Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
Texto Completo: | https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1259 |
Resumo: | Studies focused on professional training at the graduate level to work for the National Health System are scarce in Brazil. This article aims to report on the experience of building the Professional Master's Degree in Family Health offered by the Northeastern Network of Education in Family Health. It presents the background to this proposal and discusses the theoretical and methodological design that permeated the entire process. Continuing education, significant adult learning, and education concepts are discussed in the context of the creation of the Master's Degree course. It is hoped that this experience can subsidize reflections in other training contexts, knowing that it is an ongoing process and that the issues related to the design of the course and the results attained so far are part of a larger challenge, which is the education of adults. |
id |
FIOCRUZ-2_91bdbc843cf48943d63fd57807903f3c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1259 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-2 |
network_name_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master programConstrucción teórica y metodológica y aprendizajes con la experiencia en la maestría profesional en salud de la familiaConstrução teórico-metodológica e aprendizados com a experiência no mestrado profissional em saúde da famíliaestratégia saúde da famíliaeducação de pós-graduaçãoeducação baseada em competênciasfamily health strategygraduate educationcompetency-based educationestrategia salud de la familiaeducación de posgradoeducación con base en competenciasStudies focused on professional training at the graduate level to work for the National Health System are scarce in Brazil. This article aims to report on the experience of building the Professional Master's Degree in Family Health offered by the Northeastern Network of Education in Family Health. It presents the background to this proposal and discusses the theoretical and methodological design that permeated the entire process. Continuing education, significant adult learning, and education concepts are discussed in the context of the creation of the Master's Degree course. It is hoped that this experience can subsidize reflections in other training contexts, knowing that it is an ongoing process and that the issues related to the design of the course and the results attained so far are part of a larger challenge, which is the education of adults.En Brasil, son todavía escasos los estudios dirigidos a la formación profesional a nivel de posgrado para actuar en el Sistema Único de Salud. Este artículo tiene por objetivo relatar la experiencia de construcción de la Maestría Profesional en Salud de la Familia, realizada por la Red Nordeste de Formación en Salud de la Familia. Con esa finalidad, presenta los antecedentes de esta propuesta y discute la concepción teórica y metodológica que trasuntó todo el proceso. Conceptos de educación permanente, aprendizaje significativo y educación de adultos se discuten en forma contextualizada con la creación de la maestría. Se espera que esta experiencia contribuya para reflexiones en otros contextos de formación, a sabiendas de que es un proceso en curso y que los temas relacionados con la concepción del curso y los resultados percibidos hasta el momento forman parte de un desafío mayor que es el de la educación de adultos.No Brasil, ainda são escassos os estudos voltados à formação profissional em nível de pós-graduação para atuar no Sistema Único de Saúde. Este artigo tem por objetivo relatar a experiência de construção do Mestrado Profissional em Saúde da Família, oferecido pela Rede Nordeste de Formação em Saúde da Família. Para tanto, apresenta os antecedentes dessa proposta e discute a concepção teórico-metodológica que permeou todo o processo. Conceitos de educação permanente, aprendizagem significativa e educação de adultos são discutidos de forma contextualizada com a criação do mestrado. Espera-se que esta experiência possa subsidiar reflexões em outros contextos de formação, sabendo que é um processo em andamento e que as questões relacionadas à concepção do curso e aos resultados percebidos até o momento fazem parte de um desafio maior que é o da educação de adultos.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/125910.1590/1981-7746-sip00078Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. supl.2 (2015)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1259/438Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHortale, Virginia AlonsoDias, Maria Socorro de AraújoVieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes FernandesMachado, Maria de Fátima Antero SousaVieira, Neiva Francenely Cunha2022-08-26T14:53:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1259Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:16.441214Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program Construcción teórica y metodológica y aprendizajes con la experiencia en la maestría profesional en salud de la familia Construção teórico-metodológica e aprendizados com a experiência no mestrado profissional em saúde da família |
title |
Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program |
spellingShingle |
Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program Hortale, Virginia Alonso estratégia saúde da família educação de pós-graduação educação baseada em competências family health strategy graduate education competency-based education estrategia salud de la familia educación de posgrado educación con base en competencias |
title_short |
Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program |
title_full |
Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program |
title_fullStr |
Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program |
title_full_unstemmed |
Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program |
title_sort |
Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program |
author |
Hortale, Virginia Alonso |
author_facet |
Hortale, Virginia Alonso Dias, Maria Socorro de Araújo Vieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes Fernandes Machado, Maria de Fátima Antero Sousa Vieira, Neiva Francenely Cunha |
author_role |
author |
author2 |
Dias, Maria Socorro de Araújo Vieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes Fernandes Machado, Maria de Fátima Antero Sousa Vieira, Neiva Francenely Cunha |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hortale, Virginia Alonso Dias, Maria Socorro de Araújo Vieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes Fernandes Machado, Maria de Fátima Antero Sousa Vieira, Neiva Francenely Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
estratégia saúde da família educação de pós-graduação educação baseada em competências family health strategy graduate education competency-based education estrategia salud de la familia educación de posgrado educación con base en competencias |
topic |
estratégia saúde da família educação de pós-graduação educação baseada em competências family health strategy graduate education competency-based education estrategia salud de la familia educación de posgrado educación con base en competencias |
description |
Studies focused on professional training at the graduate level to work for the National Health System are scarce in Brazil. This article aims to report on the experience of building the Professional Master's Degree in Family Health offered by the Northeastern Network of Education in Family Health. It presents the background to this proposal and discusses the theoretical and methodological design that permeated the entire process. Continuing education, significant adult learning, and education concepts are discussed in the context of the creation of the Master's Degree course. It is hoped that this experience can subsidize reflections in other training contexts, knowing that it is an ongoing process and that the issues related to the design of the course and the results attained so far are part of a larger challenge, which is the education of adults. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1259 10.1590/1981-7746-sip00078 |
url |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1259 |
identifier_str_mv |
10.1590/1981-7746-sip00078 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1259/438 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. supl.2 (2015) 1981-7746 reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
collection |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtes@fiocruz.br |
_version_ |
1798943471487156224 |