A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Felipe Nobrega
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Freitas, José Vicente de, Araújo, Alessandra dos Santos, Silva, Gabriel Ferreira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14884
Resumo: In this article we present the current state of the art in the production of dissertations and theses on climate change at the Graduate Program in Environmental Education (PPGEA) at the Federal University of Rio Grande (FURG). First stricto sensu training in Brazil in the area of ​​Environmental Education, the data revealed that three studies addressed the topic: two theses and a dissertation. These are data seized after a search on the PPGEA website, as well as the university's scientific repository, between 1994 and 2021. Tabulated from a qualitative methodology, these data allow the construction of a series of interpretive links that show a synthesis between the profile of that program and its universe of production in relation to the theme of global environmental changes. Finally, the aim is to contribute to the identification of the existing accumulation, as well as the possibilities of inserting the climate in what is a historic postgraduate program for Environmental Education (EE) in the country. A proposal that also contributes to a broad discussion regarding the positioning of EE in the context of contemporary climate debates.
id FURG-9_40af3777c7c96f9f9c7160d4a559be4c
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/14884
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) Global environmental; State of art; PPGEACambios ambientais globais; Estado del arte; PPGEAMudanças ambientais globais; Estado da arte; PPGEAIn this article we present the current state of the art in the production of dissertations and theses on climate change at the Graduate Program in Environmental Education (PPGEA) at the Federal University of Rio Grande (FURG). First stricto sensu training in Brazil in the area of ​​Environmental Education, the data revealed that three studies addressed the topic: two theses and a dissertation. These are data seized after a search on the PPGEA website, as well as the university's scientific repository, between 1994 and 2021. Tabulated from a qualitative methodology, these data allow the construction of a series of interpretive links that show a synthesis between the profile of that program and its universe of production in relation to the theme of global environmental changes. Finally, the aim is to contribute to the identification of the existing accumulation, as well as the possibilities of inserting the climate in what is a historic postgraduate program for Environmental Education (EE) in the country. A proposal that also contributes to a broad discussion regarding the positioning of EE in the context of contemporary climate debates.En este artículo presentamos el estado actual del arte en la producción de disertaciones y tesis sobre cambio climático en el Programa de Posgrado en Educación Ambiental (PPGEA) de la Universidad Federal de Rio Grande (FURG). Primera formación stricto sensu en Brasil en el área de Educación Ambiental, los datos revelaron que tres estudios abordaron el tema: dos tesis y una disertación. Se trata de datos incautados tras una búsqueda en la web del PPGEA, así como en el repositorio científico de la universidad, entre 1994 y 2021. Tabulados a partir de una metodología cualitativa, estos datos permiten construir una serie de vínculos interpretativos que muestran una síntesis entre el perfil de ese programa y su universo de producción en relación con el tema de los cambios ambientales globales. Finalmente, se pretende contribuir a la identificación del cúmulo existente, así como las posibilidades de insertar el clima en lo que es un posgrado histórico de Educación Ambiental (EA) en el país. Una propuesta que también contribuye a una amplia discusión sobre el posicionamiento de la EA en el contexto de los debates climáticos contemporáneos.Neste artigo apresentamos o atual estado da arte da produção de dissertações e teses acerca das mudanças climáticas junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Primeira formação stricto senso do Brasil na área da Educação Ambiental, os dados revelaram que três pesquisas abordaram o tema: duas teses e uma dissertação. Esses são dados apreendidos após uma busca junto ao sítio eletrônico do PPGEA, bem como ao repositório científico da universidade, entre os anos de 1994 e 2021. Tabulados a partir de uma metodologia qualitativa, esses dados permitem a construção de uma série de nexos interpretativos que evidenciam uma síntese entre o perfil do referido programa, e o seu universo de produção em relação ao tema das mudanças ambientais globais.  Por fim, a intuito é contribuir para a identificação do acúmulo já existente, bem como as possibilidades de inserção do clima nesse que é um programa de pós-graduação histórico para a Educação Ambiental (EA) do país. Proposta que colabora, da mesma forma, a uma discussão de caráter amplo quanto ao posicionamento da EA no contexto dos debates climáticos na contemporaneidade.Lepidus2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1488410.14295/remea.v39i3.14884REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 185-2051517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14884/9940http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Felipe NobregaFreitas, José Vicente deAraújo, Alessandra dos SantosSilva, Gabriel Ferreira da2022-12-16T13:47:50Zoai:periodicos.furg.br:article/14884Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-12-16T13:47:50Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
title A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
spellingShingle A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
Ferreira, Felipe Nobrega
Global environmental; State of art; PPGEA
Cambios ambientais globais; Estado del arte; PPGEA
Mudanças ambientais globais; Estado da arte; PPGEA
title_short A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
title_full A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
title_fullStr A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
title_full_unstemmed A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
title_sort A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
author Ferreira, Felipe Nobrega
author_facet Ferreira, Felipe Nobrega
Freitas, José Vicente de
Araújo, Alessandra dos Santos
Silva, Gabriel Ferreira da
author_role author
author2 Freitas, José Vicente de
Araújo, Alessandra dos Santos
Silva, Gabriel Ferreira da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Felipe Nobrega
Freitas, José Vicente de
Araújo, Alessandra dos Santos
Silva, Gabriel Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Global environmental; State of art; PPGEA
Cambios ambientais globais; Estado del arte; PPGEA
Mudanças ambientais globais; Estado da arte; PPGEA
topic Global environmental; State of art; PPGEA
Cambios ambientais globais; Estado del arte; PPGEA
Mudanças ambientais globais; Estado da arte; PPGEA
description In this article we present the current state of the art in the production of dissertations and theses on climate change at the Graduate Program in Environmental Education (PPGEA) at the Federal University of Rio Grande (FURG). First stricto sensu training in Brazil in the area of ​​Environmental Education, the data revealed that three studies addressed the topic: two theses and a dissertation. These are data seized after a search on the PPGEA website, as well as the university's scientific repository, between 1994 and 2021. Tabulated from a qualitative methodology, these data allow the construction of a series of interpretive links that show a synthesis between the profile of that program and its universe of production in relation to the theme of global environmental changes. Finally, the aim is to contribute to the identification of the existing accumulation, as well as the possibilities of inserting the climate in what is a historic postgraduate program for Environmental Education (EE) in the country. A proposal that also contributes to a broad discussion regarding the positioning of EE in the context of contemporary climate debates.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14884
10.14295/remea.v39i3.14884
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14884
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i3.14884
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14884/9940
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 185-205
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041788230303744