Design de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBH
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Fundação João Pinheiro |
Texto Completo: | http://repositorio.fjp.mg.gov.br/handle/tede/546 |
Resumo: | This dissertation applies the principles, tools and prescriptions of Service Design, aiming to answer how this approach can contribute to the analysis and proposition of public services centered on the citizen. Qualitative research was carried out in the labor intermediation serviceof the Sistema Nacional de Emprego (SINE) and offered by the BH Resolve agency, which is part of the organizational structure of the Municipality of Belo Horizonte. The research included interviews with managers and agency attendants, open questionnaires applied to members of the Conselho Municipal do Trabalho, Emprego e Renda de Belo Horizonte (CMTER) and direct observation. From the data analysis, artifacts related to the user journey and the service ecosystem were elaborated, in addition to indicators to measure the centrality of the citizen. The results of the study revealed misalignments between what is offered and the realities and needs of the public and, with the findings of the study, improvements were suggested for greater convergence of the service to its users. Given this, Service Design proved to be a promising way to design and realign citizen-centric public services. |
id |
FJP-2_fe17dff894620b9873041b2bf0ff23ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.fjp.mg.gov.br:tede/546 |
network_acronym_str |
FJP-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Fundação João Pinheiro |
repository_id_str |
|
spelling |
2021-12-10T12:42:47Z2023-10-25T12:58:31Z2023-10-25T12:58:31Z2021-03-19Oliveira, Manoel Messias Tolentino de. Design de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBH. 2021. 164 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Administração Pública) - Fundação João Pinheiro, Belo Horizonte.http://repositorio.fjp.mg.gov.br/handle/tede/546This dissertation applies the principles, tools and prescriptions of Service Design, aiming to answer how this approach can contribute to the analysis and proposition of public services centered on the citizen. Qualitative research was carried out in the labor intermediation serviceof the Sistema Nacional de Emprego (SINE) and offered by the BH Resolve agency, which is part of the organizational structure of the Municipality of Belo Horizonte. The research included interviews with managers and agency attendants, open questionnaires applied to members of the Conselho Municipal do Trabalho, Emprego e Renda de Belo Horizonte (CMTER) and direct observation. From the data analysis, artifacts related to the user journey and the service ecosystem were elaborated, in addition to indicators to measure the centrality of the citizen. The results of the study revealed misalignments between what is offered and the realities and needs of the public and, with the findings of the study, improvements were suggested for greater convergence of the service to its users. Given this, Service Design proved to be a promising way to design and realign citizen-centric public services.A presente dissertação aplica os princípios, ferramentas e prescrições do Design de Serviços, visando responder como essa abordagem pode contribuir na análise e proposição de serviços públicos centrados no cidadão. Foi realizada pesquisa qualitativa no serviço de intermediação de mão de obra, do Sistema Nacional de Emprego (SINE), e ofertado pela agência do BH Resolve, a qual integra a estrutura organizacional da Prefeitura de Belo Horizonte. A pesquisa contou com entrevistas junto a gestores e atendentes da agência, questionários abertos aplicados aos membros do Conselho Municipal do Trabalho, Emprego e Renda de Belo Horizonte (CMTER) e observação direta. A partir da análise de dados, foram elaborados artefatos relacionados à jornada do usuário e ao ecossistema do serviço, além de indicadores para aferição da centralidade do cidadão. Os resultados do estudo revelaram desalinhamentos entre o que é ofertado e as realidades e necessidades do público e, com os achados do estudo, foram sugeridos aprimoramentos para maior convergência do serviço aos seus usuários. Diante disso, o Design de Serviços se mostrou uma forma promissora de projetar e realinhar serviços públicos centrados no cidadão.application/pdfporFundação João PinheiroPrograma de Mestrado em Administração PúblicaFJPBrasilEscola de Governo Professor Paulo Neves de CarvalhoServiço PúblicoBelo HorizonteAtendimento ao consumidorPlanejamento estratégicoADMINISTRACAO PUBLICA::ORGANIZACOES PUBLICASDesign de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBHinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisDufloth, Simone CristinaCruz, Marcus Vinícius Gonçalves daDufloth, Simone CristinaCruz, Marcus Vinícius Gonçalves daFerraz, Leonardo de AraújoLima, Reginaldo de Jesus Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/3678172153181366http://lattes.cnpq.br/6166815079725368http://lattes.cnpq.br/7905661808236432Oliveira, Manoel Messias Tolentino deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Fundação João Pinheiroinstname:Fundação João Pinheiro (FJP)instacron:FJPORIGINALFJP05-000494.pdfFJP05-000494application/pdf2093768http://repositorio.fjp.mg.gov.br/bitstreams/ea65987a-3d49-4751-a49d-8f05526c7fc6/download3f8b2f095ff3c775269a1d57dfbbdb8cMD51LICENSElicense.txttext/plain2165http://repositorio.fjp.mg.gov.br/bitstreams/0617348d-877f-4016-b21e-3bea7fe81547/downloadbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD52TEXTFJP05-000494.pdf.txtFJP05-000494.pdf.txtExtracted texttext/plain103635http://repositorio.fjp.mg.gov.br/bitstreams/8bfebf32-3a68-4b7e-b3f6-afd527c86678/downloadbf029f2e0add5749157b52bbd1ee0c3bMD59THUMBNAILFJP05-000494.pdf.jpgFJP05-000494.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2732http://repositorio.fjp.mg.gov.br/bitstreams/6940172b-4f61-4170-92d2-078b5c8da3d8/download6a5be2cbd02941941c54486ccb984640MD510tede/5462024-02-15 08:48:15.713open.accessoai:repositorio.fjp.mg.gov.br:tede/546http://repositorio.fjp.mg.gov.brRepositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.fjp.mg.gov.br/oai/requestopendoar:2024-02-15T11:48:15Repositório Institucional da Fundação João Pinheiro - Fundação João Pinheiro (FJP)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 |
