THE SCISSORS EFFECT IN ELEMENTARY SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13809 |
Resumo: | This study addresses the scissors efect concept, already knowing in high education, but poorly explored in basic education. Inside a patriarchal and capitalist society, the professional divisons are evident regarding remunaration, working hours and carrer evolution when it comes to skin colour, gender or or purchasing power of people in positions of greater or lesser prestige. In this sense the scissors efect is already present in the basic education compromising the Science development. |
id |
FURG-2_6ecffb80fd12639e61c2a773d75beec8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13809 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE SCISSORS EFFECT IN ELEMENTARY SCHOOLEL EFECTO TIJERA EN LA ESCUELA PRIMARIAO EFEITO TESOURA NO ENSINO FUNDAMENTALefeito tesouraestudo de gênerorobótica educacionalScissors effect. Gender study. Educational robotics. Self-fulfilling prophecy. Girls in robotics. Efecto tijera. Estudio de género. Robótica educativa. Profecía autocumplida. niñas en robótica.This study addresses the scissors efect concept, already knowing in high education, but poorly explored in basic education. Inside a patriarchal and capitalist society, the professional divisons are evident regarding remunaration, working hours and carrer evolution when it comes to skin colour, gender or or purchasing power of people in positions of greater or lesser prestige. In this sense the scissors efect is already present in the basic education compromising the Science development.El estudio presente aborda el concepto del efecto tijera, conocido en la enseñanza superior, sin embargo poco explorado en educacion basica. Dentro de una sociedad patriarcal y capitalista, las divisiones de las profesiones son evidentes con relación a remuneración, horas de trabajo y evolución en la carrera cuando se trata de color de piel, genero y poder aquisitivo en la infancia de las personas que están en posiciones de mayor ó menor prestígio. En este sentido, el efecto tijera también está presente en la educación básica comprometiendo el desarrollo de la Ciencia.O presente estudo aborda o conceito de efeito tesoura, já conhecido no ensino superior, porém pouco explorado no ensino básico. Dentro de uma sociedade patriarcal e capitalista, as divisões das profissões são evidentes com relação a remuneração, horas de trabalho e evolução na carreira quando se trata da cor da pele, o gênero e o poder aquisitivo da infância das pessoas que se encontram em cargos de maior e menor prestígio. Nesse sentido, o efeito tesoura também está presente no ensino básico comprometendo o desenvolvimento da Ciência.Universidade Federal do Rio Grande2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1380910.14295/momento.v31i02.13809Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 624 - 645Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 624 - 6452316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13809/9713Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVillagran, Julyana Gomes TaquesMoura, Amanda do RêgoKillner, Gustavo Isaac2022-07-29T12:16:58Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13809Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-07-29T12:16:58Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE SCISSORS EFFECT IN ELEMENTARY SCHOOL EL EFECTO TIJERA EN LA ESCUELA PRIMARIA O EFEITO TESOURA NO ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
THE SCISSORS EFFECT IN ELEMENTARY SCHOOL |
spellingShingle |
THE SCISSORS EFFECT IN ELEMENTARY SCHOOL Villagran, Julyana Gomes Taques efeito tesoura estudo de gênero robótica educacional Scissors effect. Gender study. Educational robotics. Self-fulfilling prophecy. Girls in robotics. Efecto tijera. Estudio de género. Robótica educativa. Profecía autocumplida. niñas en robótica. |
title_short |
THE SCISSORS EFFECT IN ELEMENTARY SCHOOL |
title_full |
THE SCISSORS EFFECT IN ELEMENTARY SCHOOL |
title_fullStr |
THE SCISSORS EFFECT IN ELEMENTARY SCHOOL |
title_full_unstemmed |
THE SCISSORS EFFECT IN ELEMENTARY SCHOOL |
title_sort |
THE SCISSORS EFFECT IN ELEMENTARY SCHOOL |
author |
Villagran, Julyana Gomes Taques |
author_facet |
Villagran, Julyana Gomes Taques Moura, Amanda do Rêgo Killner, Gustavo Isaac |
author_role |
author |
author2 |
Moura, Amanda do Rêgo Killner, Gustavo Isaac |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Villagran, Julyana Gomes Taques Moura, Amanda do Rêgo Killner, Gustavo Isaac |
dc.subject.por.fl_str_mv |
efeito tesoura estudo de gênero robótica educacional Scissors effect. Gender study. Educational robotics. Self-fulfilling prophecy. Girls in robotics. Efecto tijera. Estudio de género. Robótica educativa. Profecía autocumplida. niñas en robótica. |
topic |
efeito tesoura estudo de gênero robótica educacional Scissors effect. Gender study. Educational robotics. Self-fulfilling prophecy. Girls in robotics. Efecto tijera. Estudio de género. Robótica educativa. Profecía autocumplida. niñas en robótica. |
description |
This study addresses the scissors efect concept, already knowing in high education, but poorly explored in basic education. Inside a patriarchal and capitalist society, the professional divisons are evident regarding remunaration, working hours and carrer evolution when it comes to skin colour, gender or or purchasing power of people in positions of greater or lesser prestige. In this sense the scissors efect is already present in the basic education compromising the Science development. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13809 10.14295/momento.v31i02.13809 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13809 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v31i02.13809 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13809/9713 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 624 - 645 Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 624 - 645 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944872199094272 |