Dynamic capabilities, operational capabilities (educational-marketing) and performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roseli Wünsch Takahashi, Adriana
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Bulgacov, Sergio, Maier Giacomini, Mônica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2831
Resumo: Purpose – To verify the relationship between dynamic capabilities(DCs) and their impact on performance mediated by operationalcapabilities, considering educational technological capabilities andmarketing capabilities in private higher education institutions (HEIs)in Brazil.Design/methodology/approach – A survey was carried out in 1.932higher education institutions, resulting in 316 valid insertions. Researchinvolved dynamic capabilities, operational capabilities, performanceand environmental dynamism constructs.Findings – The research revealed the emergence and explanationof a competitor model containing relationships that had not beenconsidered by previous models, i.e., the direct influence of technologicaleducational capabilities on marketing capabilities.Originality/value – The results revealed greater managerial complexitywhen referring to the relationship between DCs and performance,and contribute to research concerning HEIs in Brazil and to academicmanagement itself.
id FECAP-3_ae9b156988667cf723e1cd9a6bb82719
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2831
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling Dynamic capabilities, operational capabilities (educational-marketing) and performanceCapacidades dinâmicas, capacidades operacionais (educacional-marketing) e desempenhoCapacidades dinâmicas, capacidades operacionais (educacional-marketing) e desempenhoDynamic capabilitiesoperational capabilitiesmarketing capabilitytechnological capabilityperformance.Capacidades dinâmicascapacidades operacionaiscapacidade de marketingcapacidade tecnológicadesempenho.Capacidades dinâmicascapacidades operacionaiscapacidade de marketingcapacidade tecnológicadesempenho.Purpose – To verify the relationship between dynamic capabilities(DCs) and their impact on performance mediated by operationalcapabilities, considering educational technological capabilities andmarketing capabilities in private higher education institutions (HEIs)in Brazil.Design/methodology/approach – A survey was carried out in 1.932higher education institutions, resulting in 316 valid insertions. Researchinvolved dynamic capabilities, operational capabilities, performanceand environmental dynamism constructs.Findings – The research revealed the emergence and explanationof a competitor model containing relationships that had not beenconsidered by previous models, i.e., the direct influence of technologicaleducational capabilities on marketing capabilities.Originality/value – The results revealed greater managerial complexitywhen referring to the relationship between DCs and performance,and contribute to research concerning HEIs in Brazil and to academicmanagement itself.Objetivo – Verificar a relação entre as capacidades dinâmicas (CDs) eseu impacto no desempenho mediado pelas capacidades operacionais,considerando as capacidades tecnológicas educacionais e as capacidadesde marketing, em instituições de ensino superior (IES) privadas noBrasil.Metodologia – Foi realizada uma survey com 1.932 instituições deensino superior, com 316 inserções válidas. A pesquisa envolveuos construtos capacidades dinâmicas, capacidades operacionais,desempenho e dinamismo ambiental.Resultados – A pesquisa revelou a emergência e a explicação de ummodelo concorrente com relações não consideradas em modelosanteriores, ou seja, a influência direta das capacidades educacionaistecnológicas sob as capacidades de marketing.Contribuições – Os resultados revelaram uma maior complexidadegerencial quando se trata da relação entre CDs e desempenho e trazemcontribuições para os estudos das IES no país e para a prática da gestãoacadêmica.Objetivo – Verificar a relação entre as capacidades dinâmicas (CDs) eseu impacto no desempenho mediado pelas capacidades operacionais,considerando as capacidades tecnológicas educacionais e as capacidadesde marketing, em instituições de ensino superior (IES) privadas noBrasil.Metodologia – Foi realizada uma survey com 1.932 instituições deensino superior, com 316 inserções válidas. A pesquisa envolveuos construtos capacidades dinâmicas, capacidades operacionais,desempenho e dinamismo ambiental.Resultados – A pesquisa revelou a emergência e a explicação de ummodelo concorrente com relações não consideradas em modelosanteriores, ou seja, a influência direta das capacidades educacionaistecnológicas sob as capacidades de marketing.Contribuições – Os resultados revelaram uma maior complexidadegerencial quando se trata da relação entre CDs e desempenho e trazemcontribuições para