Metacognition in the process of informational literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
Texto Completo: | https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/655 |
Resumo: | The article presents a review of literature about metacognition in the informational literacy. The metacognition is about the knowledge of the knowledge and the control over this process. Therefore, the LI relates the learning of how to search, use and communicate the information. The analysis of the articles identifies that there are very little known about the theme, in which requires more research investments in the area, recognizing the potential of metacognition to enhace the LI learning. It is suggested metacognitive strategies for the learning of the LI standards. These metacognitive strategies are based in three main functions - planing, monitoring and evaluation. The learners need to develop the capabilities to reflect over its own ability of search and use of information - LI - to know about the what, when, how and why they realize the search and use of information's activities, as well as using intervention strategies |
id |
FEBAB-1_4fe49a727c9afae6dab9d03d692d6866 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/655 |
network_acronym_str |
FEBAB-1 |
network_name_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Metacognition in the process of informational literacyMetacognição no processo de letramento informacionalMetacognition. Information Literacy. Learning. Search and use of informationMetacognição. Letramento informacional. Aprendizagem. Busca e uso da informação.The article presents a review of literature about metacognition in the informational literacy. The metacognition is about the knowledge of the knowledge and the control over this process. Therefore, the LI relates the learning of how to search, use and communicate the information. The analysis of the articles identifies that there are very little known about the theme, in which requires more research investments in the area, recognizing the potential of metacognition to enhace the LI learning. It is suggested metacognitive strategies for the learning of the LI standards. These metacognitive strategies are based in three main functions - planing, monitoring and evaluation. The learners need to develop the capabilities to reflect over its own ability of search and use of information - LI - to know about the what, when, how and why they realize the search and use of information's activities, as well as using intervention strategiesO artigo apresenta revisão de literatura sobre a metacognição no âmbito do letramento informacional. A metacognição diz respeito ao conhecimento do conhecimento e ao controle sobre esse processo. Por sua vez, o LI relaciona-se à aprendizagem sobre como buscar, usar e comunicar a informação. A análise dos artigos identifica poucos artigos sobre a temática, o que requer mais investimentos em pesquisas na área, reconhecendo o potencial da metacognição para potencializar a aprendizagem de LI. Sugerem-se estratégias metacognitivas para o ensino dos padrões de LI. As estratégias metacognitivas fundamentam-se em três funções - planejamento, monitoração e avaliação. Os aprendizes precisam desenvolver a capacidade para refletir sobre o próprio processo de busca e uso da informação – LI – conhecer e saber sobre o quê, quando, como e por que realizam as atividades de busca e uso da informação, bem como usar as estratégias de intervençãoFederação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2017-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/655Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 13 (2017): N. Especial - Competência Informacional e Midiática; 177-1951980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/655/575Copyright (c) 2017 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasquehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias2017-01-29T13:10:18Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/655Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2017-01-29T13:10:18RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Metacognition in the process of informational literacy Metacognição no processo de letramento informacional |
title |
Metacognition in the process of informational literacy |
spellingShingle |
Metacognition in the process of informational literacy Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias Metacognition. Information Literacy. Learning. Search and use of information Metacognição. Letramento informacional. Aprendizagem. Busca e uso da informação. |
title_short |
Metacognition in the process of informational literacy |
title_full |
Metacognition in the process of informational literacy |
title_fullStr |
Metacognition in the process of informational literacy |
title_full_unstemmed |
Metacognition in the process of informational literacy |
title_sort |
Metacognition in the process of informational literacy |
author |
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias |
author_facet |
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metacognition. Information Literacy. Learning. Search and use of information Metacognição. Letramento informacional. Aprendizagem. Busca e uso da informação. |
topic |
Metacognition. Information Literacy. Learning. Search and use of information Metacognição. Letramento informacional. Aprendizagem. Busca e uso da informação. |
description |
The article presents a review of literature about metacognition in the informational literacy. The metacognition is about the knowledge of the knowledge and the control over this process. Therefore, the LI relates the learning of how to search, use and communicate the information. The analysis of the articles identifies that there are very little known about the theme, in which requires more research investments in the area, recognizing the potential of metacognition to enhace the LI learning. It is suggested metacognitive strategies for the learning of the LI standards. These metacognitive strategies are based in three main functions - planing, monitoring and evaluation. The learners need to develop the capabilities to reflect over its own ability of search and use of information - LI - to know about the what, when, how and why they realize the search and use of information's activities, as well as using intervention strategies |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/655 |
url |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/655 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/655/575 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 13 (2017): N. Especial - Competência Informacional e Midiática; 177-195 1980-6949 0100-0691 reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) instacron:FEBAB |
instname_str |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
instacron_str |
FEBAB |
institution |
FEBAB |
reponame_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
collection |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com |
_version_ |
1798319776752205824 |