Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13483 |
Resumo: | This paper has as an object of study the images of sustainability that access us in everyday life. Undergrounded by post-structuralist, cultural studies, and environmental education perspectives, this research investigates what these images narrate about sustainability and the meanings they produce in subjects. Through workshops with undergraduate students at Universidade Federal Fluminense, we obtained images (and stories) of sustainability from their everyday lives. In this process, the analysis of this work has created the possibility to create, through images and narratives, a sustainability that is surrounded by cultural practices that are closer to us, with more affection, that are more permeable, and also part of our everyday life. |
id |
FURG-9_c4f41c8bbacfac25b8f48620b25ee47d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13483 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and storiesSostenibilidad en la vida cotidiana: una investigación de significados a través de redes de imágenes, talleres e historiasSustentabilidade no Cotidiano: uma investigação de sentidos por meio de redes de imagens, oficinas e históriassustainabilityimagesenvironmental educationsostenibilidadimágeneseducación ambientalsustentabilidade;imagenseducação ambientalThis paper has as an object of study the images of sustainability that access us in everyday life. Undergrounded by post-structuralist, cultural studies, and environmental education perspectives, this research investigates what these images narrate about sustainability and the meanings they produce in subjects. Through workshops with undergraduate students at Universidade Federal Fluminense, we obtained images (and stories) of sustainability from their everyday lives. In this process, the analysis of this work has created the possibility to create, through images and narratives, a sustainability that is surrounded by cultural practices that are closer to us, with more affection, that are more permeable, and also part of our everyday life. Este artículo tiene como objeto de estudio las imágenes de sostenibilidad que nos acceden en la vida cotidiana, buscando indagar qué desencadenan y narran estas imágenes acerca de la sostenibilidad y los significados que esta produce en los sujetos; una investigación con perspectivas postestructuralistas entrelazada por los estudios culturales y la educación ambiental. Realizamos talleres con estudiantes de pregrado de la Universidad Federal Fluminense (UFF) con el fin de, a partir de algunas actividades propuestas, obtener imágenes (e historias) de sostenibilidad en el día a día de cada estudiante participante. En este movimiento, el análisis de esta obra nos permitió crear, entre imágenes y narrativas, una sostenibilidad envuelta por prácticas culturales más cercanas a nosotros, con más afecto, más permeables y cotidianas.Este artigo tem como objeto de estudo as imagens de sustentabilidade que nos acessam no cotidiano, buscando investigar o que essas imagens disparam e narram sobre sustentabilidade e os sentidos que isso produz nos sujeitos; uma pesquisa com perspectivas pós- estruturalistas entrelaçada pelos estudos culturais e a educação ambiental. Realizamos oficinas com alunos de graduação da Universidade Federal Fluminense (UFF) com o intuito, a partir de algumas atividades propostas, obter imagens (e histórias) de sustentabilidade do cotidiano de cada aluno participante. Neste movimento, a análise desse trabalho nos possibilitou criar entre imagens e narrativas, uma sustentabilidade envolta pelas práticas culturais que se dá de uma forma mais próxima de nós, com mais afeto, mais porosa, permeável e cotidiana.Lepidus2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1348310.14295/remea.v38i3.13483REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 33-511517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13483/9128http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta da Conceição, Nayara ElisaVicentini de Sampaio, Shaula Maíra2021-12-16T20:28:58Zoai:periodicos.furg.br:article/13483Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-12-16T20:28:58Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories Sostenibilidad en la vida cotidiana: una investigación de significados a través de redes de imágenes, talleres e historias Sustentabilidade no Cotidiano: uma investigação de sentidos por meio de redes de imagens, oficinas e histórias |
title |
Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories |
spellingShingle |
Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories Costa da Conceição, Nayara Elisa sustainability images environmental education sostenibilidad imágenes educación ambiental sustentabilidade; imagens educação ambiental |
title_short |
Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories |
title_full |
Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories |
title_fullStr |
Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories |
title_full_unstemmed |
Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories |
title_sort |
Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories |
author |
Costa da Conceição, Nayara Elisa |
author_facet |
Costa da Conceição, Nayara Elisa Vicentini de Sampaio, Shaula Maíra |
author_role |
author |
author2 |
Vicentini de Sampaio, Shaula Maíra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa da Conceição, Nayara Elisa Vicentini de Sampaio, Shaula Maíra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
sustainability images environmental education sostenibilidad imágenes educación ambiental sustentabilidade; imagens educação ambiental |
topic |
sustainability images environmental education sostenibilidad imágenes educación ambiental sustentabilidade; imagens educação ambiental |
description |
This paper has as an object of study the images of sustainability that access us in everyday life. Undergrounded by post-structuralist, cultural studies, and environmental education perspectives, this research investigates what these images narrate about sustainability and the meanings they produce in subjects. Through workshops with undergraduate students at Universidade Federal Fluminense, we obtained images (and stories) of sustainability from their everyday lives. In this process, the analysis of this work has created the possibility to create, through images and narratives, a sustainability that is surrounded by cultural practices that are closer to us, with more affection, that are more permeable, and also part of our everyday life. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13483 10.14295/remea.v38i3.13483 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13483 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i3.13483 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13483/9128 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 33-51 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041788017442816 |