Metacognition in the process of informational literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/655
Resumo: The article presents a review of literature about metacognition in the informational literacy. The metacognition is about the knowledge of the knowledge and the control over this process. Therefore, the LI relates the learning of how to search, use and communicate the information. The analysis of the articles identifies that there are very little known about the theme, in which requires more research investments in the area, recognizing the potential of metacognition to enhace the LI learning. It is suggested metacognitive strategies for the learning of the LI standards. These metacognitive strategies are based in three main functions - planing, monitoring and evaluation. The learners need to develop the capabilities to reflect over its own ability of search and use of information - LI - to know about the what, when, how and why they realize the search and use of information's activities, as well as using intervention strategies
id FEBAB-1_4fe49a727c9afae6dab9d03d692d6866
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/655
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling Metacognition in the process of informational literacyMetacognição no processo de letramento informacionalMetacognition. Information Literacy. Learning. Search and use of informationMetacognição. Letramento informacional. Aprendizagem. Busca e uso da informação.The article presents a review of literature about metacognition in the informational literacy. The metacognition is about the knowledge of the knowledge and the control over this process. Therefore, the LI relates the learning of how to search, use and communicate the information. The analysis of the articles identifies that there are very little known about the theme, in which requires more research investments in the area, recognizing the potential of metacognition to enhace the LI learning. It is suggested metacognitive strategies for the learning of the LI standards. These metacognitive strategies are based in three main functions - planing, monitoring and evaluation. The learners need to develop the capabilities to reflect over its own ability of search and use of information - LI - to know about the what, when, how and why they realize the search and use of information's activities, as well as using intervention strategiesO artigo apresenta revisão de literatura sobre a metacognição no âmbito do letramento informacional. A metacognição diz respeito ao conhecimento do conhecimento e ao controle sobre esse processo. Por sua vez, o LI relaciona-se à aprendizagem sobre como buscar, usar e comunicar a informação. A análise dos artigos identifica poucos artigos sobre a temática, o que requer mais investimentos em pesquisas na área, reconhecendo o potencial da metacognição para potencializar a aprendizagem de LI. Sugerem-se estratégias metacognitivas para o ensino dos padrões de LI. As estratégias metacognitivas fundamentam-se em três funções - planejamento, monitoração e avaliação. Os aprendizes precisam desenvolver a capacidade para refletir sobre o próprio processo de busca e uso da informação – LI – conhecer e saber sobre o quê, quando, como e por que realizam as atividades de busca e uso da informação, bem como usar as estratégias de intervençãoFederação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2017-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/655Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 13 (2017): N. Especial - Competência Informacional e Midiática; 177-1951980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/655/575Copyright (c) 2017 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasquehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias2017-01-29T13:10:18Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/655Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2017-01-29T13:10:18RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv Metacognition in the process of informational literacy
Metacognição no processo de letramento informacional
title Metacognition in the process of informational literacy
spellingShingle Metacognition in the process of informational literacy
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
Metacognition. Information Literacy. Learning. Search and use of information
Metacognição. Letramento informacional. Aprendizagem. Busca e uso da informação.
title_short Metacognition in the process of informational literacy
title_full Metacognition in the process of informational literacy
title_fullStr Metacognition in the process of informational literacy
title_full_unstemmed Metacognition in the process of informational literacy
title_sort Metacognition in the process of informational literacy
author Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
author_facet Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Metacognition. Information Literacy. Learning. Search and use of information
Metacognição. Letramento informacional. Aprendizagem. Busca e uso da informação.
topic Metacognition. Information Literacy. Learning. Search and use of information
Metacognição. Letramento informacional. Aprendizagem. Busca e uso da informação.
description The article presents a review of literature about metacognition in the informational literacy. The metacognition is about the knowledge of the knowledge and the control over this process. Therefore, the LI relates the learning of how to search, use and communicate the information. The analysis of the articles identifies that there are very little known about the theme, in which requires more research investments in the area, recognizing the potential of metacognition to enhace the LI learning. It is suggested metacognitive strategies for the learning of the LI standards. These metacognitive strategies are based in three main functions - planing, monitoring and evaluation. The learners need to develop the capabilities to reflect over its own ability of search and use of information - LI - to know about the what, when, how and why they realize the search and use of information's activities, as well as using intervention strategies
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/655
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/655
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/655/575
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 13 (2017): N. Especial - Competência Informacional e Midiática; 177-195
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319776752205824