Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hortale, Virginia Alonso
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Dias, Maria Socorro de Araújo, Vieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes Fernandes, Machado, Maria de Fátima Antero Sousa, Vieira, Neiva Francenely Cunha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1259
Resumo: Studies focused on professional training at the graduate level to work for the National Health System are scarce in Brazil. This article aims to report on the experience of building the Professional Master's Degree in Family Health offered by the Northeastern Network of Education in Family Health. It presents the background to this proposal and discusses the theoretical and methodological design that permeated the entire process. Continuing education, significant adult learning, and education concepts are discussed in the context of the creation of the Master's Degree course. It is hoped that this experience can subsidize reflections in other training contexts, knowing that it is an ongoing process and that the issues related to the design of the course and the results attained so far are part of a larger challenge, which is the education of adults.
id FIOCRUZ-2_91bdbc843cf48943d63fd57807903f3c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1259
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master programConstrucción teórica y metodológica y aprendizajes con la experiencia en la maestría profesional en salud de la familiaConstrução teórico-metodológica e aprendizados com a experiência no mestrado profissional em saúde da famíliaestratégia saúde da famíliaeducação de pós-graduaçãoeducação baseada em competênciasfamily health strategygraduate educationcompetency-based educationestrategia salud de la familiaeducación de posgradoeducación con base en competenciasStudies focused on professional training at the graduate level to work for the National Health System are scarce in Brazil. This article aims to report on the experience of building the Professional Master's Degree in Family Health offered by the Northeastern Network of Education in Family Health. It presents the background to this proposal and discusses the theoretical and methodological design that permeated the entire process. Continuing education, significant adult learning, and education concepts are discussed in the context of the creation of the Master's Degree course. It is hoped that this experience can subsidize reflections in other training contexts, knowing that it is an ongoing process and that the issues related to the design of the course and the results attained so far are part of a larger challenge, which is the education of adults.En Brasil, son todavía escasos los estudios dirigidos a la formación profesional a nivel de posgrado para actuar en el Sistema Único de Salud. Este artículo tiene por objetivo relatar la experiencia de construcción de la Maestría Profesional en Salud de la Familia, realizada por la Red Nordeste de Formación en Salud de la Familia. Con esa finalidad, presenta los antecedentes de esta propuesta y discute la concepción teórica y metodológica que trasuntó todo el proceso. Conceptos de educación permanente, aprendizaje significativo y educación de adultos se discuten en forma contextualizada con la creación de la maestría. Se espera que esta experiencia contribuya para reflexiones en otros contextos de formación, a sabiendas de que es un proceso en curso y que los temas relacionados con la concepción del curso y los resultados percibidos hasta el momento forman parte de un desafío mayor que es el de la educación de adultos.No Brasil, ainda são escassos os estudos voltados à formação profissional em nível de pós-graduação para atuar no Sistema Único de Saúde. Este artigo tem por objetivo relatar a experiência de construção do Mestrado Profissional em Saúde da Família, oferecido pela Rede Nordeste de Formação em Saúde da Família. Para tanto, apresenta os antecedentes dessa proposta e discute a concepção teórico-metodológica que permeou todo o processo. Conceitos de educação permanente, aprendizagem significativa e educação de adultos são discutidos de forma contextualizada com a criação do mestrado. Espera-se que esta experiência possa subsidiar reflexões em outros contextos de formação, sabendo que é um processo em andamento e que as questões relacionadas à concepção do curso e aos resultados percebidos até o momento fazem parte de um desafio maior que é o da educação de adultos.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/125910.1590/1981-7746-sip00078Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. supl.2 (2015)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1259/438Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHortale, Virginia AlonsoDias, Maria Socorro de AraújoVieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes FernandesMachado, Maria de Fátima Antero SousaVieira, Neiva Francenely Cunha2022-08-26T14:53:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1259Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:16.441214Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program
Construcción teórica y metodológica y aprendizajes con la experiencia en la maestría profesional en salud de la familia
Construção teórico-metodológica e aprendizados com a experiência no mestrado profissional em saúde da família
title Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program
spellingShingle Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program
Hortale, Virginia Alonso
estratégia saúde da família
educação de pós-graduação
educação baseada em competências
family health strategy
graduate education
competency-based education
estrategia salud de la familia
educación de posgrado
educación con base en competencias
title_short Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program
title_full Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program
title_fullStr Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program
title_full_unstemmed Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program
title_sort Theoretical and methodological conception and learning from experience on family health master program
author Hortale, Virginia Alonso
author_facet Hortale, Virginia Alonso
Dias, Maria Socorro de Araújo
Vieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes Fernandes
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
Vieira, Neiva Francenely Cunha
author_role author
author2 Dias, Maria Socorro de Araújo
Vieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes Fernandes
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
Vieira, Neiva Francenely Cunha
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hortale, Virginia Alonso
Dias, Maria Socorro de Araújo
Vieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes Fernandes
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
Vieira, Neiva Francenely Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv estratégia saúde da família
educação de pós-graduação
educação baseada em competências
family health strategy
graduate education
competency-based education
estrategia salud de la familia
educación de posgrado
educación con base en competencias
topic estratégia saúde da família
educação de pós-graduação
educação baseada em competências
family health strategy
graduate education
competency-based education
estrategia salud de la familia
educación de posgrado
educación con base en competencias
description Studies focused on professional training at the graduate level to work for the National Health System are scarce in Brazil. This article aims to report on the experience of building the Professional Master's Degree in Family Health offered by the Northeastern Network of Education in Family Health. It presents the background to this proposal and discusses the theoretical and methodological design that permeated the entire process. Continuing education, significant adult learning, and education concepts are discussed in the context of the creation of the Master's Degree course. It is hoped that this experience can subsidize reflections in other training contexts, knowing that it is an ongoing process and that the issues related to the design of the course and the results attained so far are part of a larger challenge, which is the education of adults.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1259
10.1590/1981-7746-sip00078
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1259
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sip00078
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1259/438
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. supl.2 (2015)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943471487156224