The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreiros Porto, Rafael
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: da Rocha Costa, Rafaela, Alberto de Morais Watanabe, Eluiza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911
Resumo: Purpose – This study dynamically assessed the effectiveness ofmarketing activities in the generation of product sales, revenue, andprofitability in a micro-enterprise, a context that lacks research inmarketing.Design/methodology/approach – A longitudinal multilevel study wasconducted using daily panel data for 5,800 products sold and monthlytime series on the business level, involving 26 months of commercialand financial records for a micro-enterprise (a drugstore). Panel andtime series regressions were performed.Findings – The research shows that (1) marketing activities, inparticular price elasticity, quite accurately generate product sales, (2)the aggregated estimate of total marketing activities predicts monthlycompany revenue and profitability, and (3) in the investigated company,if marketing activities are intensified in the same proportion to increasecosts in products and goods, they are not efficient in generating profit.Originality/value – This research supports investigations concerningmicro-macro level analysis relationships with commercial and financialdata in order to merge marketing decisions to finance.
id FECAP-3_f40b5fb78a9f177f0c536df69fb1eac3
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2911
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterpriseEfeito multinível das atividades de marketing nas vendas, receita e lucratividade em microempresaEfeito multinível das atividades de marketing nas vendas, receita e lucratividade em microempresaMarketing activitiesbusiness performancemicroenterpriseprofitability and sales.Atividades de marketingdesempenho empresarialmicroempresalucratividadevendas.Atividades de marketingdesempenho empresarialmicroempresalucratividadevendas.Purpose – This study dynamically assessed the effectiveness ofmarketing activities in the generation of product sales, revenue, andprofitability in a micro-enterprise, a context that lacks research inmarketing.Design/methodology/approach – A longitudinal multilevel study wasconducted using daily panel data for 5,800 products sold and monthlytime series on the business level, involving 26 months of commercialand financial records for a micro-enterprise (a drugstore). Panel andtime series regressions were performed.Findings – The research shows that (1) marketing activities, inparticular price elasticity, quite accurately generate product sales, (2)the aggregated estimate of total marketing activities predicts monthlycompany revenue and profitability, and (3) in the investigated company,if marketing activities are intensified in the same proportion to increasecosts in products and goods, they are not efficient in generating profit.Originality/value – This research supports investigations concerningmicro-macro level analysis relationships with commercial and financialdata in order to merge marketing decisions to finance.Objetivo – O trabalho avaliou dinamicamente a efetividade dasatividades de marketing na geração de vendas de produtos, receita elucratividade de uma microempresa, um contexto pouco pesquisadoem marketing.Metodologia – Realizou-se uma pesquisa multinível de cortelongitudinal com dados em painel diário de 5.800 produtos vendidose em séries temporais mensais no nível empresarial, contendo 26 mesesde registros comerciais e financeiros de uma microempresa (drogaria).Regressões em painel e em séries temporais foram executadas.Resultados – Os resultados apontam que (1) as atividades de marketing,em especial a elasticidade de preço, geram com bastante precisão asvendas dos produtos, (2) a estimativa agregada do total das atividadesde marketing prediz a receita e a lucratividade da empresa em basemensal e (3) na empresa investigada, se as atividades de marketingforem intensificadas na mesma proporção do aumento de custos demercadorias e produtos, elas não são eficientes na geração do lucro.Contribuições – Esta pesquisa auxilia as investigações referentes àsrelações micro→macronível de análise com dados comerciais e financeirospara que haja junção das decisões de marketing com finanças.Objetivo – O trabalho avaliou dinamicamente a efetividade das atividades de marketing na geração de vendas de produtos, receita e lucratividade de uma microempresa, um contexto pouco pesquisado em marketing.Metodologia – Realizou-se uma pesquisa multinível de corte longitudinal com dados em painel diário de 5.800 produtos vendidos e em séries temporais mensais no nível empresarial, contendo 26 meses de registros comerciais e financeiros de uma microempresa (drogaria). Regressões em painel e em séries temporais foram executadas.Resultados – Os resultados apontam que (1) as atividades de marketing, em especial a elasticidade de preço, geram com bastante precisão as vendas dos produtos, (2) a estimativa agregada do