Práticas educativas para a prevenção do HIV/AIDS: aspectos conceituais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, João Claudio L.
Data de Publicação: 1994
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Saúde Pública
Texto Completo: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/563
Resumo: The importance and complexity of educational work related to HIV prevention demand a continuing discussion of its contents. Regarding the ideologic features, it must be assumed that, with the AIDS epidemic, medical science reaches a dimension of the life relatively preserved from its previous hegemonic position: sexual behavior. In this field, a coercive attitude on the part of health professionals may lead to negative reactions. To avoid this, individual and community participation and self-responsibility are central tools for the improvement of the efficacy of education practices. The author proposes three components that educational planners should consider: information and its effects on knowledge, attitudes, and perception related to HIV infection; response facilitation; and support for individual and collective reflection.
id FIOCRUZ-5_a9730421d37e05c12a4c1e654d17ac57
oai_identifier_str oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/563
network_acronym_str FIOCRUZ-5
network_name_str Cadernos de Saúde Pública
repository_id_str
spelling Práticas educativas para a prevenção do HIV/AIDS: aspectos conceituaisEducação em SaúdeAIDSHIVPrevençãoThe importance and complexity of educational work related to HIV prevention demand a continuing discussion of its contents. Regarding the ideologic features, it must be assumed that, with the AIDS epidemic, medical science reaches a dimension of the life relatively preserved from its previous hegemonic position: sexual behavior. In this field, a coercive attitude on the part of health professionals may lead to negative reactions. To avoid this, individual and community participation and self-responsibility are central tools for the improvement of the efficacy of education practices. The author proposes three components that educational planners should consider: information and its effects on knowledge, attitudes, and perception related to HIV infection; response facilitation; and support for individual and collective reflection.A importância e complexidade do trabalho educativo voltado para prevenção do HIV demandam o constante aprofundamento de seus conteúdos. Do ponto de vista ideológico, é preciso levar em conta que, com a epidemia, a medicina alcança um terreno até então relativamente preservado do seu projeto hegemônico: a vida sexual das pessoas. Uma postura normatizadora coercitiva em relação a este campo pode levar a uma reação prejudicial à adoção de comportamentos mais seguros. Para evitar este tipo de prática, deve-se considerar a importância da participação e auto-responsabilização dos indivíduos na prevenção da infecção. O estado deve também assumir sua própria responsabilidade em garantir os meios de facilitação necessários à mudança de comportamentos. A partir destas premissas, o autor propõe três aspectos a serem avaliados no planejamento dos trabalhos educativos destinados à prevenção da AIDS: a informação a ser divulgada, e seus efeitos sobre os conhecimentos, percepções e atitudes da população frente ao HIV; a facilitação da resposta e a abertura de espaços para reflexão individual e coletiva.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública1994-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/563Reports in Public Health; Vol. 10 No. 2 (1994): April/JuneCadernos de Saúde Pública; v. 10 n. 2 (1994): Abril/Junho1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/563/1143https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/563/1144Fernandes, João Claudio L.info:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:25:56Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/563Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:00:44.655327Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Práticas educativas para a prevenção do HIV/AIDS: aspectos conceituais
title Práticas educativas para a prevenção do HIV/AIDS: aspectos conceituais
spellingShingle Práticas educativas para a prevenção do HIV/AIDS: aspectos conceituais
Fernandes, João Claudio L.
Educação em Saúde
AIDS
HIV
Prevenção
title_short Práticas educativas para a prevenção do HIV/AIDS: aspectos conceituais
title_full Práticas educativas para a prevenção do HIV/AIDS: aspectos conceituais
title_fullStr Práticas educativas para a prevenção do HIV/AIDS: aspectos conceituais
title_full_unstemmed Práticas educativas para a prevenção do HIV/AIDS: aspectos conceituais
title_sort Práticas educativas para a prevenção do HIV/AIDS: aspectos conceituais
author Fernandes, João Claudio L.
author_facet Fernandes, João Claudio L.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, João Claudio L.
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Saúde
AIDS
HIV
Prevenção
topic Educação em Saúde
AIDS
HIV
Prevenção
description The importance and complexity of educational work related to HIV prevention demand a continuing discussion of its contents. Regarding the ideologic features, it must be assumed that, with the AIDS epidemic, medical science reaches a dimension of the life relatively preserved from its previous hegemonic position: sexual behavior. In this field, a coercive attitude on the part of health professionals may lead to negative reactions. To avoid this, individual and community participation and self-responsibility are central tools for the improvement of the efficacy of education practices. The author proposes three components that educational planners should consider: information and its effects on knowledge, attitudes, and perception related to HIV infection; response facilitation; and support for individual and collective reflection.
publishDate 1994
dc.date.none.fl_str_mv 1994-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/563
url https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/563
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/563/1143
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/563/1144
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Reports in Public Health; Vol. 10 No. 2 (1994): April/June
Cadernos de Saúde Pública; v. 10 n. 2 (1994): Abril/Junho
1678-4464
0102-311X
reponame:Cadernos de Saúde Pública
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Cadernos de Saúde Pública
collection Cadernos de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br
_version_ 1798943342172569600