Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12308 |
Resumo: | This research aimed to investigate in the XIII, XIV, XV, XVI, and XVII editions of the Parana’s Environmental Education Meeting (Encontro Paranaense de Educação Ambiental – EPEA) publications the theoretical-methodological trends that have marked out teacher’s education for Environmental Education (EE). The data collection and analysis are subsidized in the Content Analysis. Among the final considerations, we have identified that the suppression of the environmental themes in the licentiate guiding documents and the predominance of naive understandings of the EE, for both licensees and educators, are shown as the main gaps in the initial education. In the continued scope, stands out the teacher’s difficulties to develop the interdisciplinarity. The future development in the field points to the curricular environmentalization; overcoming knowledge fragmentation; the constitution of continuing education processes that provide subsidies for a multifaceted understanding of environmental issues. |
id |
FURG-9_ed39a1084fea49842638b93d8ee8b3df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12308 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambientalEncuentro Paranaense De Educación Ambiental (2011-2019): tendencias y perspectivas para la formación del profesorado en educación ambiental: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambientalEncontro Paranaense De Educação Ambiental (2011-2019): tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambientalFormação DocenteRevisão de LiteraturaEducação Ambiental Crítica.Formación Docente Revisión de la LiteraturaEducación Ambiental CríticaTeacher Education Literature Review Critical Environmental EducationThis research aimed to investigate in the XIII, XIV, XV, XVI, and XVII editions of the Parana’s Environmental Education Meeting (Encontro Paranaense de Educação Ambiental – EPEA) publications the theoretical-methodological trends that have marked out teacher’s education for Environmental Education (EE). The data collection and analysis are subsidized in the Content Analysis. Among the final considerations, we have identified that the suppression of the environmental themes in the licentiate guiding documents and the predominance of naive understandings of the EE, for both licensees and educators, are shown as the main gaps in the initial education. In the continued scope, stands out the teacher’s difficulties to develop the interdisciplinarity. The future development in the field points to the curricular environmentalization; overcoming knowledge fragmentation; the constitution of continuing education processes that provide subsidies for a multifaceted understanding of environmental issues.Esta investigación tuvo como objetivo investigar en las publicaciones referentes a las ediciones XIII, XIV, XV, XVI y XVII del Encuentro Paranaense de Educación Ambiental (EPEA) las tendencias teóricas y metodológicas que han trivializado la formación del professorado para la Educación Ambiental (EA). La recopilación y el análisis de datos se subvencionaban en el Análisis de Contenido. Entre las consideraciones concluyentes, identificamos que la supresión de los temas ambientales en los documentos rectores de las licenciaturas y el predominio de los entendimientos ingenuos de la EA, tanto para los licenciandos como para los profesores de formación, se presentan como las principales brechas de la formación inicial. En el ámbito continuo, se destaca la dificultad de los profesores en desarrollar la interdisciplinariedad. Los desarrollos futuros al campo apuntan para: la ambientalización curricular; la superación de la fragmentación del conocimiento; la constitución de procesos de formación continua que propicien subsidios a un entendimiento multifacético de los problemas ambientales.Esta pesquisa objetivou investigar nas publicações referentes às edições XIII, XIV, XV, XVI e XVII do Encontro Paranaense de Educação Ambiental (EPEA), as tendências teórico-metodológicas que têm balizado a formação de professores para a Educação Ambiental (EA). A coleta e análise dos dados subsidiaram-se na Análise de Conteúdo. Entre as considerações conclusivas, identificamos que a supressão dos temas ambientais nos documentos orientadores das licenciaturas e o predomínio de compreensões ingênuas de EA, tanto para licenciandos quanto para professores formadores, apresentam-se como as principais lacunas da formação inicial. No âmbito continuado, destaca-se a dificuldade dos professores em desenvolver a interdisciplinaridade. Os desdobramentos futuros ao campo apontam para: a ambientalização curricular; a superação da fragmentação do conhecimento; a constituição de processos de formação continuada que propiciem subsídios a um entendimento multifacetado das problemáticas ambientais.Lepidus2021-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1230810.14295/remea.v38i1.12308REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 290-3141517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12308/8696Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Gregorio, AlinePassos, Marinez MeneghelloLorencini Júnior, Álvaro2021-04-23T17:10:36Zoai:periodicos.furg.br:article/12308Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-04-23T17:10:36Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental Encuentro Paranaense De Educación Ambiental (2011-2019): tendencias y perspectivas para la formación del profesorado en educación ambiental: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental Encontro Paranaense De Educação Ambiental (2011-2019): tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental |
title |
Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental |
spellingShingle |
Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental de Gregorio, Aline Formação Docente Revisão de Literatura Educação Ambiental Crítica. Formación Docente Revisión de la Literatura Educación Ambiental Crítica Teacher Education Literature Review Critical Environmental Education |
title_short |
Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental |
title_full |
Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental |
title_fullStr |
Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental |
title_full_unstemmed |
Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental |
title_sort |
Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental |
author |
de Gregorio, Aline |
author_facet |
de Gregorio, Aline Passos, Marinez Meneghello Lorencini Júnior, Álvaro |
author_role |
author |
author2 |
Passos, Marinez Meneghello Lorencini Júnior, Álvaro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Gregorio, Aline Passos, Marinez Meneghello Lorencini Júnior, Álvaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Docente Revisão de Literatura Educação Ambiental Crítica. Formación Docente Revisión de la Literatura Educación Ambiental Crítica Teacher Education Literature Review Critical Environmental Education |
topic |
Formação Docente Revisão de Literatura Educação Ambiental Crítica. Formación Docente Revisión de la Literatura Educación Ambiental Crítica Teacher Education Literature Review Critical Environmental Education |
description |
This research aimed to investigate in the XIII, XIV, XV, XVI, and XVII editions of the Parana’s Environmental Education Meeting (Encontro Paranaense de Educação Ambiental – EPEA) publications the theoretical-methodological trends that have marked out teacher’s education for Environmental Education (EE). The data collection and analysis are subsidized in the Content Analysis. Among the final considerations, we have identified that the suppression of the environmental themes in the licentiate guiding documents and the predominance of naive understandings of the EE, for both licensees and educators, are shown as the main gaps in the initial education. In the continued scope, stands out the teacher’s difficulties to develop the interdisciplinarity. The future development in the field points to the curricular environmentalization; overcoming knowledge fragmentation; the constitution of continuing education processes that provide subsidies for a multifaceted understanding of environmental issues. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12308 10.14295/remea.v38i1.12308 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12308 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i1.12308 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12308/8696 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 290-314 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787863302144 |