Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alexandre Paschoalin Filho, João
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lopéz-Pérez, Fredy, Guerner Dias, António José, Campos Lima, Kátia Guazzelli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13327
Resumo: The curricular matrices of schools, especially elementary schools, should ensure that Environmental Education knowledge is worked on transversally and through day-to-day didactic practices. In this context, this research investigates the teachers' view about the teaching of Environmental Education adopted in private schools and establishes a comparison between the agents interviewed and the schools studied. The results of this research revealed that, among the studied schools, only one presented a more significant concern with the transversality of Environmental Education teaching in its curricular proposal; the others were limited to highlighting experiences of environmental practices and the use of traditional methodologies in classrooms.
id FURG-9_f8c4ca5f450772354ccd3014b2bbe327
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13327
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São PauloEnvironmental Practices; Iramuteq; Elementary Education; Environmental EducationPrácticas ambientales; Iramuteq; Educación primaria; Educación ambientalPráticas ambientais; Iramuteq; Ensino Fundamental; Educação AmbientalThe curricular matrices of schools, especially elementary schools, should ensure that Environmental Education knowledge is worked on transversally and through day-to-day didactic practices. In this context, this research investigates the teachers' view about the teaching of Environmental Education adopted in private schools and establishes a comparison between the agents interviewed and the schools studied. The results of this research revealed that, among the studied schools, only one presented a more significant concern with the transversality of Environmental Education teaching in its curricular proposal; the others were limited to highlighting experiences of environmental practices and the use of traditional methodologies in classrooms.Los currículos escolares, especialmente los de educación primaria, deben asegurar que los conocimientos de la Educación Ambiental sean trabajados de manera transversal y a través de las prácticas didácticas cotidianas. En este contexto, esta investigación explora la visión de los docentes sobre las estrategias de enseñanza de la Educación Ambiental adoptadas en las escuelas privadas y establece una comparación entre los agentes entrevistados y las escuelas estudiadas. Los resultados de esta investigación revelaron que, entre las escuelas estudiadas, solo una mostró una mayor preocupación por la transversalidad de la enseñanza de la Educación Ambiental en su propuesta curricular; las demás se limitaron a resaltar experiencias de prácticas ambientales y el uso de metodologías tradicionales en las aulas.As matrizes curriculares das escolas, sobretudo as de ensino fundamental, devem garantir que conhecimentos de Educação Ambiental sejam trabalhados de forma transversal e por meio de práticas didáticas cotidianas. Neste contexto, esta pesquisa investiga a visão de professores acerca das estratégias de ensino de Educação Ambiental adotadas em escolas privadas e estabelece um comparativo entre os agentes entrevistados e as escolas estudadas. Os resultados desta investigação revelaram que, dentre as escolas estudadas, apenas uma apresentou uma preocupação maior com a transversalidade do ensino da Educação Ambiental em sua proposta curricular; as demais limitaram-se em ressaltar experiências de práticas ambientais e a utilização de metodologias tradicionais nas salas de aula.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1332710.14295/remea.v39i2.13327REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 11-311517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13327/9788http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlexandre Paschoalin Filho, JoãoLopéz-Pérez, FredyGuerner Dias, António José Campos Lima, Kátia Guazzelli 2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/13327Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo
title Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo
spellingShingle Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo
Alexandre Paschoalin Filho, João
Environmental Practices; Iramuteq; Elementary Education; Environmental Education
Prácticas ambientales; Iramuteq; Educación primaria; Educación ambiental
Práticas ambientais; Iramuteq; Ensino Fundamental; Educação Ambiental
title_short Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo
title_full Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo
title_fullStr Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo
title_full_unstemmed Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo
title_sort Práticas de Educação Ambiental: : a percepção de professores no ensino privado na cidade de São Paulo
author Alexandre Paschoalin Filho, João
author_facet Alexandre Paschoalin Filho, João
Lopéz-Pérez, Fredy
Guerner Dias, António José
Campos Lima, Kátia Guazzelli
author_role author
author2 Lopéz-Pérez, Fredy
Guerner Dias, António José
Campos Lima, Kátia Guazzelli
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alexandre Paschoalin Filho, João
Lopéz-Pérez, Fredy
Guerner Dias, António José
Campos Lima, Kátia Guazzelli
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental Practices; Iramuteq; Elementary Education; Environmental Education
Prácticas ambientales; Iramuteq; Educación primaria; Educación ambiental
Práticas ambientais; Iramuteq; Ensino Fundamental; Educação Ambiental
topic Environmental Practices; Iramuteq; Elementary Education; Environmental Education
Prácticas ambientales; Iramuteq; Educación primaria; Educación ambiental
Práticas ambientais; Iramuteq; Ensino Fundamental; Educação Ambiental
description The curricular matrices of schools, especially elementary schools, should ensure that Environmental Education knowledge is worked on transversally and through day-to-day didactic practices. In this context, this research investigates the teachers' view about the teaching of Environmental Education adopted in private schools and establishes a comparison between the agents interviewed and the schools studied. The results of this research revealed that, among the studied schools, only one presented a more significant concern with the transversality of Environmental Education teaching in its curricular proposal; the others were limited to highlighting experiences of environmental practices and the use of traditional methodologies in classrooms.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13327
10.14295/remea.v39i2.13327
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13327
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i2.13327
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13327/9788
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 11-31
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787994374144