Didactic sequence in the formation of readers: a proposal for the mediation of literary reading in libraries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Patrícia Vargas
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Arantes, Isabela Maria, Casimiro, Lilian Cristina da Silva Ramos, Silva, Marcia da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1322
Resumo: This article presents the didactic sequence as a proposal to be adopted by mediators in literary education. To this end, it focuses on the role of the mediator in the formation of the reader. It is a qualitative bibliographic research. It brings evidence that the systematization of strategies for the mediation of reading, through the didactic sequence, favors the interest in reading literary genres by readers, effectively contributing to their reading training. It joins works that have already highlighted the importance of planning actions for literary education, contributing to the discussion of initiatives that help reader training in the library.
id FEBAB-1_9d6d7e83ae3f765ad734ab4a05ead320
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1322
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling Didactic sequence in the formation of readers: a proposal for the mediation of literary reading in librariesSequência didática na formação de leitores: uma proposta para a mediação da leitura literária em bibliotecasLiterary reading. Reading mediation. Mediation of literary reading. Training readers. Following teaching.Leitura literária. Mediação. Sequência Didática.This article presents the didactic sequence as a proposal to be adopted by mediators in literary education. To this end, it focuses on the role of the mediator in the formation of the reader. It is a qualitative bibliographic research. It brings evidence that the systematization of strategies for the mediation of reading, through the didactic sequence, favors the interest in reading literary genres by readers, effectively contributing to their reading training. It joins works that have already highlighted the importance of planning actions for literary education, contributing to the discussion of initiatives that help reader training in the library.Esta pesquisa apresenta a sequência didática como proposta para ser adotada por mediadores na formação literária. Para tanto, focaliza o papel do mediador na formação do leitor. Une-se aos trabalhos que já assinalaram a importância do planejamento de ações para a educação literária já que aponta evidências de que a sistematização de estratégias para a mediação da leitura, por intermédio da sequência didática, favorece, significativamente, o interesse pela leitura de gêneros literários por parte dos leitores. Poderá contribuir para a discussão de iniciativas que auxiliam na a formação literária na biblioteca.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2020-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1322Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 16 (2020); 1-171980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1322/1213Copyright (c) 2020 Patrícia Alencar Vargas, Isabela Maria Arantes, Lilian Cassimiro, Marcia da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, Patrícia VargasArantes, Isabela MariaCasimiro, Lilian Cristina da Silva RamosSilva, Marcia da2020-12-22T11:38:33Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1322Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2020-12-22T11:38:33RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic sequence in the formation of readers: a proposal for the mediation of literary reading in libraries
Sequência didática na formação de leitores: uma proposta para a mediação da leitura literária em bibliotecas
title Didactic sequence in the formation of readers: a proposal for the mediation of literary reading in libraries
spellingShingle Didactic sequence in the formation of readers: a proposal for the mediation of literary reading in libraries
Alencar, Patrícia Vargas
Literary reading. Reading mediation. Mediation of literary reading. Training readers. Following teaching.
Leitura literária. Mediação. Sequência Didática.
title_short Didactic sequence in the formation of readers: a proposal for the mediation of literary reading in libraries
title_full Didactic sequence in the formation of readers: a proposal for the mediation of literary reading in libraries
title_fullStr Didactic sequence in the formation of readers: a proposal for the mediation of literary reading in libraries
title_full_unstemmed Didactic sequence in the formation of readers: a proposal for the mediation of literary reading in libraries
title_sort Didactic sequence in the formation of readers: a proposal for the mediation of literary reading in libraries
author Alencar, Patrícia Vargas
author_facet Alencar, Patrícia Vargas
Arantes, Isabela Maria
Casimiro, Lilian Cristina da Silva Ramos
Silva, Marcia da
author_role author
author2 Arantes, Isabela Maria
Casimiro, Lilian Cristina da Silva Ramos
Silva, Marcia da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alencar, Patrícia Vargas
Arantes, Isabela Maria
Casimiro, Lilian Cristina da Silva Ramos
Silva, Marcia da
dc.subject.por.fl_str_mv Literary reading. Reading mediation. Mediation of literary reading. Training readers. Following teaching.
Leitura literária. Mediação. Sequência Didática.
topic Literary reading. Reading mediation. Mediation of literary reading. Training readers. Following teaching.
Leitura literária. Mediação. Sequência Didática.
description This article presents the didactic sequence as a proposal to be adopted by mediators in literary education. To this end, it focuses on the role of the mediator in the formation of the reader. It is a qualitative bibliographic research. It brings evidence that the systematization of strategies for the mediation of reading, through the didactic sequence, favors the interest in reading literary genres by readers, effectively contributing to their reading training. It joins works that have already highlighted the importance of planning actions for literary education, contributing to the discussion of initiatives that help reader training in the library.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1322
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1322
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1322/1213
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 16 (2020); 1-17
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319778909126656