Category status and its relational market ordering mechanisms

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weber, Tiziana Brenner Beauchamp
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Godri, Luciana, Maciel (In memoriam), Cristiano de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/89763
Resumo: Status systems bring social order to markets, but they are nonmeritocratic arrangements that benefit those of a higher status and penalize those of a lower status. Paradoxically, these systems are also maintained by those who suffer the most from their inequalities. The  literature tends to explain the persistence of these systems through macro-oriented or micro-oriented mechanisms. We propose an alternative path by investigating relational mechanisms that might explain the persistence of this paradox. In an haute cuisine market, we used the social network analysis perspective to identify relational mechanisms that maintain this collective system. The results revealed a three-role structure of symbolic deference/appreciation (diffuse, selective, and egocentric). To conclude, we highlight the social order as a continuous tension between normality and chaos in the relationships between roles and the procedural aspect of structuring market roles, which we call authorizing the representation of a market category. 
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spelling Category status and its relational market ordering mechanismsEstatus categorial y sus mecanismos relacionales de ordenamiento del mercadoStatus categórico e seus mecanismos relacionais de ordenação dos mercadosmarketsstatussocial ordersocial network analysismixed-methodmercadosstatusordem socialanálise de redes sociaismétodo mistomercadosestatusorden socialanálisis de redes socialesmétodo mixtoStatus systems bring social order to markets, but they are nonmeritocratic arrangements that benefit those of a higher status and penalize those of a lower status. Paradoxically, these systems are also maintained by those who suffer the most from their inequalities. The  literature tends to explain the persistence of these systems through macro-oriented or micro-oriented mechanisms. We propose an alternative path by investigating relational mechanisms that might explain the persistence of this paradox. In an haute cuisine market, we used the social network analysis perspective to identify relational mechanisms that maintain this collective system. The results revealed a three-role structure of symbolic deference/appreciation (diffuse, selective, and egocentric). To conclude, we highlight the social order as a continuous tension between normality and chaos in the relationships between roles and the procedural aspect of structuring market roles, which we call authorizing the representation of a market category. Los sistemas de estatus traen orden social a los mercados, pero son arreglos no meritocráticos que benefician a los de mayor estatus y penalizan a los de menor estatus. Paradójicamente, estos sistemas también son mantenidos por quienes más sufren sus desigualdades. La literatura tiende a explicar la persistencia de estos sistemas por mecanismos macro o micro orientados. Proponemos un camino alternativo al investigar los mecanismos relacionales que pueden explicar la persistencia de estaparadoja. Teniendo como objeto la jerarquía de estatus categorial en un mercado de alta gastronomía, utilizamos la perspectiva de análisis de redes sociales para identificar mecanismos relacionales que mantienen este sistema colectivo de producción de desigualdades. Los resultados revelaron una estructura de deferencia/apreciación simbólica de tres roles (difusa, selectiva y egocéntrica). Para concluir, destacamos el orden social como una tensión continua entre la normalidad y el caos en las relaciones entre roles y el aspecto procedimental de la estructuración de roles de mercado, lo que llamamos: autorización de la representación de la categoría de mercado. Sistemas de status trazem ordem social aos mercados, mas eles são arranjos não meritocráticos que, em essência, privilegiam positivamente aqueles de mais alto status e penalizam desproporcionalmente aqueles de status inferior. Paradoxalmente, esses sistemas são mantidos não apenas por seus maiores beneficiados, mas também por aqueles que mais sofrem com suasdesigualdades. A literatura tende a explicar a persistência desses sistemas por mecanismos macro ou micro orientados. Propomos uma via alternativa e complementar ao investigar os mecanismos relacionais que possam explicar a persistência desse paradoxo nas ordens de status. Tendo como objeto a hierarquia de status categórico de restaurantes em um mercado de alta gastronomia, empregamos a Perspectiva da Análise de Redes Sociais para identificar mecanismos relacionais (via modelagem em bloco) que atuam na manutenção desse sistema coletivo de produção de desigualdades. Os resultados da modelagem em bloco na rede de atribuição de deferências entre os produtores desse mercado revelaram uma estrutura de três papéis de deferência/apreciação simbólica (difusa, seletiva e egocentrada). Como conclusão, destacamos a ordem social como uma contínua tensão entre normalidade e caos nas relações entre papéis e o aspecto processual da estruturação de papéis dos mercados, o qual denominamos autorização da representação da categoria de mercado.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2023-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmltext/xmlhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/8976310.1590/S0034-759020230501RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 63 No. 5 (2023): September-October; e2022-0224RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 63 Núm. 5 (2023): September-October; e2022-0224RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 63 n. 5 (2023): setembro-outubro; e2022-02242178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/89763/84277https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/89763/84278https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/89763/84711https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/89763/84712Copyright (c) 2023 RAE - Revista de Administracao de Empresas info:eu-repo/semantics/openAccessWeber, Tiziana Brenner BeauchampGodri, LucianaMaciel (In memoriam), Cristiano de Oliveira2023-10-25T19:56:19Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/89763Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:06:19.183766Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
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