Some ideas on gender and teacher profession

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leon, Adriana Duarte
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1163
Resumo: This article tries to reflect about gender and consolidation of teacher profession in 1930's and 1940's. It also tries to analyze the entrance of women in the teaching force establishing relations between gender and the testimony of five teachers who started to teach at that period. Gender is understood here as a social construction that address to different interests according to different historical moments. The testimonies show that gender construction of those teachers were related to specific interests.
id FURG-12_253c3a85ca48cd78afd30b556215b236
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/1163
network_acronym_str FURG-12
network_name_str Revista Didática Sistêmica
repository_id_str
spelling Some ideas on gender and teacher professionAlgumas reflexões sobre gênero e profissão docenteHistória da educação. Profissão docente. Gênero.This article tries to reflect about gender and consolidation of teacher profession in 1930's and 1940's. It also tries to analyze the entrance of women in the teaching force establishing relations between gender and the testimony of five teachers who started to teach at that period. Gender is understood here as a social construction that address to different interests according to different historical moments. The testimonies show that gender construction of those teachers were related to specific interests.Este artigo busca fazer algumas reflexões sobre gênero e a consolidação da profissão docente nas décadas de 1930 e 1940. Busca analisar elementos do ingresso de mulheres na profissão docente, estabelecendo algumas relações entre o conceito de gênero e o depoimento de cinco professoras, que iniciaram sua atuação no magistério neste período. Entende-se aqui gênero como uma construção social que atende a interesses diferentes em momentos históricos diferentes. Os depoimentos coletados mostram que a construção de gênero das professoras no período analisado atendeu a interesses específicos.Lepidus2010-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1163Revista Didática Sistêmica; v. 9 (2009); 38-481809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1163/460Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessLeon, Adriana Duarte2018-11-08T18:45:51Zoai:periodicos.furg.br:article/1163Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T18:45:51Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Some ideas on gender and teacher profession
Algumas reflexões sobre gênero e profissão docente
title Some ideas on gender and teacher profession
spellingShingle Some ideas on gender and teacher profession
Leon, Adriana Duarte
História da educação. Profissão docente. Gênero.
title_short Some ideas on gender and teacher profession
title_full Some ideas on gender and teacher profession
title_fullStr Some ideas on gender and teacher profession
title_full_unstemmed Some ideas on gender and teacher profession
title_sort Some ideas on gender and teacher profession
author Leon, Adriana Duarte
author_facet Leon, Adriana Duarte
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leon, Adriana Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv História da educação. Profissão docente. Gênero.
topic História da educação. Profissão docente. Gênero.
description This article tries to reflect about gender and consolidation of teacher profession in 1930's and 1940's. It also tries to analyze the entrance of women in the teaching force establishing relations between gender and the testimony of five teachers who started to teach at that period. Gender is understood here as a social construction that address to different interests according to different historical moments. The testimonies show that gender construction of those teachers were related to specific interests.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1163
url https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1163/460
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica; v. 9 (2009); 38-48
1809-3108
reponame:Revista Didática Sistêmica
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Revista Didática Sistêmica
collection Revista Didática Sistêmica
repository.name.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com
_version_ 1797041939056427008