Quality assessment of the most watched breast cancer videos on YouTube: relevance to improve women’s health

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Villa, Larissa Silveira Carvalho
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mello, Alex Del Cerro, Gonçalves, José Vicente, Gomes da Silva, Tânia Maria, Bernuci, Marcelo Picinin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2342
Resumo: Breast cancer is one of the main diseases that affect the health of women in the world and strategies aimed at improving women’s access to information on prevention are fundamental. The objective of the study presented in this article was to assess the quality of some videos related to breast cancer. The videos were searched using the keyword ‘breast cancer’ on the YouTube platform. The data referring to the technical information was obtained through the analysis of the information contained in the description of the videos and subsequently their content analysis was carried out. The first 200 most viewed videos were extracted for analysis. The majority (72%) and those aiming to disseminate informative content to laypeople (73%) and focusing on secondary prevention (71.5%) are considered bad or very bad (53%). It was concluded that YouTube is a limited tool to be used in the process of educating women about the control of breast cancer.
id FIOCRUZ-6_1db1953dbb4cd60c31eff78f067da52b
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2342
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Quality assessment of the most watched breast cancer videos on YouTube: relevance to improve women’s healthEvaluación de la calidad de los videos sobre el cáncer de mama más vizualizados en YouTube: relevancia para promover la salud de la mujerAvaliação da qualidade dos vídeos sobre câncer de mama mais visualizados no YouTube: relevância para promoção da saúde da mulherPreventive medicineOnline social networksHealth communicationInternetChronic noncommunicable disease.Medicina preventivaRedes sociales onlineComunicación acerca de la saludInternetEnfermedad crónica no transmisible.Medicina preventivaRedes sociais onlineComunicação em saúdeInternetDoença crônica não-transmissível.Breast cancer is one of the main diseases that affect the health of women in the world and strategies aimed at improving women’s access to information on prevention are fundamental. The objective of the study presented in this article was to assess the quality of some videos related to breast cancer. The videos were searched using the keyword ‘breast cancer’ on the YouTube platform. The data referring to the technical information was obtained through the analysis of the information contained in the description of the videos and subsequently their content analysis was carried out. The first 200 most viewed videos were extracted for analysis. The majority (72%) and those aiming to disseminate informative content to laypeople (73%) and focusing on secondary prevention (71.5%) are considered bad or very bad (53%). It was concluded that YouTube is a limited tool to be used in the process of educating women about the control of breast cancer.El cáncer de mama es una de las principales enfermedades que afectan la salud de las mujeres en el mundo y las estrategias destinadas a mejorar el acceso de las mujeres a la información sobre prevención son fundamentales. El objetivo del estudio presentado en este artículo fue evaluar la calidad de videos relacionados con el tema del cáncer de mama. Los videos fueran buscados utilizando la palabra clave ‘cáncer de mama’ en la plataforma de YouTube. Los datos referentes a la información técnica se obtuvieron mediante el análisis de la información contenida en la descripción de los videos y posteriormente se realizó su análisis de contenido. Fueron extraídos los primeros 200 videos más vistos para hacer su análisis. La mayoría (72%) y aquellos que tienen la finalidad de difundir contenidos informativos al lego en la materia (73%) y enfocon la prevención secundaria (71,5%) son considerados de poca calidade o pésimos (53%). Se concluye que YouTube se revela una herramienta limitada para ser utilizada en el proceso de educación de las mujeres destinada al control del cáncer de mama.O câncer de mama é uma das principais enfermidades que acomete a saúde das mulheres no mundo e as estratégias destinadas à melhoria do acesso das mulheres às informações sobre prevenção são fundamentais. O objetivo do estudo apresentado neste artigo foi avaliar a qualidade de vídeos relacionados ao tema do câncer de mama. A busca dos vídeos ocorreu a partir da palavra-chave ‘câncer de mama’ na plataforma YouTube. Os dados referentes às informações de cunho técnico foram obtidos por meio da análise das informações contidas na descrição dos vídeos e, posteriormente, foi realizada sua análise de conteúdo. Para serem analisados, foram extraídos os 200 primeiros vídeos mais vistos. A maioria (72%) e aqueles com intuito de divulgar conteúdo informativo ao leigo (73%) e com foco na prevenção secundária (71,5%) são considerados ruins ou péssimos (53%). Conclui-se, que o YouTube se apresenta como uma ferramenta limitada a ser utilizada no processo de educação de mulheres visando ao controle do câncer de mama.