Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Araujo, Mariane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Suriani Affonso, Ana Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12966
Resumo: Environmental Education (EE) is a field of knowledge capable of assisting in the construction of management plans for Protected Areas (PA). By using its critical, dialogical and emancipatory bias, we can have EE activities that encourage the social participation of different actors in the participatory management of these protected areas. In this context, the objective of this research was to diagnose, by means of an exploratory bibliographic research, how this participation occurs in relation to the elaboration and implementation of Management Plans in Brazilian PA. We performed an analysis in a search database for scientific research and in a specific magazine in the area of EE, and we realized that in Brazil, EE is uncommonly used as a subsidy to promote social participation in decision making, when we think about management and management of PA.
id FURG-9_d3c5215b770793a862e5af2081c56d4e
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12966
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental educationAnálisis de la participación social en el desarrollo de planes de manejo en áreas protegidas, desde la perspectiva de la educación ambientalAnálise da participação social na elaboração de planos de manejo em unidades de conservação, sob a óptica da educação ambiental Preservation areasCritical Environmental EducationParticipative managementÁreas de preservaciónEducación Ambiental CríticaAdministracion ParticipativaÁreas de preservaçãoEducação Ambiental CríticaGestão ParticipativaEnvironmental Education (EE) is a field of knowledge capable of assisting in the construction of management plans for Protected Areas (PA). By using its critical, dialogical and emancipatory bias, we can have EE activities that encourage the social participation of different actors in the participatory management of these protected areas. In this context, the objective of this research was to diagnose, by means of an exploratory bibliographic research, how this participation occurs in relation to the elaboration and implementation of Management Plans in Brazilian PA. We performed an analysis in a search database for scientific research and in a specific magazine in the area of EE, and we realized that in Brazil, EE is uncommonly used as a subsidy to promote social participation in decision making, when we think about management and management of PA.La Educación Ambiental (EA) es un campo de conocimiento capaz de ayudar en la construcción de planes de manejo de Áreas Protegidas (AP). Utilizando su sesgo crítico, dialógico y emancipatorio, podemos tener actividades de EA que incentiven la participación social de los diferentes actores en el manejo participativo de estas áreas protegidas. En este contexto, el objetivo de esta investigación fue diagnosticar, mediante una investigación bibliográfica exploratoria, cómo se da esta participación en relación a la elaboración e implementación de los Planes de Manejo de AP brasileñas. Realizamos un análisis en una base de datos de búsqueda para investigación científica y en una revista específica en el área de EA, y nos dimos cuenta que en Brasil, EA se utiliza poco como subsidio para promover la participación social en la toma de decisiones, cuando pensamos sobre gestión y gestión de UC.A Educação Ambiental (EA) é um campo do conhecimento capaz de auxiliar na construção de planos de manejos de Unidades de Conservação (UCs). Ao utilizar o seu viés crítico, dialógico e emancipatório podemos dispor de atividades de EA, que fomentem a participação social de diversos atores na gestão participativa dessas áreas protegidas. Diante deste contexto, o objetivo da presente pesquisa foi diagnosticar, por meio de uma pesquisa bibliográfica exploratória, como ocorre esta participação em relação a elaboração e implementação de planos de manejo de UCs brasileiras. Realizamos uma análise em uma base de dados de pesquisas científicas e em uma revista específica da área de EA e, percebemos que no Brasil, a EA é pouco utilizada como um subsídio para promover a participação social nas tomadas de decisões, quando pensamos em manejo e gestão de UCs.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1296610.14295/remea.v39i2.12966REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 243-2611517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12966/9799http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Araujo, MarianeSuriani Affonso, Ana Lucia 2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/12966Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education
Análisis de la participación social en el desarrollo de planes de manejo en áreas protegidas, desde la perspectiva de la educación ambiental
Análise da participação social na elaboração de planos de manejo em unidades de conservação, sob a óptica da educação ambiental
title Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education
spellingShingle Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education
de Araujo, Mariane
Preservation areas
Critical Environmental Education
Participative management
Áreas de preservación
Educación Ambiental Crítica
Administracion Participativa
Áreas de preservação
Educação Ambiental Crítica
Gestão Participativa
title_short Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education
title_full Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education
title_fullStr Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education
title_full_unstemmed Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education
title_sort Analysis of social participation in the development of management plans in protected areas, from the perspective of environmental education
author de Araujo, Mariane
author_facet de Araujo, Mariane
Suriani Affonso, Ana Lucia
author_role author
author2 Suriani Affonso, Ana Lucia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Araujo, Mariane
Suriani Affonso, Ana Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Preservation areas
Critical Environmental Education
Participative management
Áreas de preservación
Educación Ambiental Crítica
Administracion Participativa
Áreas de preservação
Educação Ambiental Crítica
Gestão Participativa
topic Preservation areas
Critical Environmental Education
Participative management
Áreas de preservación
Educación Ambiental Crítica
Administracion Participativa
Áreas de preservação
Educação Ambiental Crítica
Gestão Participativa
description Environmental Education (EE) is a field of knowledge capable of assisting in the construction of management plans for Protected Areas (PA). By using its critical, dialogical and emancipatory bias, we can have EE activities that encourage the social participation of different actors in the participatory management of these protected areas. In this context, the objective of this research was to diagnose, by means of an exploratory bibliographic research, how this participation occurs in relation to the elaboration and implementation of Management Plans in Brazilian PA. We performed an analysis in a search database for scientific research and in a specific magazine in the area of EE, and we realized that in Brazil, EE is uncommonly used as a subsidy to promote social participation in decision making, when we think about management and management of PA.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12966
10.14295/remea.v39i2.12966
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12966
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i2.12966
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12966/9799
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 243-261
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787946139648