The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
Texto Completo: | https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911 |
Resumo: | Purpose – This study dynamically assessed the effectiveness ofmarketing activities in the generation of product sales, revenue, andprofitability in a micro-enterprise, a context that lacks research inmarketing.Design/methodology/approach – A longitudinal multilevel study wasconducted using daily panel data for 5,800 products sold and monthlytime series on the business level, involving 26 months of commercialand financial records for a micro-enterprise (a drugstore). Panel andtime series regressions were performed.Findings – The research shows that (1) marketing activities, inparticular price elasticity, quite accurately generate product sales, (2)the aggregated estimate of total marketing activities predicts monthlycompany revenue and profitability, and (3) in the investigated company,if marketing activities are intensified in the same proportion to increasecosts in products and goods, they are not efficient in generating profit.Originality/value – This research supports investigations concerningmicro-macro level analysis relationships with commercial and financialdata in order to merge marketing decisions to finance. |
id |
FECAP-3_f40b5fb78a9f177f0c536df69fb1eac3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2911 |
network_acronym_str |
FECAP-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterpriseEfeito multinível das atividades de marketing nas vendas, receita e lucratividade em microempresaEfeito multinível das atividades de marketing nas vendas, receita e lucratividade em microempresaMarketing activitiesbusiness performancemicroenterpriseprofitability and sales.Atividades de marketingdesempenho empresarialmicroempresalucratividadevendas.Atividades de marketingdesempenho empresarialmicroempresalucratividadevendas.Purpose – This study dynamically assessed the effectiveness ofmarketing activities in the generation of product sales, revenue, andprofitability in a micro-enterprise, a context that lacks research inmarketing.Design/methodology/approach – A longitudinal multilevel study wasconducted using daily panel data for 5,800 products sold and monthlytime series on the business level, involving 26 months of commercialand financial records for a micro-enterprise (a drugstore). Panel andtime series regressions were performed.Findings – The research shows that (1) marketing activities, inparticular price elasticity, quite accurately generate product sales, (2)the aggregated estimate of total marketing activities predicts monthlycompany revenue and profitability, and (3) in the investigated company,if marketing activities are intensified in the same proportion to increasecosts in products and goods, they are not efficient in generating profit.Originality/value – This research supports investigations concerningmicro-macro level analysis relationships with commercial and financialdata in order to merge marketing decisions to finance.Objetivo – O trabalho avaliou dinamicamente a efetividade dasatividades de marketing na geração de vendas de produtos, receita elucratividade de uma microempresa, um contexto pouco pesquisadoem marketing.Metodologia – Realizou-se uma pesquisa multinível de cortelongitudinal com dados em painel diário de 5.800 produtos vendidose em séries temporais mensais no nível empresarial, contendo 26 mesesde registros comerciais e financeiros de uma microempresa (drogaria).Regressões em painel e em séries temporais foram executadas.Resultados – Os resultados apontam que (1) as atividades de marketing,em especial a elasticidade de preço, geram com bastante precisão asvendas dos produtos, (2) a estimativa agregada do total das atividadesde marketing prediz a receita e a lucratividade da empresa em basemensal e (3) na empresa investigada, se as atividades de marketingforem intensificadas na mesma proporção do aumento de custos demercadorias e produtos, elas não são eficientes na geração do lucro.Contribuições – Esta pesquisa auxilia as investigações referentes àsrelações micro→macronível de análise com dados comerciais e financeirospara que haja junção das decisões de marketing com finanças.Objetivo – O trabalho avaliou dinamicamente a efetividade das atividades de marketing na geração de vendas de produtos, receita e lucratividade de uma microempresa, um contexto pouco pesquisado em marketing.Metodologia – Realizou-se uma pesquisa multinível de corte longitudinal com dados em painel diário de 5.800 produtos vendidos e em séries temporais mensais no nível empresarial, contendo 26 meses de registros comerciais e financeiros de uma microempresa (drogaria). Regressões em painel e em séries temporais foram executadas.Resultados – Os resultados apontam que (1) as atividades de marketing, em especial a elasticidade de preço, geram com bastante precisão as vendas dos produtos, (2) a estimativa agregada do total das atividades de marketing prediz a receita e a lucratividade da empresa em base mensal e (3) na empresa investigada, se as atividades de marketing forem intensificadas