Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14407 |
Resumo: | Ocean Literacy concerns public knowledge on the ocean to citizenship on the use of marine environments and resources. To investigate how contents related to the ocean and marine environments are related to formal education, this study interviewed teachers of basic education in the city of Niterói, Rio de Janeiro. The results indicated that teachers show connection and realize the importance of the theme for school and students, however, they reported a limited or indirect approach to these contents in the curriculum. Teachers feel willing to include this theme in their classes, however believe that training and connection of the theme to the curriculum are necessary and, above all, a society willing to value this knowledge. |
id |
FURG-9_db9268b9da54fd4164b1e918a809781c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14407 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhosAlfabetización oceánica y escuela: la percepción de los docentes sobre la enseñanza de contenidos relacionados con los entornos marinos: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhosCultura Oceânica e escola: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhosFormal education, content analysis, IramuteqEducación formal, análisis de contenido, Iramuteq.Educação formal, análise de conteúdo, IramuteqOcean Literacy concerns public knowledge on the ocean to citizenship on the use of marine environments and resources. To investigate how contents related to the ocean and marine environments are related to formal education, this study interviewed teachers of basic education in the city of Niterói, Rio de Janeiro. The results indicated that teachers show connection and realize the importance of the theme for school and students, however, they reported a limited or indirect approach to these contents in the curriculum. Teachers feel willing to include this theme in their classes, however believe that training and connection of the theme to the curriculum are necessary and, above all, a society willing to value this knowledge.La Cultura Oceánica se refiere al conocimiento público sobre el océano para la ciudadanía en el uso de los entornos y recursos marinos. Para investigar cómo los contenidos relacionados con el océano y los ambientes marinos se relacionan con la educación formal, este estudio entrevistó a profesores de la escuela primaria en la ciudad de Niterói, Río de Janeiro. Los resultados indicaron que los docentes demuestran vinculación y perciben la importancia del tema para la escuela y para los alumnos, sin embargo, relataron un abordaje limitado o indirecto de estos contenidos en el currículo. Los docentes se sienten dispuestos a incluir este tema en sus clases, pero creen que es necesaria la formación y vinculación del tema al currículo y, sobre todo, una sociedad dispuesta a valorar estos conocimientos.A Cultura Oceânica diz respeito ao conhecimento público sobre o oceano para a cidadania no uso dos ambientes e recursos marinhos. Para investigar como conteúdos relacionados ao oceano e ambientes marinhos se relacionam com a educação formal, este estudo entrevistou professores da educação básica da cidade de Niterói, Rio de Janeiro. Os resultados indicaram que os professores demonstram conexão e percebem a importância do tema para a escola e para os alunos, porém, relataram uma abordagem limitada ou indireta desses conteúdos no currículo. Os professores sentem-se dispostos a incluir esse tema em suas aulas, porém acreditam que a formação e a vinculação do tema ao currículo são necessárias e, sobretudo, uma sociedade disposta a valorizar esse conhecimento.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1440710.14295/remea.v40i2.14407REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 127-1521517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14407/10271http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPazoto, CarmenDuarte, MichelleSilva, Edson2023-08-18T14:41:08Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14407Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:41:08Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos Alfabetización oceánica y escuela: la percepción de los docentes sobre la enseñanza de contenidos relacionados con los entornos marinos: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos Cultura Oceânica e escola: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos |
title |
Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos |
spellingShingle |
Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos Pazoto, Carmen Formal education, content analysis, Iramuteq Educación formal, análisis de contenido, Iramuteq. Educação formal, análise de conteúdo, Iramuteq |
title_short |
Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos |
title_full |
Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos |
title_fullStr |
Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos |
title_full_unstemmed |
Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos |
title_sort |
Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos |
author |
Pazoto, Carmen |
author_facet |
Pazoto, Carmen Duarte, Michelle Silva, Edson |
author_role |
author |
author2 |
Duarte, Michelle Silva, Edson |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pazoto, Carmen Duarte, Michelle Silva, Edson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formal education, content analysis, Iramuteq Educación formal, análisis de contenido, Iramuteq. Educação formal, análise de conteúdo, Iramuteq |
topic |
Formal education, content analysis, Iramuteq Educación formal, análisis de contenido, Iramuteq. Educação formal, análise de conteúdo, Iramuteq |
description |
Ocean Literacy concerns public knowledge on the ocean to citizenship on the use of marine environments and resources. To investigate how contents related to the ocean and marine environments are related to formal education, this study interviewed teachers of basic education in the city of Niterói, Rio de Janeiro. The results indicated that teachers show connection and realize the importance of the theme for school and students, however, they reported a limited or indirect approach to these contents in the curriculum. Teachers feel willing to include this theme in their classes, however believe that training and connection of the theme to the curriculum are necessary and, above all, a society willing to value this knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14407 10.14295/remea.v40i2.14407 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14407 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i2.14407 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14407/10271 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 127-152 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781305507840 |