Biosafety: essential cognitive approach to the biologist

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Cristiane Martins
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Cardoso, Telma Abdalla de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/946
Resumo:   Uncertainties and dangers of infectious diseases experienced by today's society call into question the health systems, changing the international health status of the population. Interdisciplinary actions are necessary for the understanding of the problems so that the completeness of health care can make progress. This study aims to demonstrate the importance of biologist in health, to discuss the occupational risks they run, the importance of biosafety to control/prevent these risks and the insertion of the theme in the university. We judge that health education programs promote technical and scientific knowledge as the only knowledge about health with validity, instead of proposing an interdisciplinary approach. It is necessary that educational programs produce a transdisciplinary conceptual formulation, in order for the development of contextual knowledge that will contribute to train professionals capable of working in dangerous contexts. We hope to contribute to thinkers reflect on the biosafety relevance to the biologist training, and also to an educational development committed to build a sustainable society.
id FIOCRUZ-6_3bf762393baaf36b866edde207dc8539
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/946
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Biosafety: essential cognitive approach to the biologistBioseguridad: enfoque cognitivo esencial para el biólogoBiossegurança: abordagem cognitiva essencial para o biólogoEducationRiskExposure to biological agentsBiologyBiosafetyEducaciónRiesgoExposición a agentes biológicosBiologíaBioseguridadEducaçãoRiscoBiologiaExposição a agentes biológicosBiossegurança  Uncertainties and dangers of infectious diseases experienced by today's society call into question the health systems, changing the international health status of the population. Interdisciplinary actions are necessary for the understanding of the problems so that the completeness of health care can make progress. This study aims to demonstrate the importance of biologist in health, to discuss the occupational risks they run, the importance of biosafety to control/prevent these risks and the insertion of the theme in the university. We judge that health education programs promote technical and scientific knowledge as the only knowledge about health with validity, instead of proposing an interdisciplinary approach. It is necessary that educational programs produce a transdisciplinary conceptual formulation, in order for the development of contextual knowledge that will contribute to train professionals capable of working in dangerous contexts. We hope to contribute to thinkers reflect on the biosafety relevance to the biologist training, and also to an educational development committed to build a sustainable society. Las incertidumbres y los riesgos de las enfermedades infecciosas experimentados por la sociedad actual ponen en duda los sistemas de salud, alterando la situación internacional de salud de la población. Para promoción de la integridad de los cuidados de la salud son necesarias acciones interdisciplinarias para entender los problemas. Este estudio tiene como objetivo demostrar la importancia del biólogo en la salud, discutir los riesgos a que están sujetos, la importancia de la bioseguridad en el control/prevención de estos riesgos y la inserción del tema en la universidad. Argumentamos que los programas de educación para la salud promueven el conocimiento técnico y científico como el único conocimiento acerca de la salud válido, en lugar de un enfoque interdisciplinario. Es necesario, a los programas educativos, la formulación conceptual interdisciplinaria para el desarrollo de conocimientos contextualizados, que ayudarán en la formación de profesionales capaces de trabajar en contextos de riesgo. Esperamos contribuir para la reflexión de la importancia de la bioseguridad en la formación del biólogo, así como para el desarrollo educativo comprometido con la construcción de una sociedad sostenible. As incertezas e os riscos das doenças infecciosas vivenciados pela sociedade atual colocam à prova os sistemas de saúde, alterando o quadro sanitário internacional das populações. Para o avanço da integralidade da atenção à saúde são necessárias ações interdisciplinares para a compreensão dos problemas. Objetiva-se, aqui, mostrar a importância dos biólogos na saúde, discutir os riscos a que estão sujeitos, a importância da biossegurança no controle/prevenção desses riscos e a inserção do tema na graduação. Argumenta-se que os programas de educação em saúde promovem o conhecimento técnico-científico como único conhecimento válido sobre saúde, discordante de uma proposta interdisciplinar. É necessária, aos programas de educação, a formulação conceitual transdisciplinar para o desenvolvimento de conhecimentos contextualizados, que contribuirão para formar profissionais capazes de atuarem em contextos de risco. Espera-se contribuir para a reflexão da relevância da biossegurança na formação do biólogo, bem como para o desenvolvimento educacional comprometido com a construção de uma sociedade sustentável.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/94610.29397/reciis.v9i2.946Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 9 No. 2 (2015)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 9 Núm. 2 (2015)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 9 No 2 (2015)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 9 n. 2 (2015)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/946/1946Ribeiro, Cristiane MartinsCardoso, Telma Abdalla de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-10T18:18:00Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/946Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2019-05-10T18:18RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Biosafety: essential cognitive approach to the biologist
Bioseguridad: enfoque cognitivo esencial para el biólogo
Biossegurança: abordagem cognitiva essencial para o biólogo
title Biosafety: essential cognitive approach to the biologist
spellingShingle Biosafety: essential cognitive approach to the biologist
Ribeiro, Cristiane Martins
Education
Risk
Exposure to biological agents
Biology
Biosafety
Educación
Riesgo
Exposición a agentes biológicos
Biología
Bioseguridad
Educação
Risco
Biologia
Exposição a agentes biológicos
Biossegurança
title_short Biosafety: essential cognitive approach to the biologist
title_full Biosafety: essential cognitive approach to the biologist
title_fullStr Biosafety: essential cognitive approach to the biologist
title_full_unstemmed Biosafety: essential cognitive approach to the biologist
title_sort Biosafety: essential cognitive approach to the biologist
author Ribeiro, Cristiane Martins
author_facet Ribeiro, Cristiane Martins
Cardoso, Telma Abdalla de Oliveira
author_role author
author2 Cardoso, Telma Abdalla de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Cristiane Martins
Cardoso, Telma Abdalla de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Risk
Exposure to biological agents
Biology
Biosafety
Educación
Riesgo
Exposición a agentes biológicos
Biología
Bioseguridad
Educação
Risco
Biologia
Exposição a agentes biológicos
Biossegurança
topic Education
Risk
Exposure to biological agents
Biology
Biosafety
Educación
Riesgo
Exposición a agentes biológicos
Biología
Bioseguridad
Educação
Risco
Biologia
Exposição a agentes biológicos
Biossegurança
description   Uncertainties and dangers of infectious diseases experienced by today's society call into question the health systems, changing the international health status of the population. Interdisciplinary actions are necessary for the understanding of the problems so that the completeness of health care can make progress. This study aims to demonstrate the importance of biologist in health, to discuss the occupational risks they run, the importance of biosafety to control/prevent these risks and the insertion of the theme in the university. We judge that health education programs promote technical and scientific knowledge as the only knowledge about health with validity, instead of proposing an interdisciplinary approach. It is necessary that educational programs produce a transdisciplinary conceptual formulation, in order for the development of contextual knowledge that will contribute to train professionals capable of working in dangerous contexts. We hope to contribute to thinkers reflect on the biosafety relevance to the biologist training, and also to an educational development committed to build a sustainable society.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/946
10.29397/reciis.v9i2.946
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/946
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v9i2.946
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/946/1946
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 9 No. 2 (2015)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 9 Núm. 2 (2015)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 9 No 2 (2015)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 9 n. 2 (2015)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942464169476096