A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neto, Diamantino Augusto Sardinha
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Silva, Dirceu da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28
Resumo: This study aims to investigate how was the ISO 9002 certification process in the Repair Department of the Companhia do Metropolitano de São Paulo – Metrô, in the Wheeling Material process, focusing the evaluation of the process lived by the direct participants. The survey has been performed among the Department employees’ in order to study the group’s impression on the certification and its results. The data analysis allowed verifying the employees’ perception on the process and identifying the changes with the certification mainly with reference to documentation, organization and maintenance procedures. With this work we intend to contribute for further studies on certification in accordance with ISO 9000 requirements and its effects on the organizations, specially the ones with mixed economy, like this that was the subject of this research.Key-words: Standards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization.
id FECAP-3_8925b7974f2de00046e5bea419ec2e36
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/28
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São PauloUn Estudio del Proceso de Certificación ISO en el Departamento de Talleres de la Compañía del Metropolitano de São PauloUm Estudo do Processo de Certificação ISO no Departamento de Oficinas da Companhia do Metropolitano de São PauloStandards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization.Normas ISO 9000. Proceso de certificación. Cambios organizacionales.Normas ISO 9000. Processo de certificação. Mudanças organizacionais.This study aims to investigate how was the ISO 9002 certification process in the Repair Department of the Companhia do Metropolitano de São Paulo – Metrô, in the Wheeling Material process, focusing the evaluation of the process lived by the direct participants. The survey has been performed among the Department employees’ in order to study the group’s impression on the certification and its results. The data analysis allowed verifying the employees’ perception on the process and identifying the changes with the certification mainly with reference to documentation, organization and maintenance procedures. With this work we intend to contribute for further studies on certification in accordance with ISO 9000 requirements and its effects on the organizations, specially the ones with mixed economy, like this that was the subject of this research.Key-words: Standards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization.Este estudio tiene por finalidad investigar como fue la certificación ISO 9000 en el Departamento de Talleres de la Compañía del Metropolitano de São Paulo – Metro, en el proceso del Material Rodante, enfocando la evaluación del proceso vivido por los participantes directos. La investigación se realizó entre los empleados del Departamento para estudiar las impresiones del grupo sobre la certificación y sus resultados. El análisis de los datos permitió verificar la percepción de los empleados sobre la implementación e identificar los cambios ocurridos, principalmente en lo que se refiere a la documentación, organización y procedimientos de mantenimiento. Con este trabajo se pretende cooperar con los interesados en la certificación en las normas ISO 9000 y sus efectos en las empresas, especialmente en las de economía mixta, como la que fue objeto de este estudio.Palabras clave: Normas ISO 9000. Proceso de certificación. Cambios organizacionales.Este estudo tem por objetivo investigar como foi a certificação ISO 9000 no Departamento de Oficinas da Companhia do Metropolitano de São Paulo – Metrô, no processo do Material Rodante, enfocando a avaliação do processo vivenciado pelos participantes diretos. A pesquisa foi realizada entre os funcionários do Departamento para estudar as impressões do grupo sobre a certificação e seus resultados. A análise dos dados permitiu verificar a percepção dos funcionários sobre a implantação e identificar mudanças ocorridas, principalmente no que tange à documentação, organização e procedimentos de manutenção. Com este trabalho pretende-se contribuir para os interessados na certificação nas normas ISO 9000 e seus efeitos nas empresas, especialmente nas de economia mista, como a que foi objeto deste estudo. Palavras-chave: Normas ISO 9000. Processo de certificação. Mudanças organizacionais.FECAP2007-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2810.7819/rbgn.v6i16.28Review of Business Management; Vol. 6 No. 16 (2004); 55-67RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 6 Núm. 16 (2004); 55-67RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 6 n. 16 (2004); 55-671983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPporengspahttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28/26https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28/332https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28/331Copyright (c) 2014 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeto, Diamantino Augusto SardinhaSilva, Dirceu da2008-12-10T14:13:32Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/28Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2008-12-10T14:13:32Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo
Un Estudio del Proceso de Certificación ISO en el Departamento de Talleres de la Compañía del Metropolitano de São Paulo
Um Estudo do Processo de Certificação ISO no Departamento de Oficinas da Companhia do Metropolitano de São Paulo
title A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo
spellingShingle A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo
Neto, Diamantino Augusto Sardinha
Standards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization.
Normas ISO 9000. Proceso de certificación. Cambios organizacionales.
Normas ISO 9000. Processo de certificação. Mudanças organizacionais.
title_short A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo
title_full A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo
title_fullStr A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo
title_full_unstemmed A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo
title_sort A Study of the ISO Certification Process in the Department of repair shop of the Companhia do Metropolitano in São Paulo
author Neto, Diamantino Augusto Sardinha
author_facet Neto, Diamantino Augusto Sardinha
Silva, Dirceu da
author_role author
author2 Silva, Dirceu da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neto, Diamantino Augusto Sardinha
Silva, Dirceu da
dc.subject.por.fl_str_mv Standards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization.
Normas ISO 9000. Proceso de certificación. Cambios organizacionales.
Normas ISO 9000. Processo de certificação. Mudanças organizacionais.
topic Standards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization.
Normas ISO 9000. Proceso de certificación. Cambios organizacionales.
Normas ISO 9000. Processo de certificação. Mudanças organizacionais.
description This study aims to investigate how was the ISO 9002 certification process in the Repair Department of the Companhia do Metropolitano de São Paulo – Metrô, in the Wheeling Material process, focusing the evaluation of the process lived by the direct participants. The survey has been performed among the Department employees’ in order to study the group’s impression on the certification and its results. The data analysis allowed verifying the employees’ perception on the process and identifying the changes with the certification mainly with reference to documentation, organization and maintenance procedures. With this work we intend to contribute for further studies on certification in accordance with ISO 9000 requirements and its effects on the organizations, specially the ones with mixed economy, like this that was the subject of this research.Key-words: Standards ISO 9000. Certification process. Changes in the organization.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28
10.7819/rbgn.v6i16.28
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v6i16.28
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28/26
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28/332
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/28/331
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Review of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Review of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 6 No. 16 (2004); 55-67
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 6 Núm. 16 (2004); 55-67
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 6 n. 16 (2004); 55-67
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1798942366514544640