dc.title.por.fl_str_mv |
Design de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBH |
title |
Design de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBH |
spellingShingle |
Design de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBH Oliveira, Manoel Messias Tolentino de Serviço Público Belo Horizonte Atendimento ao consumidor Planejamento estratégico ADMINISTRACAO PUBLICA::ORGANIZACOES PUBLICAS |
title_short |
Design de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBH |
title_full |
Design de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBH |
title_fullStr |
Design de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBH |
title_full_unstemmed |
Design de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBH |
title_sort |
Design de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBH |
author |
Oliveira, Manoel Messias Tolentino de |
author_facet |
Oliveira, Manoel Messias Tolentino de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Dufloth, Simone Cristina |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Cruz, Marcus Vinícius Gonçalves da |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Dufloth, Simone Cristina |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Cruz, Marcus Vinícius Gonçalves da |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Ferraz, Leonardo de Araújo |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Lima, Reginaldo de Jesus Carvalho |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3678172153181366 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6166815079725368 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7905661808236432 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Manoel Messias Tolentino de |
contributor_str_mv |
Dufloth, Simone Cristina Cruz, Marcus Vinícius Gonçalves da Dufloth, Simone Cristina Cruz, Marcus Vinícius Gonçalves da Ferraz, Leonardo de Araújo Lima, Reginaldo de Jesus Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Serviço Público Belo Horizonte Atendimento ao consumidor Planejamento estratégico |
topic |
Serviço Público Belo Horizonte Atendimento ao consumidor Planejamento estratégico ADMINISTRACAO PUBLICA::ORGANIZACOES PUBLICAS |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
ADMINISTRACAO PUBLICA::ORGANIZACOES PUBLICAS |
description |
This dissertation applies the principles, tools and prescriptions of Service Design, aiming to answer how this approach can contribute to the analysis and proposition of public services centered on the citizen. Qualitative research was carried out in the labor intermediation serviceof the Sistema Nacional de Emprego (SINE) and offered by the BH Resolve agency, which is part of the organizational structure of the Municipality of Belo Horizonte. The research included interviews with managers and agency attendants, open questionnaires applied to members of the Conselho Municipal do Trabalho, Emprego e Renda de Belo Horizonte (CMTER) and direct observation. From the data analysis, artifacts related to the user journey and the service ecosystem were elaborated, in addition to indicators to measure the centrality of the citizen. The results of the study revealed misalignments between what is offered and the realities and needs of the public and, with the findings of the study, improvements were suggested for greater convergence of the service to its users. Given this, Service Design proved to be a promising way to design and realign citizen-centric public services. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-12-10T12:42:47Z 2023-10-25T12:58:31Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-03-19 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-10-25T12:58:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Oliveira, Manoel Messias Tolentino de. Design de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBH. 2021. 164 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Administração Pública) - Fundação João Pinheiro, Belo Horizonte. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.fjp.mg.gov.br/handle/tede/546 |
identifier_str_mv |
Oliveira, Manoel Messias Tolentino de. Design de serviços públicos à luz da centralidade do usuário na intermediação de mão de obra no SINE-PBH. 2021. 164 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Administração Pública) - Fundação João Pinheiro, Belo Horizonte. |
url |
http://repositorio.fjp.mg.gov.br/handle/tede/546 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação João Pinheiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado em Administração Pública |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
FJP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Escola de Governo Professor Paulo Neves de Carvalho |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação João Pinheiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Fundação João Pinheiro instname:Fundação João Pinheiro (FJP) instacron:FJP |
instname_str |
Fundação João Pinheiro (FJP) |
instacron_str |
FJP |
institution |
FJP |
reponame_str |
Repositório Institucional da Fundação João Pinheiro |
collection |
Repositório Institucional da Fundação João Pinheiro |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.fjp.mg.gov.br/bitstreams/ea65987a-3d49-4751-a49d-8f05526c7fc6/download http://repositorio.fjp.mg.gov.br/bitstreams/0617348d-877f-4016-b21e-3bea7fe81547/download http://repositorio.fjp.mg.gov.br/bitstreams/8bfebf32-3a68-4b7e-b3f6-afd527c86678/download http://repositorio.fjp.mg.gov.br/bitstreams/6940172b-4f61-4170-92d2-078b5c8da3d8/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3f8b2f095ff3c775269a1d57dfbbdb8c bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 bf029f2e0add5749157b52bbd1ee0c3b 6a5be2cbd02941941c54486ccb984640 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Fundação João Pinheiro - Fundação João Pinheiro (FJP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801495707262124032 |