total das atividades de marketing prediz a receita e a lucratividade da empresa em base mensal e (3) na empresa investigada, se as atividades de marketing forem intensificadas na mesma proporção do aumento de custos de mercadorias e produtos, elas não são eficientes na geração do lucro.Contribuições – Esta pesquisa auxilia as investigações referentes às relações micro→macronível de análise com dados comerciais e financeiros para que haja junção das decisões de marketing com finanças. FECAP2017-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/291110.7819/rbgn.v19i65.2911Review of Business Management; Vol. 19 No. 65 (2017); 432-452RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 19 Núm. 65 (2017); 432-452RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 19 n. 65 (2017); 432-4521983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911/pdf_1Copyright (c) 2017 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarreiros Porto, Rafaelda Rocha Costa, RafaelaAlberto de Morais Watanabe, Eluiza2021-07-21T16:19:29Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2911Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:19:29Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
dc.title.none.fl_str_mv The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise
Efeito multinível das atividades de marketing nas vendas, receita e lucratividade em microempresa
Efeito multinível das atividades de marketing nas vendas, receita e lucratividade em microempresa
title The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise
spellingShingle The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise
Barreiros Porto, Rafael
Marketing activities
business performance
microenterprise
profitability and sales.
Atividades de marketing
desempenho empresarial
microempresa
lucratividade
vendas.
Atividades de marketing
desempenho empresarial
microempresa
lucratividade
vendas.
title_short The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise
title_full The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise
title_fullStr The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise
title_full_unstemmed The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise
title_sort The multilevel effect of marketing activities on sales, revenue and profitability in a micro-enterprise
author Barreiros Porto, Rafael
author_facet Barreiros Porto, Rafael
da Rocha Costa, Rafaela
Alberto de Morais Watanabe, Eluiza
author_role author
author2 da Rocha Costa, Rafaela
Alberto de Morais Watanabe, Eluiza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreiros Porto, Rafael
da Rocha Costa, Rafaela
Alberto de Morais Watanabe, Eluiza
dc.subject.por.fl_str_mv Marketing activities
business performance
microenterprise
profitability and sales.
Atividades de marketing
desempenho empresarial
microempresa
lucratividade
vendas.
Atividades de marketing
desempenho empresarial
microempresa
lucratividade
vendas.
topic Marketing activities
business performance
microenterprise
profitability and sales.
Atividades de marketing
desempenho empresarial
microempresa
lucratividade
vendas.
Atividades de marketing
desempenho empresarial
microempresa
lucratividade
vendas.
description Purpose – This study dynamically assessed the effectiveness ofmarketing activities in the generation of product sales, revenue, andprofitability in a micro-enterprise, a context that lacks research inmarketing.Design/methodology/approach – A longitudinal multilevel study wasconducted using daily panel data for 5,800 products sold and monthlytime series on the business level, involving 26 months of commercialand financial records for a micro-enterprise (a drugstore). Panel andtime series regressions were performed.Findings – The research shows that (1) marketing activities, inparticular price elasticity, quite accurately generate product sales, (2)the aggregated estimate of total marketing activities predicts monthlycompany revenue and profitability, and (3) in the investigated company,if marketing activities are intensified in the same proportion to increasecosts in products and goods, they are not efficient in generating profit.Originality/value – This research supports investigations concerningmicro-macro level analysis relationships with commercial and financialdata in order to merge marketing decisions to finance.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911
10.7819/rbgn.v19i65.2911
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v19i65.2911
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911/pdf
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/2911/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Review of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Review of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 19 No. 65 (2017); 432-452
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 19 Núm. 65 (2017); 432-452
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 19 n. 65 (2017); 432-452
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1798942369501937664