Paic and equity in elementary schools in Ceara

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kasmirski, Paula
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Gusmao, Joana, Ribeiro, Vanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3761
Resumo: The aim of this paper is to verify if the Programa Alfabetização na Idade Certa [Literacy in the Right Age Program] (Paic) has contributed to improving the equity in Ceará’s municipal schools. Equity is defined as a situation in which all students, regardless of their social origin, achieve appropriate results. The evaluation of our results is a pedagogical interpretation that indicates adequate proficiency in the Portuguese language of students in Prova Brasil. We investigated the impact of Paic’s on the probability of students achieving satisfactory performance in Portuguese using the Differences-in-Differences (DID) method. The equity concept, operationalized through DID, led us to conclude that the program improved equity in the analyzed cohort because it increased the proportion of students that reached the adequate level of Portuguese proficiency, especially in schools where the majority of students are poor. The analysis revealed that Paic presented elements aligned with principles of justice which adjust to the objective of equity in elementary school.  
id FCC-2_efa2ceb6c40b495f544b1fb97f2848ef
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3761
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Paic and equity in elementary schools in CearaEl Paic y la equidad en las escuelas de educación básica de CearáO Paic e a equidade nas escolas de ensino fundamental cearensesEquidadeAvaliação da EducaçãoPolíticas EducacionaisDesigualdades EducacionaisEducaçãoEquidadEvaluación de La EducaciónPolíticas EducacionalesDesigualdades EducacionalesFairnessEducational EvaluationEducational PolicyEducational InequalitiesThe aim of this paper is to verify if the Programa Alfabetização na Idade Certa [Literacy in the Right Age Program] (Paic) has contributed to improving the equity in Ceará’s municipal schools. Equity is defined as a situation in which all students, regardless of their social origin, achieve appropriate results. The evaluation of our results is a pedagogical interpretation that indicates adequate proficiency in the Portuguese language of students in Prova Brasil. We investigated the impact of Paic’s on the probability of students achieving satisfactory performance in Portuguese using the Differences-in-Differences (DID) method. The equity concept, operationalized through DID, led us to conclude that the program improved equity in the analyzed cohort because it increased the proportion of students that reached the adequate level of Portuguese proficiency, especially in schools where the majority of students are poor. The analysis revealed that Paic presented elements aligned with principles of justice which adjust to the objective of equity in elementary school.  El propósito de este artículo es verificar si el Programa de Alfabetización en la Edad Cierta (Paic) contribuyó para mejorar la equidad en las redes municipales de enseñanza del estado de Ceará. La equidad se conceptualizó como una situación em la que todos los estudiantes, independientemente de su situación de origen, alcanzan niveles adecuados de resultado. Para medir el resultado se utilizó la proficiencia de los alumnos en Lengua Portuguesa (LP) en la Prueba Brasil. Se evaluó el impacto del Paic sobre la probabilidad de que un estudiante lograra un desempeño adecuado por el método de diferencias en diferencias. La conclusión es que hubo mejora de la equidad debido al Paic en la cohorte analizada, ya que aumentó la proporción de alumnos que alcanzaron el nivel de competencia esperado en LP, sobre todo en escuelas que poseen una mayoria de estudiantes pobres. El análisis de la política reveló que el Paic presenta componentes que están en línea con principios de justicia que se ajustan al objetivo de equidad en la escuela de educación básica.  O objetivo deste artigo é verificar se o Programa Alfabetização na Idade Certa (Paic) contribuiu para a melhoria da equidade nas redes municipais de ensino do estado do Ceará. Conceituou-se equidade como uma situação em que todos os alunos, independentemente de sua situação de origem, atingem níveis apropriados de resultado. Como medida de resultado, usou-se a proficiência dos alunos em Língua Portuguesa (LP) na Prova Brasil. Avaliou-se o impacto do Paic sobre a probabilidade de um aluno atingir um desempenho adequado pelo método de diferenças em diferenças. Concluiu-se que o Paic melhorou a equidade na coorte analisada, pois aumentou a proporção de alunos que atingem a proficiência apropriada em LP, em especial em escolas cuja maioria dos alunos é pobre. A análise da política revelou que o Paic apresenta componentes alinhados com princípios de justiça que se ajustam ao objetivo de equidade na escola de educação básica.Fundação Carlos Chagas2017-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/376110.18222/eae.v0ix.3761Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-8721984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3761/3471Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKasmirski, PaulaGusmao, JoanaRibeiro, Vanda2024-01-22T15:26:21Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3761Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:26:21Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Paic and equity in elementary schools in Ceara
El Paic y la equidad en las escuelas de educación básica de Ceará
O Paic e a equidade nas escolas de ensino fundamental cearenses
title Paic and equity in elementary schools in Ceara
spellingShingle Paic and equity in elementary schools in Ceara
Kasmirski, Paula
Equidade
Avaliação da Educação
Políticas Educacionais
Desigualdades Educacionais
Educação
Equidad
Evaluación de La Educación
Políticas Educacionales
Desigualdades Educacionales
Fairness
Educational Evaluation
Educational Policy
Educational Inequalities
title_short Paic and equity in elementary schools in Ceara
title_full Paic and equity in elementary schools in Ceara
title_fullStr Paic and equity in elementary schools in Ceara
title_full_unstemmed Paic and equity in elementary schools in Ceara
title_sort Paic and equity in elementary schools in Ceara
author Kasmirski, Paula
author_facet Kasmirski, Paula
Gusmao, Joana
Ribeiro, Vanda
author_role author
author2 Gusmao, Joana
Ribeiro, Vanda
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kasmirski, Paula
Gusmao, Joana
Ribeiro, Vanda
dc.subject.por.fl_str_mv Equidade
Avaliação da Educação
Políticas Educacionais
Desigualdades Educacionais
Educação
Equidad
Evaluación de La Educación
Políticas Educacionales
Desigualdades Educacionales
Fairness
Educational Evaluation
Educational Policy
Educational Inequalities
topic Equidade
Avaliação da Educação
Políticas Educacionais
Desigualdades Educacionais
Educação
Equidad
Evaluación de La Educación
Políticas Educacionales
Desigualdades Educacionales
Fairness
Educational Evaluation
Educational Policy
Educational Inequalities
description The aim of this paper is to verify if the Programa Alfabetização na Idade Certa [Literacy in the Right Age Program] (Paic) has contributed to improving the equity in Ceará’s municipal schools. Equity is defined as a situation in which all students, regardless of their social origin, achieve appropriate results. The evaluation of our results is a pedagogical interpretation that indicates adequate proficiency in the Portuguese language of students in Prova Brasil. We investigated the impact of Paic’s on the probability of students achieving satisfactory performance in Portuguese using the Differences-in-Differences (DID) method. The equity concept, operationalized through DID, led us to conclude that the program improved equity in the analyzed cohort because it increased the proportion of students that reached the adequate level of Portuguese proficiency, especially in schools where the majority of students are poor. The analysis revealed that Paic presented elements aligned with principles of justice which adjust to the objective of equity in elementary school.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3761
10.18222/eae.v0ix.3761
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3761
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.3761
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3761/3471
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 848-872
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422394445825