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/234210.29397/reciis.v15i3.2342Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 15 No. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 15 No 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 15 n. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 21981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2342/2453Villa, Larissa Silveira CarvalhoMello, Alex Del CerroGonçalves, José VicenteGomes da Silva, Tânia MariaBernuci, Marcelo Picinininfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-30T17:58:39Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2342Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2022-06-30T17:58:39RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Quality assessment of the most watched breast cancer videos on YouTube: relevance to improve women’s health
Evaluación de la calidad de los videos sobre el cáncer de mama más vizualizados en YouTube: relevancia para promover la salud de la mujer
Avaliação da qualidade dos vídeos sobre câncer de mama mais visualizados no YouTube: relevância para promoção da saúde da mulher
title Quality assessment of the most watched breast cancer videos on YouTube: relevance to improve women’s health
spellingShingle Quality assessment of the most watched breast cancer videos on YouTube: relevance to improve women’s health
Villa, Larissa Silveira Carvalho
Preventive medicine
Online social networks
Health communication
Internet
Chronic noncommunicable disease.
Medicina preventiva
Redes sociales online
Comunicación acerca de la salud
Internet
Enfermedad crónica no transmisible.
Medicina preventiva
Redes sociais online
Comunicação em saúde
Internet
Doença crônica não-transmissível.
title_short Quality assessment of the most watched breast cancer videos on YouTube: relevance to improve women’s health
title_full Quality assessment of the most watched breast cancer videos on YouTube: relevance to improve women’s health
title_fullStr Quality assessment of the most watched breast cancer videos on YouTube: relevance to improve women’s health
title_full_unstemmed Quality assessment of the most watched breast cancer videos on YouTube: relevance to improve women’s health
title_sort Quality assessment of the most watched breast cancer videos on YouTube: relevance to improve women’s health
author Villa, Larissa Silveira Carvalho
author_facet Villa, Larissa Silveira Carvalho
Mello, Alex Del Cerro
Gonçalves, José Vicente
Gomes da Silva, Tânia Maria
Bernuci, Marcelo Picinin
author_role author
author2 Mello, Alex Del Cerro
Gonçalves, José Vicente
Gomes da Silva, Tânia Maria
Bernuci, Marcelo Picinin
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Villa, Larissa Silveira Carvalho
Mello, Alex Del Cerro
Gonçalves, José Vicente
Gomes da Silva, Tânia Maria
Bernuci, Marcelo Picinin
dc.subject.por.fl_str_mv Preventive medicine
Online social networks
Health communication
Internet
Chronic noncommunicable disease.
Medicina preventiva
Redes sociales online
Comunicación acerca de la salud
Internet
Enfermedad crónica no transmisible.
Medicina preventiva
Redes sociais online
Comunicação em saúde
Internet
Doença crônica não-transmissível.
topic Preventive medicine
Online social networks
Health communication
Internet
Chronic noncommunicable disease.
Medicina preventiva
Redes sociales online
Comunicación acerca de la salud
Internet
Enfermedad crónica no transmisible.
Medicina preventiva
Redes sociais online
Comunicação em saúde
Internet
Doença crônica não-transmissível.
description Breast cancer is one of the main diseases that affect the health of women in the world and strategies aimed at improving women’s access to information on prevention are fundamental. The objective of the study presented in this article was to assess the quality of some videos related to breast cancer. The videos were searched using the keyword ‘breast cancer’ on the YouTube platform. The data referring to the technical information was obtained through the analysis of the information contained in the description of the videos and subsequently their content analysis was carried out. The first 200 most viewed videos were extracted for analysis. The majority (72%) and those aiming to disseminate informative content to laypeople (73%) and focusing on secondary prevention (71.5%) are considered bad or very bad (53%). It was concluded that YouTube is a limited tool to be used in the process of educating women about the control of breast cancer.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2342
10.29397/reciis.v15i3.2342
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2342
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v15i3.2342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2342/2453
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 15 No. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 15 No 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 15 n. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942467541696512