Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Gregorio, Aline
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Passos, Marinez Meneghello, Lorencini Júnior, Álvaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12308
Resumo: This research aimed to investigate in the XIII, XIV, XV, XVI, and XVII editions of the Parana’s Environmental Education Meeting (Encontro Paranaense de Educação Ambiental – EPEA) publications the theoretical-methodological trends that have marked out teacher’s education for Environmental Education (EE). The data collection and analysis are subsidized in the Content Analysis. Among the final considerations, we have identified that the suppression of the environmental themes in the licentiate guiding documents and the predominance of naive understandings of the EE, for both licensees and educators, are shown as the main gaps in the initial education. In the continued scope, stands out the teacher’s difficulties to develop the interdisciplinarity. The future development in the field points to the curricular environmentalization; overcoming knowledge fragmentation; the constitution of continuing education processes that provide subsidies for a multifaceted understanding of environmental issues.
id FURG-9_ed39a1084fea49842638b93d8ee8b3df
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12308
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambientalEncuentro Paranaense De Educación Ambiental (2011-2019): tendencias y perspectivas para la formación del profesorado en educación ambiental: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambientalEncontro Paranaense De Educação Ambiental (2011-2019): tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambientalFormação DocenteRevisão de LiteraturaEducação Ambiental Crítica.Formación Docente Revisión de la LiteraturaEducación Ambiental CríticaTeacher Education Literature Review Critical Environmental EducationThis research aimed to investigate in the XIII, XIV, XV, XVI, and XVII editions of the Parana’s Environmental Education Meeting (Encontro Paranaense de Educação Ambiental – EPEA) publications the theoretical-methodological trends that have marked out teacher’s education for Environmental Education (EE). The data collection and analysis are subsidized in the Content Analysis. Among the final considerations, we have identified that the suppression of the environmental themes in the licentiate guiding documents and the predominance of naive understandings of the EE, for both licensees and educators, are shown as the main gaps in the initial education. In the continued scope, stands out the teacher’s difficulties to develop the interdisciplinarity. The future development in the field points to the curricular environmentalization; overcoming knowledge fragmentation; the constitution of continuing education processes that provide subsidies for a multifaceted understanding of environmental issues.Esta investigación tuvo como objetivo investigar en las publicaciones referentes a las ediciones XIII, XIV, XV, XVI y XVII del Encuentro Paranaense de Educación Ambiental (EPEA) las tendencias teóricas y metodológicas que han trivializado la formación del professorado para la Educación Ambiental (EA). La recopilación y el análisis de datos se subvencionaban en el Análisis de Contenido. Entre las consideraciones concluyentes, identificamos que la supresión de los temas ambientales en los documentos rectores de las licenciaturas y el predominio de los entendimientos ingenuos de la EA, tanto para los licenciandos como para los profesores de formación, se presentan como las principales brechas de la formación inicial. En el ámbito continuo, se destaca la dificultad de los profesores en desarrollar la interdisciplinariedad. Los desarrollos futuros al campo apuntan para: la ambientalización curricular; la superación de la fragmentación del conocimiento; la constitución de procesos de formación continua que propicien subsidios a un entendimiento multifacético de los problemas ambientales.Esta pesquisa objetivou investigar nas publicações referentes às edições XIII, XIV, XV, XVI e XVII do Encontro Paranaense de Educação Ambiental (EPEA), as tendências teórico-metodológicas que têm balizado a formação de professores para a Educação Ambiental (EA). A coleta e análise dos dados subsidiaram-se na Análise de Conteúdo. Entre as considerações conclusivas, identificamos que a supressão dos temas ambientais nos documentos orientadores das licenciaturas e o predomínio de compreensões ingênuas de EA, tanto para licenciandos quanto para professores formadores, apresentam-se como as principais lacunas da formação inicial. No âmbito continuado, destaca-se a dificuldade dos professores em desenvolver a interdisciplinaridade. Os desdobramentos futuros ao campo apontam para: a ambientalização curricular; a superação da fragmentação do conhecimento; a constituição de processos de formação continuada que propiciem subsídios a um entendimento multifacetado das problemáticas ambientais.Lepidus2021-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1230810.14295/remea.v38i1.12308REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 290-3141517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12308/8696Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Gregorio, AlinePassos, Marinez MeneghelloLorencini Júnior, Álvaro2021-04-23T17:10:36Zoai:periodicos.furg.br:article/12308Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-04-23T17:10:36Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental
Encuentro Paranaense De Educación Ambiental (2011-2019): tendencias y perspectivas para la formación del profesorado en educación ambiental: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental
Encontro Paranaense De Educação Ambiental (2011-2019): tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental
title Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental
spellingShingle Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental
de Gregorio, Aline
Formação Docente
Revisão de Literatura
Educação Ambiental Crítica.
Formación Docente
Revisión de la Literatura
Educación Ambiental Crítica
Teacher Education
Literature Review
Critical Environmental Education
title_short Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental
title_full Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental
title_fullStr Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental
title_full_unstemmed Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental
title_sort Parana’s Environmental Education Meeting (2011-2019): trends and perspectives for teacher’s education in environmental education: tendências e perspectivas para a formação de professores em educação ambiental
author de Gregorio, Aline
author_facet de Gregorio, Aline
Passos, Marinez Meneghello
Lorencini Júnior, Álvaro
author_role author
author2 Passos, Marinez Meneghello
Lorencini Júnior, Álvaro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Gregorio, Aline
Passos, Marinez Meneghello
Lorencini Júnior, Álvaro
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Docente
Revisão de Literatura
Educação Ambiental Crítica.
Formación Docente
Revisión de la Literatura
Educación Ambiental Crítica
Teacher Education
Literature Review
Critical Environmental Education
topic Formação Docente
Revisão de Literatura
Educação Ambiental Crítica.
Formación Docente
Revisión de la Literatura
Educación Ambiental Crítica
Teacher Education
Literature Review
Critical Environmental Education
description This research aimed to investigate in the XIII, XIV, XV, XVI, and XVII editions of the Parana’s Environmental Education Meeting (Encontro Paranaense de Educação Ambiental – EPEA) publications the theoretical-methodological trends that have marked out teacher’s education for Environmental Education (EE). The data collection and analysis are subsidized in the Content Analysis. Among the final considerations, we have identified that the suppression of the environmental themes in the licentiate guiding documents and the predominance of naive understandings of the EE, for both licensees and educators, are shown as the main gaps in the initial education. In the continued scope, stands out the teacher’s difficulties to develop the interdisciplinarity. The future development in the field points to the curricular environmentalization; overcoming knowledge fragmentation; the constitution of continuing education processes that provide subsidies for a multifaceted understanding of environmental issues.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12308
10.14295/remea.v38i1.12308
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12308
identifier_str_mv 10.14295/remea.v38i1.12308
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12308/8696
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 290-314
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787863302144