Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13327 |
Resumo: | The curricular matrices of schools, especially elementary schools, should ensure that Environmental Education knowledge is worked on transversally and through day-to-day didactic practices. In this context, this research investigates the teachers' view about the teaching of Environmental Education adopted in private schools and establishes a comparison between the agents interviewed and the schools studied. The results of this research revealed that, among the studied schools, only one presented a more significant concern with the transversality of Environmental Education teaching in its curricular proposal; the others were limited to highlighting experiences of environmental practices and the use of traditional methodologies in classrooms. |
id |
FURG-9_f8c4ca5f450772354ccd3014b2bbe327 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13327 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São PauloEnvironmental Practices; Iramuteq; Elementary Education; Environmental EducationPrácticas ambientales; Iramuteq; Educación primaria; Educación ambientalPráticas ambientais; Iramuteq; Ensino Fundamental; Educação AmbientalThe curricular matrices of schools, especially elementary schools, should ensure that Environmental Education knowledge is worked on transversally and through day-to-day didactic practices. In this context, this research investigates the teachers' view about the teaching of Environmental Education adopted in private schools and establishes a comparison between the agents interviewed and the schools studied. The results of this research revealed that, among the studied schools, only one presented a more significant concern with the transversality of Environmental Education teaching in its curricular proposal; the others were limited to highlighting experiences of environmental practices and the use of traditional methodologies in classrooms.Los currículos escolares, especialmente los de educación primaria, deben asegurar que los conocimientos de la Educación Ambiental sean trabajados de manera transversal y a través de las prácticas didácticas cotidianas. En este contexto, esta investigación explora la visión de los docentes sobre las estrategias de enseñanza de la Educación Ambiental adoptadas en las escuelas privadas y establece una comparación entre los agentes entrevistados y las escuelas estudiadas. Los resultados de esta investigación revelaron que, entre las escuelas estudiadas, solo una mostró una mayor preocupación por la transversalidad de la enseñanza de la Educación Ambiental en su propuesta curricular; las demás se limitaron a resaltar experiencias de prácticas ambientales y el uso de metodologías tradicionales en las aulas.As matrizes curriculares das escolas, sobretudo as de ensino fundamental, devem garantir que conhecimentos de Educação Ambiental sejam trabalhados de forma transversal e por meio de práticas didáticas cotidianas. Neste contexto, esta pesquisa investiga a visão de professores acerca das estratégias de ensino de Educação Ambiental adotadas em escolas privadas e estabelece um comparativo entre os agentes entrevistados e as escolas estudadas. Os resultados desta investigação revelaram que, dentre as escolas estudadas, apenas uma apresentou uma preocupação maior com a transversalidade do ensino da Educação Ambiental em sua proposta curricular; as demais limitaram-se em ressaltar experiências de práticas ambientais e a utilização de metodologias tradicionais nas salas de aula.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1332710.14295/remea.v39i2.13327REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 11-311517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13327/9788http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlexandre Paschoalin Filho, JoãoLopéz-Pérez, FredyGuerner Dias, António José Campos Lima, Kátia Guazzelli 2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/13327Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo |
title |
Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo |
spellingShingle |
Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo Alexandre Paschoalin Filho, João Environmental Practices; Iramuteq; Elementary Education; Environmental Education Prácticas ambientales; Iramuteq; Educación primaria; Educación ambiental Práticas ambientais; Iramuteq; Ensino Fundamental; Educação Ambiental |
title_short |
Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo |
title_full |
Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo |
title_fullStr |
Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo |
title_sort |
Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo |
author |
Alexandre Paschoalin Filho, João |
author_facet |
Alexandre Paschoalin Filho, João Lopéz-Pérez, Fredy Guerner Dias, António José Campos Lima, Kátia Guazzelli |
author_role |
author |
author2 |
Lopéz-Pérez, Fredy Guerner Dias, António José Campos Lima, Kátia Guazzelli |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alexandre Paschoalin Filho, João Lopéz-Pérez, Fredy Guerner Dias, António José Campos Lima, Kátia Guazzelli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental Practices; Iramuteq; Elementary Education; Environmental Education Prácticas ambientales; Iramuteq; Educación primaria; Educación ambiental Práticas ambientais; Iramuteq; Ensino Fundamental; Educação Ambiental |
topic |
Environmental Practices; Iramuteq; Elementary Education; Environmental Education Prácticas ambientales; Iramuteq; Educación primaria; Educación ambiental Práticas ambientais; Iramuteq; Ensino Fundamental; Educação Ambiental |
description |
The curricular matrices of schools, especially elementary schools, should ensure that Environmental Education knowledge is worked on transversally and through day-to-day didactic practices. In this context, this research investigates the teachers' view about the teaching of Environmental Education adopted in private schools and establishes a comparison between the agents interviewed and the schools studied. The results of this research revealed that, among the studied schools, only one presented a more significant concern with the transversality of Environmental Education teaching in its curricular proposal; the others were limited to highlighting experiences of environmental practices and the use of traditional methodologies in classrooms. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13327 10.14295/remea.v39i2.13327 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13327 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i2.13327 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13327/9788 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 11-31 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787994374144 |