Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pazoto, Carmen
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Duarte, Michelle, Silva, Edson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14407
Resumo: Ocean Literacy concerns public knowledge on the ocean to citizenship on the use of marine environments and resources. To investigate how contents related to the ocean and marine environments are related to formal education, this study interviewed teachers of basic education in the city of Niterói, Rio de Janeiro. The results indicated that teachers show connection and realize the importance of the theme for school and students, however, they reported a limited or indirect approach to these contents in the curriculum. Teachers feel willing to include this theme in their classes, however believe that training and connection of the theme to the curriculum are necessary and, above all, a society willing to value this knowledge.
id FURG-9_db9268b9da54fd4164b1e918a809781c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14407
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhosAlfabetización oceánica y escuela: la percepción de los docentes sobre la enseñanza de contenidos relacionados con los entornos marinos: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhosCultura Oceânica e escola: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhosFormal education, content analysis, IramuteqEducación formal, análisis de contenido, Iramuteq.Educação formal, análise de conteúdo, IramuteqOcean Literacy concerns public knowledge on the ocean to citizenship on the use of marine environments and resources. To investigate how contents related to the ocean and marine environments are related to formal education, this study interviewed teachers of basic education in the city of Niterói, Rio de Janeiro. The results indicated that teachers show connection and realize the importance of the theme for school and students, however, they reported a limited or indirect approach to these contents in the curriculum. Teachers feel willing to include this theme in their classes, however believe that training and connection of the theme to the curriculum are necessary and, above all, a society willing to value this knowledge.La Cultura Oceánica se refiere al conocimiento público sobre el océano para la ciudadanía en el uso de los entornos y recursos marinos. Para investigar cómo los contenidos relacionados con el océano y los ambientes marinos se relacionan con la educación formal, este estudio entrevistó a profesores de la escuela primaria en la ciudad de Niterói, Río de Janeiro. Los resultados indicaron que los docentes demuestran vinculación y perciben la importancia del tema para la escuela y para los alumnos, sin embargo, relataron un abordaje limitado o indirecto de estos contenidos en el currículo. Los docentes se sienten dispuestos a incluir este tema en sus clases, pero creen que es necesaria la formación y vinculación del tema al currículo y, sobre todo, una sociedad dispuesta a valorar estos conocimientos.A Cultura Oceânica diz respeito ao conhecimento público sobre o oceano para a cidadania no uso dos ambientes e recursos marinhos. Para investigar como conteúdos relacionados ao oceano e ambientes marinhos se relacionam com a educação formal, este estudo entrevistou professores da educação básica da cidade de Niterói, Rio de Janeiro. Os resultados indicaram que os professores demonstram conexão e percebem a importância do tema para a escola e para os alunos, porém, relataram uma abordagem limitada ou indireta desses conteúdos no currículo. Os professores sentem-se dispostos a incluir esse tema em suas aulas, porém acreditam que a formação e a vinculação do tema ao currículo são necessárias e, sobretudo, uma sociedade disposta a valorizar esse conhecimento.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1440710.14295/remea.v40i2.14407REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 127-1521517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14407/10271http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPazoto, CarmenDuarte, MichelleSilva, Edson2023-08-18T14:41:08Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14407Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:41:08Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos
Alfabetización oceánica y escuela: la percepción de los docentes sobre la enseñanza de contenidos relacionados con los entornos marinos: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos
Cultura Oceânica e escola: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos
title Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos
spellingShingle Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos
Pazoto, Carmen
Formal education, content analysis, Iramuteq
Educación formal, análisis de contenido, Iramuteq.
Educação formal, análise de conteúdo, Iramuteq
title_short Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos
title_full Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos
title_fullStr Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos
title_full_unstemmed Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos
title_sort Ocean Literacy and school: Teacher’s perception about teaching marine environments related contents: a percepção do professor sobre o ensino de conteúdos relacionados aos ambientes marinhos
author Pazoto, Carmen
author_facet Pazoto, Carmen
Duarte, Michelle
Silva, Edson
author_role author
author2 Duarte, Michelle
Silva, Edson
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pazoto, Carmen
Duarte, Michelle
Silva, Edson
dc.subject.por.fl_str_mv Formal education, content analysis, Iramuteq
Educación formal, análisis de contenido, Iramuteq.
Educação formal, análise de conteúdo, Iramuteq
topic Formal education, content analysis, Iramuteq
Educación formal, análisis de contenido, Iramuteq.
Educação formal, análise de conteúdo, Iramuteq
description Ocean Literacy concerns public knowledge on the ocean to citizenship on the use of marine environments and resources. To investigate how contents related to the ocean and marine environments are related to formal education, this study interviewed teachers of basic education in the city of Niterói, Rio de Janeiro. The results indicated that teachers show connection and realize the importance of the theme for school and students, however, they reported a limited or indirect approach to these contents in the curriculum. Teachers feel willing to include this theme in their classes, however believe that training and connection of the theme to the curriculum are necessary and, above all, a society willing to value this knowledge.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14407
10.14295/remea.v40i2.14407
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14407
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i2.14407
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14407/10271
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 127-152
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781305507840