Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37368 |
Resumo: | The article analyzes the influence of the Brazilian scientific publication in the marketing area for the academic production of marketing in Brazil. A total of 272 articles published during the nineties in the main Brazilian journals were observed. The variables of investigation were the subject, number of authors, authors’ academic institution, total number of citations, total number of citations from journals, besides the number of citations from international and Brazilian journals in each published article of that period. After the analysis of 5,883 bibliographical references, was verified that the Brazilian scientific publication in the marketing area has not been serving as a reference for the academic production of the area itself. This reveals that, although considerable references exist about the Brazilian managerial empiric reality in the ambit of the journals, the Brazilian scholars have been relegating such references as sources for their researches. |
id |
FGV-7_f8b1ef690f91eff6e55e48433c9847cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37368 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing areaNarciso sem espelho: a publicação brasileira de marketingScientific publicationacademic productionmarketingBrazilBrazilian journalsPublicação científicaprodução acadêmicamarketingBrasilperiódicos brasileirosThe article analyzes the influence of the Brazilian scientific publication in the marketing area for the academic production of marketing in Brazil. A total of 272 articles published during the nineties in the main Brazilian journals were observed. The variables of investigation were the subject, number of authors, authors’ academic institution, total number of citations, total number of citations from journals, besides the number of citations from international and Brazilian journals in each published article of that period. After the analysis of 5,883 bibliographical references, was verified that the Brazilian scientific publication in the marketing area has not been serving as a reference for the academic production of the area itself. This reveals that, although considerable references exist about the Brazilian managerial empiric reality in the ambit of the journals, the Brazilian scholars have been relegating such references as sources for their researches.Este artigo analisa a influência da publicação científica brasileira na área de marketing para a produção acadêmica no Brasil. A análise concerniu aos anos 1990, quando se observou 272 artigos publicados nos principais periódicos brasileiros de administração. As variáveis investigadas foram, por um lado, a temática, o número de autores e a filiação acadêmica dos autores dos artigos, e, por outro, o número total de citações por artigo, o número total de citações de periódicos, além do número de citações relativo a periódicos internacionais e brasileiros por artigo publicado. Após a análise de 5.883 citações bibliográficas,constata-se que a publicação científica brasileira na área de marketing não tem servido como uma referência para a produção acadêmica da própria área. Isso revela que, embora existam consideráveis referências sobre a realidade empírica empresarial brasileira no âmbito dos periódicos, os pesquisadores têm relegado tais referências como fontes de pesquisa.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2003-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37368RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 43 No. 1 (2003): janeiro-março; 81-90RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 43 Núm. 1 (2003): janeiro-março; 81-90RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 43 n. 1 (2003): janeiro-março; 81-902178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37368/36131Vieira, Francisco Giovanni Davidinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:47:39Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37368Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:11.891982Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area Narciso sem espelho: a publicação brasileira de marketing |
title |
Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area |
spellingShingle |
Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area Vieira, Francisco Giovanni David Scientific publication academic production marketing Brazil Brazilian journals Publicação científica produção acadêmica marketing Brasil periódicos brasileiros |
title_short |
Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area |
title_full |
Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area |
title_fullStr |
Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area |
title_full_unstemmed |
Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area |
title_sort |
Narcissus without the mirror: the brazilian publication in marketing area |
author |
Vieira, Francisco Giovanni David |
author_facet |
Vieira, Francisco Giovanni David |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Francisco Giovanni David |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Scientific publication academic production marketing Brazil Brazilian journals Publicação científica produção acadêmica marketing Brasil periódicos brasileiros |
topic |
Scientific publication academic production marketing Brazil Brazilian journals Publicação científica produção acadêmica marketing Brasil periódicos brasileiros |
description |
The article analyzes the influence of the Brazilian scientific publication in the marketing area for the academic production of marketing in Brazil. A total of 272 articles published during the nineties in the main Brazilian journals were observed. The variables of investigation were the subject, number of authors, authors’ academic institution, total number of citations, total number of citations from journals, besides the number of citations from international and Brazilian journals in each published article of that period. After the analysis of 5,883 bibliographical references, was verified that the Brazilian scientific publication in the marketing area has not been serving as a reference for the academic production of the area itself. This reveals that, although considerable references exist about the Brazilian managerial empiric reality in the ambit of the journals, the Brazilian scholars have been relegating such references as sources for their researches. |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37368 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37368 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37368/36131 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 43 No. 1 (2003): janeiro-março; 81-90 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 43 Núm. 1 (2003): janeiro-março; 81-90 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 43 n. 1 (2003): janeiro-março; 81-90 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943135983730688 |