacionais Desigualdades Educacionais Educação Equidad Evaluación de La Educación Políticas Educacionales Desigualdades Educacionales Fairness Educational Evaluation Educational Policy Educational Inequalities |
topic |
Equidade Avaliação da Educação Políticas Educacionais Desigualdades Educacionais Educação Equidad Evaluación de La Educación Políticas Educacionales Desigualdades Educacionales Fairness Educational Evaluation Educational Policy Educational Inequalities |
description |
The aim of this paper is to verify if the Programa Alfabetização na Idade Certa [Literacy in the Right Age Program] (Paic) has contributed to improving the equity in Ceará’s municipal schools. Equity is defined as a situation in which all students, regardless of their social origin, achieve appropriate results. The evaluation of our results is a pedagogical interpretation that indicates adequate proficiency in the Portuguese language of students in Prova Brasil. We investigated the impact of Paic’s on the probability of students achieving satisfactory performance in Portuguese using the Differences-in-Differences (DID) method. The equity concept, operationalized through DID, led us to conclude that the program improved equity in the analyzed cohort because it increased the proportion of students that reached the adequate level of Portuguese proficiency, especially in schools where the majority of students are poor. The analysis revealed that Paic presented elements aligned with principles of justice which adjust to the objective of equity in elementary school. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3761 10.18222/eae.v0ix.3761 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3761 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v0ix.3761 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3761/3471 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872 Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872 Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422394445825 |