na mesma proporção do aumento de custos de mercadorias e produtos, elas não são eficientes na geração do lucro.Contribuições – Esta pesquisa auxilia as investigações referentes às relações micro→macronível de análise com dados comerciais e financeiros para que haja junção das decisões de marketing com finanças. FECAP2017-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/291110.7819/rbgn.v19i65.2911Review of Business Management; Vol. 19 No. 65 (2017); 432-452RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 19 Núm. 65 (2017); 432-452RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 19 n. 65 (2017); 432-4521983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911/pdf_1Copyright (c) 2017 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarreiros Porto, Rafaelda Rocha Costa, RafaelaAlberto de Morais Watanabe, Eluiza2021-07-21T16:19:29Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2911Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:19:29Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise Efeito multinível das atividades de marketing nas vendas, receita e lucratividade em microempresa Efeito multinível das atividades de marketing nas vendas, receita e lucratividade em microempresa |
title |
The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise |
spellingShingle |
The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise Barreiros Porto, Rafael Marketing activities business performance microenterprise profitability and sales. Atividades de marketing desempenho empresarial microempresa lucratividade vendas. Atividades de marketing desempenho empresarial microempresa lucratividade vendas. |
title_short |
The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise |
title_full |
The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise |
title_fullStr |
The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise |
title_full_unstemmed |
The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise |
title_sort |
The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise |
author |
Barreiros Porto, Rafael |
author_facet |
Barreiros Porto, Rafael da Rocha Costa, Rafaela Alberto de Morais Watanabe, Eluiza |
author_role |
author |
author2 |
da Rocha Costa, Rafaela Alberto de Morais Watanabe, Eluiza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreiros Porto, Rafael da Rocha Costa, Rafaela Alberto de Morais Watanabe, Eluiza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marketing activities business performance microenterprise profitability and sales. Atividades de marketing desempenho empresarial microempresa lucratividade vendas. Atividades de marketing desempenho empresarial microempresa lucratividade vendas. |
topic |
Marketing activities business performance microenterprise profitability and sales. Atividades de marketing desempenho empresarial microempresa lucratividade vendas. Atividades de marketing desempenho empresarial microempresa lucratividade vendas. |
description |
Purpose – This study dynamically assessed the effectiveness ofmarketing activities in the generation of product sales, revenue, andprofitability in a micro-enterprise, a context that lacks research inmarketing.Design/methodology/approach – A longitudinal multilevel study wasconducted using daily panel data for 5,800 products sold and monthlytime series on the business level, involving 26 months of commercialand financial records for a micro-enterprise (a drugstore). Panel andtime series regressions were performed.Findings – The research shows that (1) marketing activities, inparticular price elasticity, quite accurately generate product sales, (2)the aggregated estimate of total marketing activities predicts monthlycompany revenue and profitability, and (3) in the investigated company,if marketing activities are intensified in the same proportion to increasecosts in products and goods, they are not efficient in generating profit.Originality/value – This research supports investigations concerningmicro-macro level analysis relationships with commercial and financialdata in order to merge marketing decisions to finance. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911 10.7819/rbgn.v19i65.2911 |
url |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911 |
identifier_str_mv |
10.7819/rbgn.v19i65.2911 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911/pdf https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Review of Business Management info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Review of Business Management |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Review of Business Management; Vol. 19 No. 65 (2017); 432-452 RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 19 Núm. 65 (2017); 432-452 RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 19 n. 65 (2017); 432-452 1983-0807 1806-4892 reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) instacron:FECAP |
instname_str |
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
instacron_str |
FECAP |
institution |
FECAP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||jmauricio@fecap.br |
_version_ |
1798942369501937664 |