Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa da Conceição, Nayara Elisa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vicentini de Sampaio, Shaula Maíra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13483
Resumo: This paper has as an object of study the images of sustainability that access us in everyday life. Undergrounded by post-structuralist, cultural studies, and environmental education perspectives, this research investigates what these images narrate about sustainability and the meanings they produce in subjects. Through workshops with undergraduate students at Universidade Federal Fluminense, we obtained images (and stories) of sustainability from their everyday lives. In this process, the analysis of this work has created the possibility to create, through images and narratives, a sustainability that is surrounded by cultural practices that are closer to us, with more affection, that are more permeable, and also part of our everyday life.  
id FURG-9_c4f41c8bbacfac25b8f48620b25ee47d
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13483
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and storiesSostenibilidad en la vida cotidiana: una investigación de significados a través de redes de imágenes, talleres e historiasSustentabilidade no Cotidiano: uma investigação de sentidos por meio de redes de imagens, oficinas e históriassustainabilityimagesenvironmental educationsostenibilidadimágeneseducación ambientalsustentabilidade;imagenseducação ambientalThis paper has as an object of study the images of sustainability that access us in everyday life. Undergrounded by post-structuralist, cultural studies, and environmental education perspectives, this research investigates what these images narrate about sustainability and the meanings they produce in subjects. Through workshops with undergraduate students at Universidade Federal Fluminense, we obtained images (and stories) of sustainability from their everyday lives. In this process, the analysis of this work has created the possibility to create, through images and narratives, a sustainability that is surrounded by cultural practices that are closer to us, with more affection, that are more permeable, and also part of our everyday life.  Este artículo tiene como objeto de estudio las imágenes de sostenibilidad que nos acceden en la vida cotidiana, buscando indagar qué desencadenan y narran estas imágenes acerca de la sostenibilidad y los significados que esta produce en los sujetos; una investigación con perspectivas postestructuralistas entrelazada por los estudios culturales y la educación ambiental. Realizamos talleres con estudiantes de pregrado de la Universidad Federal Fluminense (UFF) con el fin de, a partir de algunas actividades propuestas, obtener imágenes (e historias) de sostenibilidad en el día a día de cada estudiante participante. En este movimiento, el análisis de esta obra nos permitió crear, entre imágenes y narrativas, una sostenibilidad envuelta por prácticas culturales más cercanas a nosotros, con más afecto, más permeables y cotidianas.Este artigo tem como objeto de estudo as imagens de sustentabilidade que nos acessam no cotidiano, buscando investigar o que essas imagens disparam e narram sobre sustentabilidade e os sentidos que isso produz nos sujeitos; uma pesquisa com perspectivas pós- estruturalistas entrelaçada pelos estudos culturais e a educação ambiental. Realizamos oficinas com alunos de graduação da Universidade Federal Fluminense (UFF) com o intuito, a partir de algumas atividades propostas, obter imagens (e histórias) de sustentabilidade do cotidiano de cada aluno participante. Neste movimento, a análise desse trabalho nos possibilitou criar entre imagens e narrativas, uma sustentabilidade envolta pelas práticas culturais que se dá de uma forma mais próxima de nós, com mais afeto, mais porosa, permeável e cotidiana.Lepidus2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1348310.14295/remea.v38i3.13483REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 33-511517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13483/9128http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta da Conceição, Nayara ElisaVicentini de Sampaio, Shaula Maíra2021-12-16T20:28:58Zoai:periodicos.furg.br:article/13483Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-12-16T20:28:58Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories
Sostenibilidad en la vida cotidiana: una investigación de significados a través de redes de imágenes, talleres e historias
Sustentabilidade no Cotidiano: uma investigação de sentidos por meio de redes de imagens, oficinas e histórias
title Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories
spellingShingle Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories
Costa da Conceição, Nayara Elisa
sustainability
images
environmental education
sostenibilidad
imágenes
educación ambiental
sustentabilidade;
imagens
educação ambiental
title_short Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories
title_full Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories
title_fullStr Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories
title_full_unstemmed Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories
title_sort Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories
author Costa da Conceição, Nayara Elisa
author_facet Costa da Conceição, Nayara Elisa
Vicentini de Sampaio, Shaula Maíra
author_role author
author2 Vicentini de Sampaio, Shaula Maíra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa da Conceição, Nayara Elisa
Vicentini de Sampaio, Shaula Maíra
dc.subject.por.fl_str_mv sustainability
images
environmental education
sostenibilidad
imágenes
educación ambiental
sustentabilidade;
imagens
educação ambiental
topic sustainability
images
environmental education
sostenibilidad
imágenes
educación ambiental
sustentabilidade;
imagens
educação ambiental
description This paper has as an object of study the images of sustainability that access us in everyday life. Undergrounded by post-structuralist, cultural studies, and environmental education perspectives, this research investigates what these images narrate about sustainability and the meanings they produce in subjects. Through workshops with undergraduate students at Universidade Federal Fluminense, we obtained images (and stories) of sustainability from their everyday lives. In this process, the analysis of this work has created the possibility to create, through images and narratives, a sustainability that is surrounded by cultural practices that are closer to us, with more affection, that are more permeable, and also part of our everyday life.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13483
10.14295/remea.v38i3.13483
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13483
identifier_str_mv 10.14295/remea.v38i3.13483
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13483/9128
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 33-51
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041788017442816