Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Francisco Giovanni David
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37368
Resumo: The article analyzes the influence of the Brazilian scientific publication in the marketing area for the academic production of marketing in Brazil. A total of 272 articles published during the nineties in the main Brazilian journals were observed. The variables of investigation were the subject, number of authors, authors’ academic institution, total number of citations, total number of citations from journals, besides the number of citations from international and Brazilian journals in each published article of that period. After the analysis of 5,883 bibliographical references, was verified that the Brazilian scientific publication in the marketing area has not been serving as a reference for the academic production of the area itself. This reveals that, although considerable references exist about the Brazilian managerial empiric reality in the ambit of the journals, the Brazilian scholars have been relegating such references as sources for their researches.
id FGV-7_5b70cccc482794f27df1792b99120f87
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37368
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing areaNarciso sem espelho: a publicação brasileira de marketingScientific publicationacademic productionmarketingBrazilBrazilian journalsPublicação científicaprodução acadêmicamarketingBrasilperiódicos brasileirosThe article analyzes the influence of the Brazilian scientific publication in the marketing area for the academic production of marketing in Brazil. A total of 272 articles published during the nineties in the main Brazilian journals were observed. The variables of investigation were the subject, number of authors, authors’ academic institution, total number of citations, total number of citations from journals, besides the number of citations from international and Brazilian journals in each published article of that period. After the analysis of 5,883 bibliographical references, was verified that the Brazilian scientific publication in the marketing area has not been serving as a reference for the academic production of the area itself. This reveals that, although considerable references exist about the Brazilian managerial empiric reality in the ambit of the journals, the Brazilian scholars have been relegating such references as sources for their researches.Este artigo analisa a influência da publicação científica brasileira na área de marketing para a produção acadêmica no Brasil. A análise concerniu aos anos 1990, quando se observou 272 artigos publicados nos principais periódicos brasileiros de administração. As variáveis investigadas foram, por um lado, a temática, o número de autores e a filiação acadêmica dos autores dos artigos, e, por outro, o número total de citações por artigo, o número total de citações de periódicos, além do número de citações relativo a periódicos internacionais e brasileiros por artigo publicado. Após a análise de 5.883 citações bibliográficas,constata-se que a publicação científica brasileira na área de marketing não tem servido como uma referência para a produção acadêmica da própria área. Isso revela que, embora existam consideráveis referências sobre a realidade empírica empresarial brasileira no âmbito dos periódicos, os pesquisadores têm relegado tais referências como fontes de pesquisa.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2003-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37368RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 43 No. 1 (2003): janeiro-março; 81-90RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 43 Núm. 1 (2003): janeiro-março; 81-90RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 43 n. 1 (2003): janeiro-março; 81-902178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37368/36131Vieira, Francisco Giovanni Davidinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:47:39Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37368Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:47:39Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area
Narciso sem espelho: a publicação brasileira de marketing
title Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area
spellingShingle Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area
Vieira, Francisco Giovanni David
Scientific publication
academic production
marketing
Brazil
Brazilian journals
Publicação científica
produção acadêmica
marketing
Brasil
periódicos brasileiros
title_short Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area
title_full Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area
title_fullStr Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area
title_full_unstemmed Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area
title_sort Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area
author Vieira, Francisco Giovanni David
author_facet Vieira, Francisco Giovanni David
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Francisco Giovanni David
dc.subject.por.fl_str_mv Scientific publication
academic production
marketing
Brazil
Brazilian journals
Publicação científica
produção acadêmica
marketing
Brasil
periódicos brasileiros
topic Scientific publication
academic production
marketing
Brazil
Brazilian journals
Publicação científica
produção acadêmica
marketing
Brasil
periódicos brasileiros
description The article analyzes the influence of the Brazilian scientific publication in the marketing area for the academic production of marketing in Brazil. A total of 272 articles published during the nineties in the main Brazilian journals were observed. The variables of investigation were the subject, number of authors, authors’ academic institution, total number of citations, total number of citations from journals, besides the number of citations from international and Brazilian journals in each published article of that period. After the analysis of 5,883 bibliographical references, was verified that the Brazilian scientific publication in the marketing area has not been serving as a reference for the academic production of the area itself. This reveals that, although considerable references exist about the Brazilian managerial empiric reality in the ambit of the journals, the Brazilian scholars have been relegating such references as sources for their researches.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37368
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37368
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37368/36131
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 43 No. 1 (2003): janeiro-março; 81-90
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 43 Núm. 1 (2003): janeiro-março; 81-90
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 43 n. 1 (2003): janeiro-março; 81-90
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160820680523776