osFECAP2017-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/283110.7819/rbgn.v0i0.2831Review of Business Management; Vol. 19 No. 65 (2017); 375-393RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 19 Núm. 65 (2017); 375-393RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 19 n. 65 (2017); 375-3931983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2831/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2831/pdf_1Copyright (c) 2017 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessRoseli Wünsch Takahashi, AdrianaBulgacov, SergioMaier Giacomini, Mônica2021-07-21T16:19:29Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2831Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2024-03-06T13:03:42.230044Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)true
dc.title.none.fl_str_mv Dynamic capabilities, operational capabilities (educational-marketing) and performance
Capacidades dinâmicas, capacidades operacionais (educacional-marketing) e desempenho
Capacidades dinâmicas, capacidades operacionais (educacional-marketing) e desempenho
title Dynamic capabilities, operational capabilities (educational-marketing) and performance
spellingShingle Dynamic capabilities, operational capabilities (educational-marketing) and performance
Roseli Wünsch Takahashi, Adriana
Dynamic capabilities
operational capabilities
marketing capability
technological capability
performance.
Capacidades dinâmicas
capacidades operacionais
capacidade de marketing
capacidade tecnológica
desempenho.
Capacidades dinâmicas
capacidades operacionais
capacidade de marketing
capacidade tecnológica
desempenho.
title_short Dynamic capabilities, operational capabilities (educational-marketing) and performance
title_full Dynamic capabilities, operational capabilities (educational-marketing) and performance
title_fullStr Dynamic capabilities, operational capabilities (educational-marketing) and performance
title_full_unstemmed Dynamic capabilities, operational capabilities (educational-marketing) and performance
title_sort Dynamic capabilities, operational capabilities (educational-marketing) and performance
author Roseli Wünsch Takahashi, Adriana
author_facet Roseli Wünsch Takahashi, Adriana
Bulgacov, Sergio
Maier Giacomini, Mônica
author_role author
author2 Bulgacov, Sergio
Maier Giacomini, Mônica
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roseli Wünsch Takahashi, Adriana
Bulgacov, Sergio
Maier Giacomini, Mônica
dc.subject.por.fl_str_mv Dynamic capabilities
operational capabilities
marketing capability
technological capability
performance.
Capacidades dinâmicas
capacidades operacionais
capacidade de marketing
capacidade tecnológica
desempenho.
Capacidades dinâmicas
capacidades operacionais
capacidade de marketing
capacidade tecnológica
desempenho.
topic Dynamic capabilities
operational capabilities
marketing capability
technological capability
performance.
Capacidades dinâmicas
capacidades operacionais
capacidade de marketing
capacidade tecnológica
desempenho.
Capacidades dinâmicas
capacidades operacionais
capacidade de marketing
capacidade tecnológica
desempenho.
description Purpose – To verify the relationship between dynamic capabilities(DCs) and their impact on performance mediated by operationalcapabilities, considering educational technological capabilities andmarketing capabilities in private higher education institutions (HEIs)in Brazil.Design/methodology/approach – A survey was carried out in 1.932higher education institutions, resulting in 316 valid insertions. Researchinvolved dynamic capabilities, operational capabilities, performanceand environmental dynamism constructs.Findings – The research revealed the emergence and explanationof a competitor model containing relationships that had not beenconsidered by previous models, i.e., the direct influence of technologicaleducational capabilities on marketing capabilities.Originality/value – The results revealed greater managerial complexitywhen referring to the relationship between DCs and performance,and contribute to research concerning HEIs in Brazil and to academicmanagement itself.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2831
10.7819/rbgn.v0i0.2831
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2831
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v0i0.2831
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2831/pdf
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2831/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Review of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Review of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 19 No. 65 (2017); 375-393
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 19 Núm. 65 (2017); 375-393
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 19 n. 65 (2017); 375-393
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1816702455112531968