Some ideas on gender and teacher profession
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1163 |
Resumo: | This article tries to reflect about gender and consolidation of teacher profession in 1930's and 1940's. It also tries to analyze the entrance of women in the teaching force establishing relations between gender and the testimony of five teachers who started to teach at that period. Gender is understood here as a social construction that address to different interests according to different historical moments. The testimonies show that gender construction of those teachers were related to specific interests. |
id |
FURG-12_253c3a85ca48cd78afd30b556215b236 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/1163 |
network_acronym_str |
FURG-12 |
network_name_str |
Revista Didática Sistêmica |
repository_id_str |
|
spelling |
Some ideas on gender and teacher professionAlgumas reflexões sobre gênero e profissão docenteHistória da educação. Profissão docente. Gênero.This article tries to reflect about gender and consolidation of teacher profession in 1930's and 1940's. It also tries to analyze the entrance of women in the teaching force establishing relations between gender and the testimony of five teachers who started to teach at that period. Gender is understood here as a social construction that address to different interests according to different historical moments. The testimonies show that gender construction of those teachers were related to specific interests.Este artigo busca fazer algumas reflexões sobre gênero e a consolidação da profissão docente nas décadas de 1930 e 1940. Busca analisar elementos do ingresso de mulheres na profissão docente, estabelecendo algumas relações entre o conceito de gênero e o depoimento de cinco professoras, que iniciaram sua atuação no magistério neste período. Entende-se aqui gênero como uma construção social que atende a interesses diferentes em momentos históricos diferentes. Os depoimentos coletados mostram que a construção de gênero das professoras no período analisado atendeu a interesses específicos.Lepidus2010-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1163Revista Didática Sistêmica; v. 9 (2009); 38-481809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1163/460Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessLeon, Adriana Duarte2018-11-08T18:45:51Zoai:periodicos.furg.br:article/1163Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T18:45:51Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Some ideas on gender and teacher profession Algumas reflexões sobre gênero e profissão docente |
title |
Some ideas on gender and teacher profession |
spellingShingle |
Some ideas on gender and teacher profession Leon, Adriana Duarte História da educação. Profissão docente. Gênero. |
title_short |
Some ideas on gender and teacher profession |
title_full |
Some ideas on gender and teacher profession |
title_fullStr |
Some ideas on gender and teacher profession |
title_full_unstemmed |
Some ideas on gender and teacher profession |
title_sort |
Some ideas on gender and teacher profession |
author |
Leon, Adriana Duarte |
author_facet |
Leon, Adriana Duarte |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leon, Adriana Duarte |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da educação. Profissão docente. Gênero. |
topic |
História da educação. Profissão docente. Gênero. |
description |
This article tries to reflect about gender and consolidation of teacher profession in 1930's and 1940's. It also tries to analyze the entrance of women in the teaching force establishing relations between gender and the testimony of five teachers who started to teach at that period. Gender is understood here as a social construction that address to different interests according to different historical moments. The testimonies show that gender construction of those teachers were related to specific interests. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1163 |
url |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1163/460 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica; v. 9 (2009); 38-48 1809-3108 reponame:Revista Didática Sistêmica instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Revista Didática Sistêmica |
collection |
Revista Didática Sistêmica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com |
_version_ |
1797041939056427008 |