Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12966 |
Resumo: | Environmental Education (EE) is a field of knowledge capable of assisting in the construction of management plans for Protected Areas (PA). By using its critical, dialogical and emancipatory bias, we can have EE activities that encourage the social participation of different actors in the participatory management of these protected areas. In this context, the objective of this research was to diagnose, by means of an exploratory bibliographic research, how this participation occurs in relation to the elaboration and implementation of Management Plans in Brazilian PA. We performed an analysis in a search database for scientific research and in a specific magazine in the area of EE, and we realized that in Brazil, EE is uncommonly used as a subsidy to promote social participation in decision making, when we think about management and management of PA. |
id |
FURG-9_d3c5215b770793a862e5af2081c56d4e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12966 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental educationAnálisis de la participación social en el desarrollo de planes de manejo en áreas protegidas, desde la perspectiva de la educación ambientalAnálise da participação social na elaboração de planos de manejo em unidades de conservação, sob a óptica da educação ambiental Preservation areasCritical Environmental EducationParticipative managementÁreas de preservaciónEducación Ambiental CríticaAdministracion ParticipativaÁreas de preservaçãoEducação Ambiental CríticaGestão ParticipativaEnvironmental Education (EE) is a field of knowledge capable of assisting in the construction of management plans for Protected Areas (PA). By using its critical, dialogical and emancipatory bias, we can have EE activities that encourage the social participation of different actors in the participatory management of these protected areas. In this context, the objective of this research was to diagnose, by means of an exploratory bibliographic research, how this participation occurs in relation to the elaboration and implementation of Management Plans in Brazilian PA. We performed an analysis in a search database for scientific research and in a specific magazine in the area of EE, and we realized that in Brazil, EE is uncommonly used as a subsidy to promote social participation in decision making, when we think about management and management of PA.La Educación Ambiental (EA) es un campo de conocimiento capaz de ayudar en la construcción de planes de manejo de Áreas Protegidas (AP). Utilizando su sesgo crítico, dialógico y emancipatorio, podemos tener actividades de EA que incentiven la participación social de los diferentes actores en el manejo participativo de estas áreas protegidas. En este contexto, el objetivo de esta investigación fue diagnosticar, mediante una investigación bibliográfica exploratoria, cómo se da esta participación en relación a la elaboración e implementación de los Planes de Manejo de AP brasileñas. Realizamos un análisis en una base de datos de búsqueda para investigación científica y en una revista específica en el área de EA, y nos dimos cuenta que en Brasil, EA se utiliza poco como subsidio para promover la participación social en la toma de decisiones, cuando pensamos sobre gestión y gestión de UC.A Educação Ambiental (EA) é um campo do conhecimento capaz de auxiliar na construção de planos de manejos de Unidades de Conservação (UCs). Ao utilizar o seu viés crítico, dialógico e emancipatório podemos dispor de atividades de EA, que fomentem a participação social de diversos atores na gestão participativa dessas áreas protegidas. Diante deste contexto, o objetivo da presente pesquisa foi diagnosticar, por meio de uma pesquisa bibliográfica exploratória, como ocorre esta participação em relação a elaboração e implementação de planos de manejo de UCs brasileiras. Realizamos uma análise em uma base de dados de pesquisas científicas e em uma revista específica da área de EA e, percebemos que no Brasil, a EA é pouco utilizada como um subsídio para promover a participação social nas tomadas de decisões, quando pensamos em manejo e gestão de UCs.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1296610.14295/remea.v39i2.12966REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 243-2611517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12966/9799http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Araujo, MarianeSuriani Affonso, Ana Lucia 2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/12966Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education Análisis de la participación social en el desarrollo de planes de manejo en áreas protegidas, desde la perspectiva de la educación ambiental Análise da participação social na elaboração de planos de manejo em unidades de conservação, sob a óptica da educação ambiental |
title |
Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education |
spellingShingle |
Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education de Araujo, Mariane Preservation areas Critical Environmental Education Participative management Áreas de preservación Educación Ambiental Crítica Administracion Participativa Áreas de preservação Educação Ambiental Crítica Gestão Participativa |
title_short |
Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education |
title_full |
Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education |
title_fullStr |
Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education |
title_full_unstemmed |
Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education |
title_sort |
Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education |
author |
de Araujo, Mariane |
author_facet |
de Araujo, Mariane Suriani Affonso, Ana Lucia |
author_role |
author |
author2 |
Suriani Affonso, Ana Lucia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Araujo, Mariane Suriani Affonso, Ana Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Preservation areas Critical Environmental Education Participative management Áreas de preservación Educación Ambiental Crítica Administracion Participativa Áreas de preservação Educação Ambiental Crítica Gestão Participativa |
topic |
Preservation areas Critical Environmental Education Participative management Áreas de preservación Educación Ambiental Crítica Administracion Participativa Áreas de preservação Educação Ambiental Crítica Gestão Participativa |
description |
Environmental Education (EE) is a field of knowledge capable of assisting in the construction of management plans for Protected Areas (PA). By using its critical, dialogical and emancipatory bias, we can have EE activities that encourage the social participation of different actors in the participatory management of these protected areas. In this context, the objective of this research was to diagnose, by means of an exploratory bibliographic research, how this participation occurs in relation to the elaboration and implementation of Management Plans in Brazilian PA. We performed an analysis in a search database for scientific research and in a specific magazine in the area of EE, and we realized that in Brazil, EE is uncommonly used as a subsidy to promote social participation in decision making, when we think about management and management of PA. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12966 10.14295/remea.v39i2.12966 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12966 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i2.12966 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12966/9799 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 243-261 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787946139648 |