A North American school overseas? Historiography of EAESP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alcadipani, Rafael
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Bertero, Carlos Osmar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/21007
Resumo: Management education as developed in the United States became prominent worldwide after the end of World War Two. Many authors considered this part of the Americanization process going on in many other ways of life. This article starts by disagreeing with this current position on Americanization when dealing with management education. The objective is to present  the case of the São Paulo School of Business Administration/Getulio Vargas Foundation   as not being a literal replica of the US business Schools in the Brazilian educational landscape. Based upon reports of the US Mission, that was responsible for assisting in the creation of the school, and in interviews with Brazilian professors that participated in the process working with the mission, a school  historiography was developed. The conclusion was that a hybrid institution resulted where the American management education model was reshaped in order to conform to Brazilian reality.
id FGV-7_011afbeb7b3f9dd86682c97c7c7b626c
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/21007
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling A North American school overseas? Historiography of EAESP¿Una escuela norteamericana de ultramar? Una historiografía de la EAESPUma escola norte-americana no Ultramar? Uma historiografia da EAESPHistoriographyEAESPAmericanizationUnited Stateshybridism.HistoriografíaEAESPAmericanizaciónhibridismoEstados Unidos.HistoriografiaEAESPAmericanizaçãohibridismoEstados Unidos.Management education as developed in the United States became prominent worldwide after the end of World War Two. Many authors considered this part of the Americanization process going on in many other ways of life. This article starts by disagreeing with this current position on Americanization when dealing with management education. The objective is to present  the case of the São Paulo School of Business Administration/Getulio Vargas Foundation   as not being a literal replica of the US business Schools in the Brazilian educational landscape. Based upon reports of the US Mission, that was responsible for assisting in the creation of the school, and in interviews with Brazilian professors that participated in the process working with the mission, a school  historiography was developed. The conclusion was that a hybrid institution resulted where the American management education model was reshaped in order to conform to Brazilian reality.La enseñanza de Administración desarrollada en los Estados Unidos de América (EUA) ganó preeminencia internacional después de la Segunda Guerra Mundial, llevando diversos autores a analizar ese proceso como americanización. Partiendo de la discrepancia de los autores con relación a la americanización de la enseñanza de gestión, el objetivo de este artículo es analizar como la EAESP no se constituyó como mera copia de las escuelas norteamericanas de Administración en tierras brasileñas. Para eso, con base en testimonios de figuras prominentes en la historia de la escuela e informes enviados por profesores de la Misión Universitaria que dio inicio a ella, desarrollamos una historiografía de la FGV-EAESP y, al final, concluimos que la escuela es una institución híbrida, en la cual el modelo de los EUA fue adecuado a la realidad brasileña.O ensino de Administração desenvolvido nos Estados Unidos da América (EUA) ganhou proeminência internacional após a Segunda Guerra Mundial, levando diversos autores a analisar esse processo como americanização. Partindo da discordância dos autores com relação à americanização do ensino de gestão, o objetivo deste artigo é analisar como a EAESP não se constituiu como mera cópia das escolas norte-americanas de Administração em terras brasileiras. Para tanto, com base em depoimentos de figuras proeminentes na história da escola e relatórios enviados por professores da Missão Universitária que deu início a ela, desenvolvemos uma historiografia da FGV-EAESP e, ao final, concluímos que a escola é uma instituição híbrida, na qual o modelo dos EUA foi adequado à realidade brasileira.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2014-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/21007RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 54 No. 2 (2014): março-abril; 154-169RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 54 Núm. 2 (2014): março-abril; 154-169RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 54 n. 2 (2014): março-abril; 154-1692178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/21007/19733Alcadipani, RafaelBertero, Carlos Osmarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:35:19Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/21007Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:35:19Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv A North American school overseas? Historiography of EAESP
¿Una escuela norteamericana de ultramar? Una historiografía de la EAESP
Uma escola norte-americana no Ultramar? Uma historiografia da EAESP
title A North American school overseas? Historiography of EAESP
spellingShingle A North American school overseas? Historiography of EAESP
Alcadipani, Rafael
Historiography
EAESP
Americanization
United States
hybridism.
Historiografía
EAESP
Americanización
hibridismo
Estados Unidos.
Historiografia
EAESP
Americanização
hibridismo
Estados Unidos.
title_short A North American school overseas? Historiography of EAESP
title_full A North American school overseas? Historiography of EAESP
title_fullStr A North American school overseas? Historiography of EAESP
title_full_unstemmed A North American school overseas? Historiography of EAESP
title_sort A North American school overseas? Historiography of EAESP
author Alcadipani, Rafael
author_facet Alcadipani, Rafael
Bertero, Carlos Osmar
author_role author
author2 Bertero, Carlos Osmar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alcadipani, Rafael
Bertero, Carlos Osmar
dc.subject.por.fl_str_mv Historiography
EAESP
Americanization
United States
hybridism.
Historiografía
EAESP
Americanización
hibridismo
Estados Unidos.
Historiografia
EAESP
Americanização
hibridismo
Estados Unidos.
topic Historiography
EAESP
Americanization
United States
hybridism.
Historiografía
EAESP
Americanización
hibridismo
Estados Unidos.
Historiografia
EAESP
Americanização
hibridismo
Estados Unidos.
description Management education as developed in the United States became prominent worldwide after the end of World War Two. Many authors considered this part of the Americanization process going on in many other ways of life. This article starts by disagreeing with this current position on Americanization when dealing with management education. The objective is to present  the case of the São Paulo School of Business Administration/Getulio Vargas Foundation   as not being a literal replica of the US business Schools in the Brazilian educational landscape. Based upon reports of the US Mission, that was responsible for assisting in the creation of the school, and in interviews with Brazilian professors that participated in the process working with the mission, a school  historiography was developed. The conclusion was that a hybrid institution resulted where the American management education model was reshaped in order to conform to Brazilian reality.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/21007
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/21007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/21007/19733
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 54 No. 2 (2014): março-abril; 154-169
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 54 Núm. 2 (2014): março-abril; 154-169
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 54 n. 2 (2014): março-abril; 154-169
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160818002460672