Biosafety: essential cognitive approach to the biologist
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/946 |
Resumo: | Uncertainties and dangers of infectious diseases experienced by today's society call into question the health systems, changing the international health status of the population. Interdisciplinary actions are necessary for the understanding of the problems so that the completeness of health care can make progress. This study aims to demonstrate the importance of biologist in health, to discuss the occupational risks they run, the importance of biosafety to control/prevent these risks and the insertion of the theme in the university. We judge that health education programs promote technical and scientific knowledge as the only knowledge about health with validity, instead of proposing an interdisciplinary approach. It is necessary that educational programs produce a transdisciplinary conceptual formulation, in order for the development of contextual knowledge that will contribute to train professionals capable of working in dangerous contexts. We hope to contribute to thinkers reflect on the biosafety relevance to the biologist training, and also to an educational development committed to build a sustainable society. |
id |
FIOCRUZ-6_3bf762393baaf36b866edde207dc8539 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/946 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Biosafety: essential cognitive approach to the biologistBioseguridad: enfoque cognitivo esencial para el biólogoBiossegurança: abordagem cognitiva essencial para o biólogoEducationRiskExposure to biological agentsBiologyBiosafetyEducaciónRiesgoExposición a agentes biológicosBiologíaBioseguridadEducaçãoRiscoBiologiaExposição a agentes biológicosBiossegurança Uncertainties and dangers of infectious diseases experienced by today's society call into question the health systems, changing the international health status of the population. Interdisciplinary actions are necessary for the understanding of the problems so that the completeness of health care can make progress. This study aims to demonstrate the importance of biologist in health, to discuss the occupational risks they run, the importance of biosafety to control/prevent these risks and the insertion of the theme in the university. We judge that health education programs promote technical and scientific knowledge as the only knowledge about health with validity, instead of proposing an interdisciplinary approach. It is necessary that educational programs produce a transdisciplinary conceptual formulation, in order for the development of contextual knowledge that will contribute to train professionals capable of working in dangerous contexts. We hope to contribute to thinkers reflect on the biosafety relevance to the biologist training, and also to an educational development committed to build a sustainable society. Las incertidumbres y los riesgos de las enfermedades infecciosas experimentados por la sociedad actual ponen en duda los sistemas de salud, alterando la situación internacional de salud de la población. Para promoción de la integridad de los cuidados de la salud son necesarias acciones interdisciplinarias para entender los problemas. Este estudio tiene como objetivo demostrar la importancia del biólogo en la salud, discutir los riesgos a que están sujetos, la importancia de la bioseguridad en el control/prevención de estos riesgos y la inserción del tema en la universidad. Argumentamos que los programas de educación para la salud promueven el conocimiento técnico y científico como el único conocimiento acerca de la salud válido, en lugar de un enfoque interdisciplinario. Es necesario, a los programas educativos, la formulación conceptual interdisciplinaria para el desarrollo de conocimientos contextualizados, que ayudarán en la formación de profesionales capaces de trabajar en contextos de riesgo. Esperamos contribuir para la reflexión de la importancia de la bioseguridad en la formación del biólogo, así como para el desarrollo educativo comprometido con la construcción de una sociedad sostenible. As incertezas e os riscos das doenças infecciosas vivenciados pela sociedade atual colocam à prova os sistemas de saúde, alterando o quadro sanitário internacional das populações. Para o avanço da integralidade da atenção à saúde são necessárias ações interdisciplinares para a compreensão dos problemas. Objetiva-se, aqui, mostrar a importância dos biólogos na saúde, discutir os riscos a que estão sujeitos, a importância da biossegurança no controle/prevenção desses riscos e a inserção do tema na graduação. Argumenta-se que os programas de educação em saúde promovem o conhecimento técnico-científico como único conhecimento válido sobre saúde, discordante de uma proposta interdisciplinar. É necessária, aos programas de educação, a formulação conceitual transdisciplinar para o desenvolvimento de conhecimentos contextualizados, que contribuirão para formar profissionais capazes de atuarem em contextos de risco. Espera-se contribuir para a reflexão da relevância da biossegurança na formação do biólogo, bem como para o desenvolvimento educacional comprometido com a construção de uma sociedade sustentável.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/94610.29397/reciis.v9i2.946Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 9 No. 2 (2015)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 9 Núm. 2 (2015)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 9 No 2 (2015)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 9 n. 2 (2015)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/946/1946Ribeiro, Cristiane MartinsCardoso, Telma Abdalla de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-10T18:18:00Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/946Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2019-05-10T18:18RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biosafety: essential cognitive approach to the biologist Bioseguridad: enfoque cognitivo esencial para el biólogo Biossegurança: abordagem cognitiva essencial para o biólogo |
title |
Biosafety: essential cognitive approach to the biologist |
spellingShingle |
Biosafety: essential cognitive approach to the biologist Ribeiro, Cristiane Martins Education Risk Exposure to biological agents Biology Biosafety Educación Riesgo Exposición a agentes biológicos Biología Bioseguridad Educação Risco Biologia Exposição a agentes biológicos Biossegurança |
title_short |
Biosafety: essential cognitive approach to the biologist |
title_full |
Biosafety: essential cognitive approach to the biologist |
title_fullStr |
Biosafety: essential cognitive approach to the biologist |
title_full_unstemmed |
Biosafety: essential cognitive approach to the biologist |
title_sort |
Biosafety: essential cognitive approach to the biologist |
author |
Ribeiro, Cristiane Martins |
author_facet |
Ribeiro, Cristiane Martins Cardoso, Telma Abdalla de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Telma Abdalla de Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Cristiane Martins Cardoso, Telma Abdalla de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Risk Exposure to biological agents Biology Biosafety Educación Riesgo Exposición a agentes biológicos Biología Bioseguridad Educação Risco Biologia Exposição a agentes biológicos Biossegurança |
topic |
Education Risk Exposure to biological agents Biology Biosafety Educación Riesgo Exposición a agentes biológicos Biología Bioseguridad Educação Risco Biologia Exposição a agentes biológicos Biossegurança |
description |
Uncertainties and dangers of infectious diseases experienced by today's society call into question the health systems, changing the international health status of the population. Interdisciplinary actions are necessary for the understanding of the problems so that the completeness of health care can make progress. This study aims to demonstrate the importance of biologist in health, to discuss the occupational risks they run, the importance of biosafety to control/prevent these risks and the insertion of the theme in the university. We judge that health education programs promote technical and scientific knowledge as the only knowledge about health with validity, instead of proposing an interdisciplinary approach. It is necessary that educational programs produce a transdisciplinary conceptual formulation, in order for the development of contextual knowledge that will contribute to train professionals capable of working in dangerous contexts. We hope to contribute to thinkers reflect on the biosafety relevance to the biologist training, and also to an educational development committed to build a sustainable society. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/946 10.29397/reciis.v9i2.946 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/946 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v9i2.946 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/946/1946 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 9 No. 2 (2015) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 9 Núm. 2 (2015) Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 9 No 2 (2015) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 9 n. 2 (2015) 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942464169476096 |