Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leandro, Gabriel Brand
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gonçalves, Adriano Marques, Angeli, Thaís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12965
Resumo: This research aims to characterize the context of production of Brazilian theses and dissertations in environmental education (EE) that address the theme of recycling, concluded in the period from 1981 to 2016, as well as to analyze the political and pedagogical macro-trends present in these works, delimiting which political macro-tend of EE predominantly guides recycling research. In this study, using the Bank of theses and dissertations systematized by the Project “Environmental Education in Brazil - academic production - theses and dissertations” (EArte), 135 EE studies that address recycling were identified. From these studies, it was found that the recycling theme in Brazilian environmental education has been predominantly guided by market capitalism, making it necessary to stimulate a critical approach to the theme, through the reframing of political, social, economic and environmental issues.
id FURG-9_4aada6cf24009ed75f5d657eac94c249
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12965
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertaçõesInvestigación brasileña en educación ambiental que aborda el tema del reciclaje y sus macro tendencias rectores político-pedagógicas: un análisis basado en tesis y disertaciones: uma análise a partir de teses e dissertaçõesAs pesquisas brasileiras em educação ambiental que abordam o tema da reciclagem e suas macrotendências político-pedagógicas norteadoras:: uma análise a partir de teses e dissertaçõesRecycling; Environmental education; Political and pedagogical macro-trends.Reciclaje; Educación ambiental; Macrotendencias políticas y pedagógicas.ReciclagemEducação ambientalMacrotendências político-pedagógicasThis research aims to characterize the context of production of Brazilian theses and dissertations in environmental education (EE) that address the theme of recycling, concluded in the period from 1981 to 2016, as well as to analyze the political and pedagogical macro-trends present in these works, delimiting which political macro-tend of EE predominantly guides recycling research. In this study, using the Bank of theses and dissertations systematized by the Project “Environmental Education in Brazil - academic production - theses and dissertations” (EArte), 135 EE studies that address recycling were identified. From these studies, it was found that the recycling theme in Brazilian environmental education has been predominantly guided by market capitalism, making it necessary to stimulate a critical approach to the theme, through the reframing of political, social, economic and environmental issues.Esta investigación tiene como objetivo caracterizar el contexto de producción de tesis y disertaciones brasileñas en educación ambiental (EA) que abordan el tema del reciclaje, concluido en el período de 1981 a 2016, así como analizar las macro tendencias político-pedagógicas presentes en estos trabajos, delimitando qué línea de EA orienta predominantemente la investigación dirigida al reciclaje. En este estudio, utilizando el Banco de tesis y disertaciones sistematizado por el Proyecto “Educación Ambiental en Brasil - producción académica - tesis y disertaciones” (EArte), se identificaron 135 trabajos de EA que abordan el reciclaje. A partir de estos trabajos, se encontró que el abordaje del tema mencionado en la educación ambiental brasileña ha sido predominantemente guiado por el capitalismo de mercado, por lo que es necesario estimular un enfoque crítico del tema, a través del replanteamiento de cuestiones políticas, sociales, económicas y ambientales.A presente pesquisa tem como objetivo caracterizar o contexto de produção das teses e dissertações brasileiras de educação ambiental (EA) que abordam o tema da reciclagem, concluídas no período de 1981 a 2016, bem como analisar as macrotendências político-pedagógicas presentes nesses trabalhos, delimitando qual vertente da EA guia predominantemente as pesquisas que se voltam para a reciclagem. Neste estudo, utilizando-se do Banco de Teses e Dissertações, sistematizado pelo Projeto “Educação Ambiental no Brasil – produção acadêmica – teses e dissertações” (EArte), foram identificados 135 trabalhos de EA que abordam a reciclagem. A partir desses trabalhos, constatou-se que a abordagem do referido tema na educação ambiental brasileira tem sido predominantemente guiada pelo capitalismo de mercado, fazendo-se necessária a estimulação de uma abordagem crítica acerca da temática, por meio da ressignificação de questões políticas, sociais, econômicas e ambientais.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1296510.14295/remea.v39i2.12965REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 287-3071517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12965/9801http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeandro, Gabriel BrandGonçalves, Adriano MarquesAngeli, Thaís2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/12965Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações
Investigación brasileña en educación ambiental que aborda el tema del reciclaje y sus macro tendencias rectores político-pedagógicas: un análisis basado en tesis y disertaciones: uma análise a partir de teses e dissertações
As pesquisas brasileiras em educação ambiental que abordam o tema da reciclagem e suas macrotendências político-pedagógicas norteadoras:: uma análise a partir de teses e dissertações
title Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações
spellingShingle Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações
Leandro, Gabriel Brand
Recycling; Environmental education; Political and pedagogical macro-trends.
Reciclaje; Educación ambiental; Macrotendencias políticas y pedagógicas.
Reciclagem
Educação ambiental
Macrotendências político-pedagógicas
title_short Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações
title_full Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações
title_fullStr Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações
title_full_unstemmed Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações
title_sort Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações
author Leandro, Gabriel Brand
author_facet Leandro, Gabriel Brand
Gonçalves, Adriano Marques
Angeli, Thaís
author_role author
author2 Gonçalves, Adriano Marques
Angeli, Thaís
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leandro, Gabriel Brand
Gonçalves, Adriano Marques
Angeli, Thaís
dc.subject.por.fl_str_mv Recycling; Environmental education; Political and pedagogical macro-trends.
Reciclaje; Educación ambiental; Macrotendencias políticas y pedagógicas.
Reciclagem
Educação ambiental
Macrotendências político-pedagógicas
topic Recycling; Environmental education; Political and pedagogical macro-trends.
Reciclaje; Educación ambiental; Macrotendencias políticas y pedagógicas.
Reciclagem
Educação ambiental
Macrotendências político-pedagógicas
description This research aims to characterize the context of production of Brazilian theses and dissertations in environmental education (EE) that address the theme of recycling, concluded in the period from 1981 to 2016, as well as to analyze the political and pedagogical macro-trends present in these works, delimiting which political macro-tend of EE predominantly guides recycling research. In this study, using the Bank of theses and dissertations systematized by the Project “Environmental Education in Brazil - academic production - theses and dissertations” (EArte), 135 EE studies that address recycling were identified. From these studies, it was found that the recycling theme in Brazilian environmental education has been predominantly guided by market capitalism, making it necessary to stimulate a critical approach to the theme, through the reframing of political, social, economic and environmental issues.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12965
10.14295/remea.v39i2.12965
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12965
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i2.12965
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12965/9801
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 287-307
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787944042496